Het F126-project sluit een druk en succesvol jaar af met een nieuw contract, het Colombia-project heeft de eerste mijlpaal achter de rug en het Yacht Support Vessel YN 478 begint vorm te krijgen op Vlissingen-Oost.

Colombia-project in volle vaart: eerste deadline behaald

Na de ondertekening van het ontwerpcontract met COTECMAR, de marinewerf van de Colombiaanse marine, kent het project een snelle start. In november is het eerste pakket ontwerpdocumenten bij de klant aangeleverd.

Damen Naval ondertekende in oktober een ontwerpcontract met COTECMAR voor een ontwerpstudie waarin Colombia kijkt naar een nieuwe generatie fregatten. Deze Plataforma Estratégica de Superficie (PES) zullen de vervanging worden voor de fregatten van de Almirante Padilla klasse.

Damen Naval is gestart met de tweede fase van de ontwerpstudie voor Colombia. Damen Naval is gestart met de tweede fase van de ontwerpstudie voor Colombia.

De ontwerpstudie is opgedeeld in drie opleveringsmomenten bestaande uit in totaal ongeveer 200 ontwerpdocumenten. Op 23 november werd het eerste pakket met documenten van het referentieschip overgedragen aan de klant. Het ontwerp is gebaseerd op de SIGMA 10514.

“Momenteel passen we het ontwerp van het beoogde fregat verder aan, op basis van de eisen van de eindgebruiker: de Colombiaanse marine”, vertelt Simon Delva, Engineer Products and Proposals (P&P) bij Damen Naval. “We doen dat samen en in nauw contact met hen en de werf COTECMAR. Het doel van de hele ontwerpstudie is om er zeker van te zijn dat we allemaal op één lijn zitten.”

Ondertussen zijn collega’s van P&P gestart met de tweede fase in het project. “We ontwikkelen nu de project specifieke informatie: tekeningen, diagrammen en berekeningen”, legt Simon uit. In de zomer van 2023 wordt het complete pakket, bestaande uit ontwerpdocumenten en een gedetailleerde offerte, aan de klant overhandigd.

YN 478 begint vorm te krijgen te Vlissingen-Oost

Het casco bouwproject YN 478 in Vlissingen-Oost heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt sinds de vorige ‘Project Update’. Op 3 november organiseerden de teams van Damen Yachting en Vlissingen-Oost een muntceremonie, waarbij de toekomstige eigenaar van het schip een munt onder de kiel plaatste. Wat betreft de bouw is het meest zichtbare teken van vooruitgang het aantal rompsecties in hal 2. Deze secties zijn gefabriceerd in hal 1, vervolgens geschilderd in de verfloods en vervolgens naar hal 2 gebracht voor assemblage en afbouw. Hal 2 bevat momenteel drie secties.

Tijdens de muntceremonie plaatste de toekomstige eigenaar van het Yacht Support Vessel een munt onder de kiel. Tijdens de muntceremonie plaatste de toekomstige eigenaar van het Yacht Support Vessel een munt onder de kiel.

De volgende stap is het koppelen van de secties, vertelt productiecoördinator Stan Haag. “De eerste koppeling heeft al plaatsgevonden; twee secties worden bij elkaar gebracht en, onder inspectie van het classificatiebureau, aan elkaar gelast.” Een andere belangrijke stap in het bouwproces is de installatie van grote onderdelen en systemen. “Als je twee secties koppelt, sluit dit bepaalde ruimtes af. Daarom moeten we eventuele grote apparatuur installeren voordat we gaan koppelen. We hebben bijvoorbeeld al een watermaker en verschillende onderdelen van het brandbestrijdingssysteem geïnstalleerd”, voegt Stan toe.

Nu de eerste twee secties zijn gekoppeld, begint de romp van het schip vorm te krijgen. “Samen met Damen Yachting richten we ons op het zo snel mogelijk afwerken van de centrale gang en het voorschip van de romp. De centrale gang is de levensader van dit schip en bevat veel leidingwerk en apparatuur. Zodra die klaar is, kunnen we beginnen met het trekken van kabels. En met het voorschip op zijn plaats kunnen we ons opmaken voor de interieurbouw.”

Het YN 478-project heeft enige vertraging opgelopen door wijzigingen in de engineeringontwerpen. “We werken nauw samen met het team van Damen Yachting en proberen samen met hen slimme beslissingen te nemen om deze veranderingen zo goed mogelijk op te vangen”, besluit Stan.

F126-project start met detailengineering

Het F126-project van Damen Naval – de bouw van vier fregatten voor de Duitse marine – sluit 2022 af met meerdere nieuwswaardigheden. Op het gebied van engineering is de belangrijkste stap het begin van de detailengineeringsfase, die wordt uitgevoerd door Marine Engineering Galaţi (MEGA) in Galaţi, Roemenië. Momenteel werken er 45 MEGA-ingenieurs en vijf ondersteunende medewerkers aan het F126-project, maar dit aantal zal in het komende jaar toenemen tot ongeveer 100. Dit team zal werken vanuit de nieuwe kantoren van MEGA, die nu hetzelfde beveiligingsniveau hebben als het F126-team in Vlissingen (lees hier meer over de nieuwe kantoren van MEGA). Bovendien heeft het MEGA-team de nodige project-specifieke training gekregen om hun werk goed te kunnen uitvoeren.

Mijlpaal: Marine Engineering Galaţi (MEGA) in Roemenië is begonnen met de detailengineering voor de F126-fregatten. Mijlpaal: Marine Engineering Galaţi (MEGA) in Roemenië is begonnen met de detailengineering voor de F126-fregatten.

Voortbordurend op het onderwerp training, heeft de speciale F126 Academy haar aanbod van trainingen voor teamleden uitgebreid. Deze cursussen zijn divers qua onderwerp, variërend van ‘Een introductie van gevechtssystemen’ tot ‘Time Management’. Bovendien zijn de cursussen flexibel van aard; sommige zijn beschikbaar als zelfstandige ‘self-training’ sessies en andere cursussen worden gegeven in een meer traditionele groepssituatie. Bepaalde opleidingen worden ook online gegeven; het opmerkelijke voorbeeld hiervan is de 3DX-softwaretraining die aan het gedetailleerde engineeringteam in Roemenië wordt gegeven.

Een opvallende nieuwkomer in het F126-project is Sander Boost, die zich aansluit bij de projectraad die al bestaat uit Frank Verhelst, Bertram Liebler en Magiel Venema. “We zijn erg blij dat Sander het F126-team komt versterken. Binnen Damen Naval is hij waarschijnlijk het meest bekend vanwege zijn coördinatie van het recente LST 100-project dat voor de Nigeriaanse marine is afgerond. Voor het F126-project zal zijn focus liggen op het leiden van de Engineering en Purchasing activiteiten van het project,” zegt F126 Project Director Frank Verhelst.

Rheinmetall levert acht next generation MLG27-4.0 verdedigingssystemen die zullen dienen als secundaire kanonnen voor de F126-fregatten. Rheinmetall levert acht next generation MLG27-4.0 verdedigingssystemen die zullen dienen als secundaire kanonnen voor de F126-fregatten.

De lijst van leveranciers die zich bij het F126-team aansluiten blijft groeien, met de Duitse technologiegroep Rheinmetall als de laatste die een contract met Damen Naval heeft binnengehaald. Rheinmetall zal acht next generation MLG27-4.0 verdedigingssystemen leveren. Deze zullen dienen als secundaire kanonnen voor de F126-fregatten. Elk fregat zal worden uitgerust met twee van deze 27mm kanonafweersystemen, gepositioneerd aan bak- en stuurboord. In combinatie met andere systemen zullen de MLG27-4.0 bijdragen tot een volledige 360-graden defensieve dekking.

Onder het kopje sociale activiteiten, organiseerde de projectleiding van F126 op 15 november een ‘Dinner for Stakeholders’. “Dit was de eerste keer dat we met alle belangrijke partijen – waaronder onze opdrachtgever, onderaannemers en leveranciers – in zo’n gezellige setting bij elkaar kwamen”, legt Frank uit. ” Tijdens de hele duur van het project willen we een teamgevoel creëren. Een avond als deze helpt daar zeker bij; het opbouwen en onderhouden van relaties met deze belangrijke stakeholders zal de voortgang van het project in de komende jaren vergemakkelijken.”

En om het jaar goed af te sluiten werd op 13 en 14 december in Middelburg een ‘Extended Project Management Meeting’ gehouden. Tijdens deze bijeenkomst werd de status van het complete project gepresenteerd en besproken, maar werd ook aandacht besteed aan de sociale aspecten van het project, met een diner en een museumbezoek.