De positie die Damen Schelde Marine Services (DSMS) inneemt in de maritieme markt is precies in het midden van de toeleveringsketen, waar het klanten voorziet van een breed scala aan onderdelen en services voor scheepsdieselmotoren. Een snelle blik op de belangrijkste feiten en cijfers van het bedrijf toont aan dat het bedrijf zo’n 10.000 unieke producten op voorraad heeft in de magazijnen in Vlissingen, Singapore en Shanghai. In een markt onderhevig aan veel concurrentie is het hebben van veel voorraad echter geen garantie voor succes. Klanten hebben behoefte aan (en verwachten) aanvullende kennis van hun leveranciers. Daarom organiseert DSMS trainingsprogramma’s voor haar personeel.

DSMS Account Manager Josine Glerum legt het uit: “Er zijn verschillende redenen waarom we trainingen plannen voor ons team. Door onze technische kennis te vergroten, kunnen we op de hoogte blijven van marktontwikkelingen en de huidige en toekomstige trends. Zo kunnen we onze klanten optimaal ondersteunen. Bovendien scherpt het onze bedrijfsvisie aan, waardoor we onze strategische inkoop kunnen optimaliseren. En uiteindelijk helpt dit ons om onze concurrenten voor te blijven.”

Van deze verschillende redenen is ‘ondersteunen van de klant’ misschien wel de belangrijkste. Voor haar functie in Sales geven interne trainingen Josine de knowhow om haar klanten te adviseren over welke oplossing het beste past bij hun operationele behoeften. “Elke klant heeft een eigen inkoop- en onderhoudsfilosofie”, zegt ze. “Sommige klanten willen duurzamere oplossingen met meer gepland onderhoud op de lange termijn. Anderen gaan voor meer ad hoc oplossingen. Daarom is het belangrijk dat ik de voordelen en kenmerken ken van de producten in ons assortiment.”

De DSMS-teamleden hebben in juni hun kennis van 4-takt scheepsdieselmotoren opgefrist bij Scalda Vlissingen. De DSMS-teamleden hebben in juni hun kennis van 4-takt scheepsdieselmotoren opgefrist bij Scalda Vlissingen.

Begin juni kreeg DSMS in Vlissingen bezoek van de Europese fabrikant van brandstofonderdelen en hun coatingpartner om een training te geven over het onderwerp coatings voor brandstofonderdelen voor dieselmotoren. “Deze coatings zijn op de markt gekomen als reactie op de Global Sulphur Cap van de International Maritime Organization”, legt DSMS Purchasing Manager Stephen Huisman uit. Deze regelgeving werd in 2020 van kracht om de hoeveelheid vervuilende zwavel in maritieme diesel te verminderen.  “De zwavel in de brandstof zorgde voor een smerende kwaliteit; als je dit verwijdert, kan dit leiden tot oververhitting en wrijving, en het vastlopen van motoronderdelen”, voegt Stephen toe. “De coatings zijn ontwikkeld als oplossing voor dit probleem: ze zijn niet corrosief en gaan wrijving tegen.”

Het onderwerp van strengere milieuregelgeving – en de daaropvolgende introductie van alternatieve brandstoffen op de markt – is zeer relevant voor DSMS en haar klanten. Nieuwe en duurzamere brandstoffen zoals LNG, methanol en ammoniak doen hun intrede op de markt. Stephen: “Door deze workshop te volgen, georganiseerd door onze leverancier van motorbrandstofonderdelen en coatings, kunnen we onze klanten helpen met de problemen die ze hebben en de uitdagingen die ze in de toekomst kunnen verwachten.” En in referentie naar Josine’s opmerking over ‘strategisch inkopen’, voegt Stephen toe dat de kennis die DSMS opbouwt door het volgen van dit soort trainingsworkshops meetbare voordelen oplevert. “We verwachtten problemen als gevolg van het zwavelplafond voor 2020, dus we zijn een jaar van tevoren begonnen met inkopen en hebben alle brandstofzuigers die we op voorraad hadden van een coating voorzien. Dit heeft veel problemen voorkomen voor onze klanten die overstapten op de nieuwe brandstoffen.”

Het DSMS-team tijdens de training bij Scalda. Het DSMS-team tijdens de training bij Scalda.

In juni vond ook een tweede trainingsdag plaats, dit keer op het technische mbo Scalda te Vlissingen. Deze trainingssessie ging over de ins en outs van 4-takt scheepsdieselmotoren. “Aan de hand van een operationele L20 en een dwarsdoorsnede van een R32 – twee motoren die volledig binnen onze scope vallen en waarvoor we onderdelen en diensten kunnen leveren – hebben we onze kennis van dieselmotoren opgefrist voordat we dieper ingingen op marktontwikkelingen en de verschillende brandstoftypen op de markt en de effecten daarvan op de motoren”, vertelt Josine.

Het DSMS-team werd vervolgens verdeeld in vier groepen, elk met hun eigen opdracht met betrekking tot brandstof-, smeerolie-, koellucht- of koelwatersystemen. Een opvallend aspect van deze trainingssessie was dat het hele DSMS-team vertegenwoordigd was. “Er waren mensen van ons magazijn, de kwaliteitsinspectie, de inkoop en de verkoop aanwezig bij deze trainingen – al deze extra kennis zal ons allemaal zeker van pas komen”, zegt Josine.

Een vervolgtraining over de werking van 2-takt scheepsdieselmotoren staat gepland voor later dit jaar. “De technische aspecten van deze onderwerpen ondersteunen echt onze verkoopactiviteiten – waarbij we proberen langdurige en dus duurzame relaties met onze klanten op te bouwen. Als we hun kunnen laten zien dat we met hen meedenken en dat we de kennis in huis hebben, laat dat zien dat we een goede partner en leverancier van onderdelen en services zijn’, sluit Josine af.