Zr.Ms. Johan de Witt heeft het droogdok van Damen Shiprepair Vlissingen (DSV) ruim één week eerder dan gepland verlaten. Het amfibisch transportschip ligt weer afgemeerd aan Kade E op Vlissingen-Oost voor het restant van de werkzaamheden voor de Midlife Update (MLU) en de derde editie van het Benoemd Onderhoud. De werkzaamheden zijn een gezamenlijk project van Damen Naval en DSV.

Zr.Ms. Johan de Witt heeft het droogdok van Damen Shiprepair Vlissingen (DSV) ruim één week eerder dan gepland verlaten. Zr.Ms. Johan de Witt heeft het droogdok van Damen Shiprepair Vlissingen (DSV) ruim één week eerder dan gepland verlaten.

Het uitdokken begon met het zogenaamde watersteken, waarbij ruim twee meter water in het droogdok werd gepompt om te kijken of alle nieuwe afsluiters goed waren geïnstalleerd en het schip waterdicht was. Vervolgens werd het waterniveau langzaam opgevoerd tot een hoogte van enkele meters. Op zaterdag 26 november werd het dok verder gevuld en werd het schip met behulp van drie sleepboten naar buiten gesleept en afgemeerd aan Kade E.

“Net als het indokken is de operatie van het uitdokken vlekkeloos verlopen dankzij een goede voorbereiding en samenwerking van alle betrokkenen. De Johan de Witt ligt weer veilig afgemeerd aan Kade E en Dok 2 is eerder dan gepland beschikbaar voor DSV.”

De Johan de Witt ligt nu weer aan de kade voor de rest van de werkzaamheden. De Johan de Witt ligt nu weer aan de kade voor de rest van de werkzaamheden.

Begin juli ging de Johan de Witt het droogdok in en de afgelopen maanden is een hele lijst aan dok-gerelateerde werkzaamheden uitgevoerd, zoals het stralen en aanbrengen van een compleet nieuw verfsysteem op het onderwaterschip, het behandelen van alle tanks en het onderhoud aan de PODS en de boegschroeven. Ook de rest van de buitenzijde van het schip is opnieuw in de verf gezet en de verschillende liften, pompen, kranen, hangardeuren, ramps en andere installaties zijn nagekeken. Daarnaast zijn alle 134 buitenboordafsluiters en de zogenaamde tubelures gedemonteerd, geïnspecteerd en eventueel vervangen.

“Er was ontzettend veel animo voor de open dag. Het was echt superleuk en zeer gewaardeerd door onze opdrachtgever en eindgebruiker.” Fer Tummers

De Johan de Witt blijft nog tot 1 april 2023 in Vlissingen-Oost. Daarna wordt het schip naar Den Helder gesleept waar de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en de Directie Materiële Instandhouding (DMI) nog hun eigen werkzaamheden zullen afronden. In goed overleg tussen beide projectteams heeft DMO besloten een deel van de in Den Helder geplande werkzaamheden eerder te gaan uitvoeren en te verplaatsen naar Vlissingen-Oost. Fer: “Op deze wijze helpen wij onze opdrachtgever om de druk op hun planning enigszins te verlichten. Waar mogelijk zullen wij DMO en DMI assisteren, wat ook weer meerwerk voor Damen Naval is.”

Leden van de Vereniging van Officieren der Mariniers brachten een bezoek aan Vlissingen-Oost en de Johan de Witt. Leden van de Vereniging van Officieren der Mariniers brachten een bezoek aan Vlissingen-Oost en de Johan de Witt.

Begin november vonden er twee bijzondere evenementen plaats: een bezoek van de Vereniging van Officieren der Mariniers (zowel actieve officieren en oud-officieren), en een open dag voor familieleden van projectmedewerkers. Zo’n 35 leden van Willem Joseph Baron van Ghent werden op dinsdag 10 november verwelkomd op Vlissingen-Oost met een lunch. Na presentaties van Kim Pušić over Damen en Fer Tummers over de MLU kregen de bezoekers in kleine groepjes een rondleiding om en op het schip. De dag werd afgesloten met een Indische maaltijd. “Het was een heel succesvol bezoek. We kregen achteraf te horen dat de vereniging nog nooit zo’n leuk uitje heeft gehad”, vertelt Fer.

Op zaterdag 14 november werd een open dag gehouden voor familieleden van medewerkers van het project. De familiedag was georganiseerd in samenwerking met DMO, DMI en het Commando Zeestrijdkrachten (CZSK, de bemanning) Fer: “Er was ontzettend veel animo voor. We hebben meer dan 500 mensen op bezoek gehad die een kijkje namen in het droogdok en aan boord. Het was echt superleuk en zeer gewaardeerd door onze opdrachtgever en eindgebruiker.”