Tijdens een ceremoniële vlaggenoverdracht, heeft Albwardy Damen op 1 april het Landing Ship Transport 100 opgeleverd aan de Nigeriaanse Marine. En sinds de overdrachtsceremonie mag het schip nu bij haar officiële naam genoemd worden: NNS Kada.

De ceremonie werd bijgewoond door de Nigeriaanse minister van Defensie, generaal-majoor (in ruste) Bashir Salihi Magashi, de Nigeriaanse vice-admiraal en stafchef van de marine Awwal Zubairu Gambo, en andere vertegenwoordigers van de Nigeriaanse marine, evenals de Nigeriaanse ambassadeurs in de Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië.

NNS Kada was klaar voor haar eerste reis; het 100-meter-lange schip vertrok op 3 april uit Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten. Het pas opgeleverde schip zal niet rechtstreeks naar huis varen, maar vijf tussenstops maken op weg naar Nigeria. Deze tussenstops zijn voor het uitvoeren van een ceremonieel vlagvertoon in Oman, Kenia, Zuid-Afrika, Angola, en Gabon.

NNS Kada is een veelzijdig amfibisch roll-on roll-off vaartuig met laadkleppen in de voor- en achtersteven. NNS Kada is een veelzijdig amfibisch roll-on roll-off vaartuig met laadkleppen in de voor- en achtersteven.

De Nigeriaanse marine is van plan de NNS Kada in te zetten om de maritieme veiligheid in de Golf van Guinee te waarborgen en te vergroten. Bovendien combineert het schip een indrukwekkende laadcapaciteit met een boeghelling die laden en lossen op stranden en rivieroevers mogelijk maakt. Als zodanig zal het ook worden ingezet om humanitaire steun en (rampen)hulp te verlenen in Nigeria.

Terugkijkend op de belangrijkste mijlpalen van het project, kiest Damen Naval projectdirecteur Sander Boost enkele hoogtepunten uit. “De contracten zijn in 2018 getekend, waarna we in december 2019 zo ver gevorderd waren met de engineering dat we de kiel konden leggen. Na een drukke productieperiode, die des te uitdagender werd door de wereldwijde coronapandemie, hebben we het schip in juni 2021 te water gelaten.”

Projectdirecteur Sander Boost. Projectdirecteur Sander Boost.

Na de voltooiing van de bouw en de inbedrijfstelling is de werf doorgegaan met de drie rondes van de Sea Acceptance Trials (SAT). De eerste SAT vond plaats aan het einde van 2021; dit loste ongeveer 95 procent van de Platform scope op. Dit betekende dat alle Combat scope moest worden afgehandeld tijdens de volgende SAT, die plaatsvond in februari 2022. “Helaas moesten we deze SAT halverwege afbreken vanwege problemen met het hoofduitlaatsysteem. Maar drie keer is scheepsrecht en de derde SAT, die eindigde op 28 maart, was zeer succesvol”, voegt Sander toe.

Sanders betrokkenheid bij het project is niet voorbij nu het schip Albwardy Damen heeft verlaten. Hij zal de garantieperiode van een jaar coördineren. Het garantieteam bestaat uit negen Damen-adviseurs die meevaren op de maiden voyage van het schip naar Nigeria en de garantie-engineer die gedurende de het komende jaar in Nigeria gestationeerd zal zijn. “Er zullen altijd problemen zijn met een pas opgeleverd schip. Onze in Nigeria gevestigde garantie-engineer voor de NNS Kada is Mario Petzer, terwijl Omar Simons in Vlissingen is gevestigd. Zij zullen paraat staan om eventuele problemen van de klant tijdens het eerste jaar van actieve dienst op te lossen, te coördineren tussen de klant, onze leveranciers en indien nodig extra ondersteuning in te roepen van ons servicenetwerk.”

Op weg naar Nigeria maakte NNS Kada tussenstops in Oman, Kenia, Zuid-Afrika, Angola, en Gabon. Op weg naar Nigeria maakte NNS Kada tussenstops in Oman, Kenia, Zuid-Afrika, Angola, en Gabon.