Op zijn eerste werkdag als Algemeen Directeur van Damen Naval hield Roland Briene meteen zijn eerste Nieuwjaarsreceptie. In zijn speech blikte hij terug op een succesvol maar extreem druk 2022 en onthulde wat van de plannen voor 2023. Hij stelde zich kort voor en vertelde waar de wens om bij Damen Naval te werken was ontstaan. “Ik was Salesmanager voor Damen Shipyards in Asia-Pacific en stond op het achterdek van één van de SIGMAs uit de Diponegoro-klasse. Het schip voer bijna 30 knopen en er waren geen trillingen te voelen. Wat een prachtig schip. Ik dacht: ik ben nu Salesmanager voor Australië en Nieuw-Zeeland, maar ooit zal ik in Vlissingen werken. En nu sta ik hier.”
Damen Naval heeft een druk, maar uiterst productief jaar achter de rug. Het eerste Landing Ship Transport (LST) werd afgeleverd aan Nigeria. Het 100-meter lange schip werd volledig gebouwd bij Albwardy Damen Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten. Er werden grote stappen gemaakt in de bouw van het Combat Support Ship (CSS) dat in Roemenië wordt gebouwd voor de Koninklijke Marine. De bouw van het schip ligt nog steeds op schema voor de aflevering in 2024.
Het prestigieuze F126-project voor de Duitse marine werd de stap gemaakt naar de detailed engineering-fase en zijn er nog gesprekken over de optie voor een vijfde en zesde schip. Op de werf in Vlissingen-Oost draaide het werk om twee grote projecten: de cascobouw van een superjacht in een gezamenlijk project met Damen Yachting én de Midlife Update en het Benoemd Onderhoud van Zr.Ms. Johan de Witt dat samen met Damen Shiprepair Vlissingen wordt uitgevoerd.
Roland: “Als ik aan het jaar 2022 denk, is er één ding dat me te binnenschiet en dat is de enorme werkdruk waar we allemaal onder staan. Het maakt niet uit in welke afdeling of op welk project je werkt, we zijn allemaal extreem druk geweest. Alle mijlpalen werden gehaald, ondanks het feit dat we twee gecompliceerde softwaresystemen hebben geïntroduceerd: SAP en 3DX. Een groot compliment van het hele Management Team en mijzelf aan jullie allemaal, want we hebben alle deadlines gehaald. Maar het was niet gemakkelijk.”
Volgens Roland zijn de verwachtingen voor 2023 niet anders. “Ook dit jaar zijn er veel belangrijke mijlpalen: een nieuw contract voor de ASW-fregatten, de bouw van het CSS, het F126-project. Alle projecten hebben deadlines die we moeten halen. Dus dat betekent dat het ook dit jaar weer een extreem druk jaar wordt.” Hij voegde toe: “Het bedrijf is in de loop der jaren gegroeid. Als je het bedrijf en de orderportefeuille van nu vergelijkt met vijf jaar geleden, dan zijn we een compleet ander bedrijf geworden. We hebben het aantal collega’s meer dan verdubbeld en hetzelfde geldt in nog sterkere mate voor de orderportefeuille. Het potentieel dat we tegen het einde van het jaar hebben is enorm.”
Om die veranderingen het hoofd te bieden, is het Management Team in de zomer van 2022 gestart met het initiatief Time for Change dat gaat kijken naar de meest optimale organisatiestructuur voor het bedrijf. “Time for Change is geen wondermiddel. Time for Change moet ervoor zorgen dat we in staat zijn om grote projecten zoals ASW en F126 uit te voeren, maar ook kleinere projecten zoals SIGMA’s en LST’s”, legde Roland uit. “In scheepsbouwtermen zitten we nu in de ‘basic engineering-fase’ en naderen we de ‘detailed engineering-fase’. Deze gedetailleerde engineering-fase hopen we in het tweede kwartaal af te ronden. Dit eerste kwartaal hopen we al wel vast met een voorzichtige voorspelling te komen over hoe de structuur eruit zal komen te zien.”
Met grote projecten voor de Koninklijke Marine en de Duitse marine en meerder buitenlandse projecten zal 2023 een ongekend druk jaar worden. Maar Roland deed zijn personeel een belofte: “Ik heb er het volste vertrouwen in dat we de uitdagingen ook in 2023 weer aan kunnen gaan. Ik verheug me heel erg op mijn nieuwe functie en het komende jaar. Ik ben erg trots dat ik dit mag doen en ik kijk ernaar uit om dit samen met jullie te doen.”