Superjachten, fregatten, baggerschepen en gastankers: ze hebben in 2023 allemaal een bezoek gebracht aan Damen Shiprepair Vlissingen. Het was een goed jaar dat werd afgesloten met een gezellige kerstborrel voor huidige en voormalige medewerkers. En op 2 januari was er de traditionele nieuwjaarsbijeenkomst om 7 uur ’s ochtends met koffie en koek. “Ik heb onze medewerkers bedankt voor hun harde werk”, vertelt Managing Director Michiel de Vlieger (zie foto hierboven). “DSV heeft 2023 positief afgesloten. Er waren geen grote incidenten en we hebben het gehele jaar een mooie bezetting in de dokken gehad. Het was wel een ander jaar dan we gewend zijn. De afgelopen jaren hadden we steeds twee grote projecten in de winter en één in de zomer, maar 2023 verliep anders door de Zr.MS Johan de Witt en Zr.Ms. Friesland.”
Michiel begon 2023 als Commercial Manager van DSV, maar in april ging voormalig Managing Director Peter Sterkenburg met pensioen en nam Michiel diens functie over. “Het is een goede start geweest en ik heb intussen mijn plekje gevonden. We hebben een relatief nieuw Management Team met Jeroen Schotel als onze nieuwe Commercial Manager. Hij was Area Sales Manager bij Damen Shiprepair & Conversion in Rotterdam. We hebben Operations in tweeën gesplitst: Vincent van Rulo is Hoofd Projecten geworden en Robin Juranek was reeds Hoofd Productie. Het is een goed team en, ondanks de wisselingen van de wacht, borgen we de continuïteit van het bedrijf.”
Onder de grote klussen zaten de werkzaamheden aan Zr.Ms. Friesland. De Ocean-Going Patrol Vessel (OPV) heeft na de zomervakantie twee maanden in dok en een maand aan de kade op Vlissingen-Oost gelegen en komt in het voorjaar terug voor een tweede periode, deze keer deels in het overdekte dok gepland. Ook in de zomer kreeg DSV bezoek van ’s werelds op één na grootste half-afzinkbare zware-ladingschip. De 255 meter lange, 68 meter brede MV Xin Guang Hua van COSCO Shipping kwam naar Vlissingen voor demobilisatie; het verwijderen van 42 grillages van het dek en het herpositioneren van de vier drijvers van het schip.
“Het is dit jaar een beetje zoeken geweest, want de commerciële markt werd wat rustiger. De schepen maken minder logistieke bewegingen en hebben daardoor minder onderhoud en reparaties nodig”, legt Michiel uit. “De superjachten gaan gestaag door. We hebben een aantal meerjarencontracten en we hebben de terugkerende klanten goed weten te borgen. Natuurlijk zijn we altijd op zoek naar nieuwe klanten, want diversificatie is altijd goed.”
Tussendoor waren er veel reparatie- en onderhoudsklussen voor vaste klanten zoals onder andere Van Oord, Multraship, en Chemgas. Op dit moment ligt het nieuwe kabellegschip Calypso van Van Oord op de werf. Het schip is in september vorig jaar gedoopt en is daarna naar Vlissingen gekomen om afgebouwd te worden. Ook was er een mooie klus voor baggerspecialist Deme. “We hebben de cutterzuiger Amazone gereactiveerd. Het schip was al een tijdje niet in gebruik, maar wordt nu ingezet bij baggerwerkzaamheden bij de sluis van Terneuzen”, aldus Michiel. “We hebben een grondige onderhoudsbeurt en een aantal essentiële reparaties uitgevoerd, inclusief een periode in het droogdok, en nu is ze weer helemaal klaar voor gebruik.”
Een ander hoogtepunt van 2023 was de walstroomvoorziening met verhoogde capaciteit die DSV in gebruik heeft genomen voor droogdok 1. De walstroom zorgt ervoor dat ingedokte schepen hun stroom rechtstreek van de wal kunnen krijgen, waardoor het de huur en gebruik van tijdelijke generatorsets niet langer nodig is. Het eerst schip dat profijt van de nieuwe faciliteit had, was de Friesland en nu ligt er een superjacht dat dankbaar gebruik maakt van de nieuwe stroomvoorziening.
"We hebben een goed team en, ondanks de wisselingen van de wacht, borgen we de continuïteit van het bedrijf.” Michiel de Vlieger
Daarnaast investeerde het bedrijf in een achttal humidifiers in tienvoets containers die kunnen helpen om de optimale omstandigheden te creëren bij de uitgebreide schilderklussen van de superjachten. “We hebben momenteel twee superjachten in dok voor hun grote winterbeurt waarbij de superstucture helemaal wordt geschilderd. Het ene jacht ligt in Dok 1 en het andere in ons overdekte Dok 2. Beide jachten zijn ingepakt in een tent, maar het is interessant om de verschillen te zien bij het schilderen. De verf droogt het beste bij een warme, iets vochtige lucht en daarom hebben we geïnvesteerd in de humidifiers. We blazen warme lucht door de containers en vernevelen hierin water, waardoor een warme vochtige lucht ontstaat die optimaal is voor het drogen van de verf. We zien uiteraard dat het in Dok 2 makkelijker is om de omstandigheden constant te houden.”
Blik op de toekomst
Voor 2024 heeft DSV een aantal grote offertes uitstaan, inclusief voor een jacht van 155 meter. “De vraag is hoe die het komende jaar gaan vallen”, aldus Michiel. “Er zit nog genoeg in de markt. Zo halen we bijvoorbeeld veel werk uit de offshore wind-industrie. Daarnaast zijn we ons al aan het voorbereiden op de komst van Zr.Ms. Rotterdam die eind 2024, misschien begin 2025 naar Vlissingen komt voor haar zesde periode van Benoemd Onderhoud. Dat wordt een groot project waar we nu al naar uitkijken.”
En er staat nog iets groots op het programma voor DSV: op 3 september is het 60 jaar geleden dat Koningin Juliana de nieuwe reparatiewerf van de Koninklijke Maatschappij de Schelde opende onder de naam Scheldepoort. “Dat moet natuurlijk gevierd worden en we zijn aan het kijken hoe we dat gaan doen”, vertelt Michiel. “Ik ben de archieven ingedoken en vond daar een porseleinen gedenktegeltje dat ter ere van de opening werd overhandigd. Ook heb ik plannen gevonden over hoe ze de werf wilden laten groeien: er zijn tekeningen voor 4/5 dokken en drie drijvende dokken. Het is erg interessant en ik ben benieuwd wat we nog meer te weten gaan komen.”
Volgens Michiel zal de grootste uitdaging van de komende jaren het vinden van voldoende technisch personeel zijn. “Een deel van ons meest ervaren personeel zal de komende jaren met pensioen gaan en het is onze taak om de juiste mensen te vinden aan wie zij het stokje kunnen overdragen. We hebben speciaal hiervoor een recruiter aangenomen, Tirza Basting, die ons hopelijk gaat helpen om de juiste mensen te vinden.”
Een andere uitdaging is de veiligheid van het personeel en de bezoekers op de werf. “Onze procedures zijn getoetst en onze mensen zijn voorzichtig, maar een scheepswerf blijft een gevaarlijke plek. Als er iets gebeurt, is het vaak ook meteen ernstig. Gelukkig hebben we dit jaar geen grote incidenten gehad en we doen er met het hele team alles aan om dat zo te houden.”
Hij sluit af met: “Het is een dynamische tijd geweest en het was een jaar dat in het teken stond van een aantal veranderingen. Het is mijn taak om de koers van het bedrijf te behouden en continuïteit te bewaken.”