Voor Damen Schelde Marine Services was 2023 een heel goed jaar; eentje die zo in de top drie aller tijden zou kunnen volgens Managing Director Arnold Suykerbuyk (zie foto hierboven). “We hebben er het afgelopen jaar wel wat harder voor moeten werken, maar we hebben veel hoogtepunten gehad.” Het absolute hoogtepunt was het meerjarige contract met het Franse elektriciteitsbedrijf EDF voor de levering van onderdelen aan een elektriciteitscentrale op het eiland Corsica, maar er waren meer commerciële hoogtepunten, zoals het pitstop contract met de Noorse tanker operator Odfjell.

Een ander positief resultaat kwam uit de online marketing- en salesactiviteiten. “Daar hebben we het afgelopen jaar uit allerlei hoeken goede leads gehaald. We zijn net voor Corona begonnen met een nieuwe website en hebben er sindsdien meer tijd en aandacht in gestoken”, legt Arnold uit. “2023 was een jaar dat we echt de vruchten konden plukken van dat harde werk. Het is een kunst om relevant te blijven en de concurrentie voor te blijven. Je moet constant aan je merk blijven bouwen en we zijn ook voornemens dat te blijven doen.”

Een van de commerciële hoogtepunten van 2023 was het pitstop contract met de Noorse tanker operator Odfjell. Foto: Per-Christian Dettwiler Een van de commerciële hoogtepunten van 2023 was het pitstop contract met de Noorse tanker operator Odfjell. Foto: Per-Christian Dettwiler

Kennis vergaren
DSMS heeft al een aantal jaar Beroeps Begeleidende Leerweg-studenten van Scalda in dienst en ook dat werpt zijn vruchten af, vertelt Arnold. “We hebben aan het begin van het schooljaar vier nieuwe studenten aangenomen en zitten nu in totaal op zes. Er zijn drie mensen van het BBL-traject in vaste dienst gekomen en die zijn nu bezig met de hbo-opleiding Logistiek. Een daarvan gaat die opleiding in 2024 afronden dus we zijn redelijk succesvol gebleken in het opleiden van onze mensen.”

Het DSMS-team volgde twee praktijkworkshops bij Scalda. Het DSMS-team volgde twee praktijkworkshops bij Scalda.

Over opleiden gesproken: 2023 stond in het teken van kennisverbreding en trainingen voor het gehele DSMS-team. Ze volgden twee praktijkworkshops bij Scalda voor 2-takt en 4-takt- scheepsdieselmotoren en kregen een training over coatings voor brandstofonderdelen voor dieselmotoren. Ook was er een tweedaagse workshop met scheepsmotorexpert Kees Kuiken. “Er is een brandstoftransitie gaande in de scheepsvaart en het is belangrijk dat we bekend zijn met alle nieuwe brandstofopties en hun kenmerken. Er zijn dieselvariaties zoals biodiesel en synthetische diesel, maar ook methanol, LNG, waterstof, ammoniak en meer”, vertelt Arnold.

Hij voegt toe dat de trainingen belangrijk zijn voor DSMS om de technische kennis van het team op een bepaald niveau te houden. “We willen dat onze mensen niet alleen weten wat een bepaald onderdeel is, maar ook wat de functie is en waar het opereert in het schip of de energiecentrale.” Maar, geeft Arnold toe, het is niet de enige reden voor de trainingen: “We werken als bedrijf heel veel met nummers. We schrijven per jaar zo’n 15.000 offertes, waarvan er zo’n 5.000 worden omgezet in orders. We hebben het heel druk en we werken heel efficiënt, maar we willen niet dat onze mensen alleen maar achter de computer zitten. We willen waarde en kennis toevoegen, zodat het werk interessant blijft. En het is ook een vorm van teambuilding.”

Tijdens de Damen Maritime Ventures Dagen hield Arnold een presentatie in het DSMS-magazijn. Tijdens de Damen Maritime Ventures Dagen hield Arnold een presentatie in het DSMS-magazijn.

Damen Maritime Ventures Dagen
Naast dat alles organiseerde DSMS eind vorig jaar de Damen Maritime Ventures Dagen in Vlissingen. Tijdens dit jaarlijkse event komen DMV-vertegenwoordigers van over de hele wereld samen om te brainstormen, netwerken en kennis te delen. “Het was een mooi event voor DSMS om te organiseren’, aldus Arnold. “We zijn een bescheiden bedrijfje tussen het Vlissingse geweld van Damen Naval en Damen Yachting en qua omzet redelijk klein, maar we zijn van goede standing en binnen Ventures zijn wij één van de goed presterende bedrijven.”

"Het is een kunst om relevant te blijven en de concurrentie voor te blijven. Je moet constant aan je merk blijven bouwen en we zijn ook voornemens dat te blijven doen.” Arnold Suykerbuyk

De tweedaagse bijeenkomst vond deels op het monumentale hoofdkantoor van Damen Naval plaats met prestentaties van Damen Naval Director Corporate Strategy & Innovation Richard Keulen, Deloitte en van professioneel spreker en Michiel de Ruyter-nazaat Frits de Ruyter de Wildt. Arnold: “Die gaf een heel interessante lezing over de Gouden Eeuw en trok treffende paralellen met nu. Het was heel interessant. Op de tweede dag hadden we een presentatie bij ons op kantoor en een rondleiding bij Damen Yachting. Het waren twee leuke dagen.”

Vooruitkijkend naar 2024
Voor het komende jaar verwacht Arnold hoogtepunten, uitdagingen en innovatie. DSMS werkt samen met het Technum van Scalda en Sensing360, een start-up waar Damen Maritime Ventures in participeert. “We zijn aan het onderzoeken of we sensoren voor scheepsmotoren kunnen ontwikkelen die vroegtijdig signaleren of er iets aan de hand is en of er slijtage is of onderhoud nodig is. Dat is heel interessant en zou een mooie ontwikkeling zijn in het onderhoud en de reparatie van scheepsmotoren.”

DSMS werkt nauw samen met het Technum van Scalda voor zowel innovatie als voor trainingen van het DSMS-team. DSMS werkt nauw samen met het Technum van Scalda voor zowel innovatie als voor trainingen van het DSMS-team.

Het komende jaar wordt ook een druk beursjaar, want voor DSMS vinden de belangrijkste beurzen eens in de twee jaar plaats. “We staan op de beurzen in Singapore, Athene en Hamburg en we zijn ons al druk aan het voorbereiden. We verwachten mooie resultaten te zien.

Verder hoopt Arnold dat er werkzaamheden komen uit het EDF-contract voor Corsica. “We hopen ook op een groei van onze service-activiteiten. We hebben de afgelopen jaren ons buitendienstteam klaargestoomd met commerciële trainingen en we hebben nu een sterk team dat zich goed heeft laten zien in de wereld. We verwachten dat ze komend jaar heel wat werk binnen kunnen halen.”

Er zijn ook genoeg uitdagingen voor het komende jaar, erkent Arnold. “De scheepsvaart is bijna elke dag in het nieuws. De concurrentie neemt niet af en de problemen in de wereld hebben gevolgen voor de logistiek. We moeten creatief zijn door vanuit andere gebieden en via andere routes te verschepen, of te vervoeren via trein of vliegtuig. Maar dat maakt het weer duurder. We profiteren nog steeds van het feit dat we zo’n grote voorraad hebben, waardoor we snel kunnen leveren. Dat is een groot voordeel voor ons en het heeft erin geresulteerd dat we een deel van de oude Exotech-loods naast ons huren om de extra voorraad kwijt te kunnen. Ik verwacht dat 2024 een spannend, maar ook een goed jaar wordt.”