In de zomer van 2023 deed ’s werelds op één na grootste half-afzinkbare zware-ladingschip Damen Shiprepair Vlissingen aan voor een demobilisatieperiode van drie weken. “Hoewel het werk zelf niet zo ingewikkeld was, maakte het feit dat alles ‘supersized’ was het een speciaal project”, zegt DSV Project Manager Maarten Oele.

Maarten heeft het over de 255 meter lange, 68 meter brede MV Xin Guang Hua van COSCO Shipping. “Het schip had net een transportproject voor de funderingen van een offshore windmolenpark afgerond en kwam nu bij ons voor demobilisatie. Dit omvatte het verwijderen van 42 grillages van het dek en het herpositioneren van de vier drijvers van het schip.”

Grillages zijn constructies die tijdelijk aan het dek van een schip worden gelast; ze vormen de basis van de zeevasten. De lading van het schip wordt dan vastgemaakt (meestal gelast) aan de grillages om het op zijn plaats te houden tijdens transport. Bij de Xin Guang Hua moesten de 42 grillages, die elk 32 ton wegen, van het dek worden verwijderd. Dit deel van het project werd uitgevoerd door maritiem dienstverlener Van Dam Technics.

Een van de grootste half-afzinkbare zware-ladingschepen kwam naar Damen Shiprepair Vlissingen voor een demobilisatieperiode. Foto: maritimephoto.com Een van de grootste half-afzinkbare zware-ladingschepen kwam naar Damen Shiprepair Vlissingen voor een demobilisatieperiode. Foto: maritimephoto.com

Het volgende onderdeel van het werk was dat de vier drijflichamen van het schip terug moesten naar hun oorspronkelijke positie aan de achterkant van het schip. “Deze waren net achter de scheepsaccommodatie geplaatst om dek-ruimte vrij te maken voor het vorige werk”, legt Maarten uit. De drijvers houden de stabiliteit van het schip in stand tijdens de afzinking en het transport.

Voor het verplaatsen van de drijvers was een verdere samenwerking nodig tussen Van Dam, dat het hijsen en het transport coördineerde, en DSV, dat het plaatsen en lassen van de drijvers uitvoerde. Maarten: “Elke omkasting was 26 meter hoog en woog 400 ton – dus voor deze taak huurde Van Dam de drijvende bok Matador 3 in om het hijswerk uit te voeren. Maar omdat de Xin Guang Hua zo breed is, moesten we het schip halverwege omdraaien om ervoor te zorgen dat de Matador 3 er goed bij kon.”

De Xin Guang Hua aan de kade in Vlissingen-Oost. De Xin Guang Hua aan de kade in Vlissingen-Oost.

Toen de drijflichamen weer op hun plaats zaten, kon het DSV-team beginnen met ze stevig aan het dek te lassen. En opnieuw bleek de Xin Guang Hua een gigantische klus te zijn: “We moesten 600 meter lassen”, zegt Maarten. “Maar omdat we lassen in meerdere lagen moesten uitvoeren, kwam de totale lengte op ongeveer 10 kilometer lassen! En daarbovenop moesten we dan nog MPI-testen uitvoeren op alle lassen, wat nog eens twee dagen in beslag nam.” MPI – of Magnetic Particle Inspection – is een speciaal ontwikkelde methode om haarscheuren te ontdekken in lassen.

Na aankomst op 21 juli vertrok de Xin Guang Hua op 14 augustus bij DSV. “Alles aan dit project – vooral het tillen en het lassen – was groot. Immers, 400 ton tillen en 10 kilometer lassen is niet iets wat we elke dag doen”, concludeert Maarten. “Kleine opmerking, onze scope was beperkt tot het monteren en lassen van de omkastingen. Het hijsen en transport, uitgevoerd door Matador3, werd geregeld door Van Dam.”