Toen Peter Sterkenburg Managing Director van Damen Shiprepair Vlissingen werd, volgde Michiel de Vliegher hem op als Commercial Manager. Nu, vijf en een half jaar later, gaat Peter (66) met pensioen en is zijn opvolger opnieuw Michiel. Peter: “We zijn twee jaar geleden al begonnen met het overgangstraject. Ik zie in hem iemand die dit bedrijf voort kan zetten en het ook verder kan brengen met zijn kennis en kunde.” Michiel grapt: “En ik hoef het nu alleen nog maar waar te maken.”

Op een grijze, regenachtige dag treffen we elkaar in Peters kantoor met het weidse uitzicht over de Schelde. De vertrekkend directeur ziet zijn pensioendatum van 20 april met gemengde gevoelens naderen. “Het is een beetje een dubbel. Ik heb een prachtige carrière gehad hier en aan de ene kant kijk ik uit naar mijn pensioen, maar aan de andere kant denk ik dat ik de vele contacten wel ga missen.”

Peter Sterkenburg. Peter Sterkenburg.

Peter heeft dan ook bijna zijn gehele carrière aan de oevers van de Schelde gewerkt. Uitzondering was een kort uitstapje naar een andere werkgever eind 2006, maar 13 maanden later was hij weer terug. “Ik begon in 1975 op de bedrijfsschool en werkte daarna tot 1992 in de Machinefabriek in de productie. Vanaf 1992 werd ik Verkoper bij de Machinefabriek, in 1998 werd ik Hoofd Verkoop en in 2000 kwam daar het Bedrijfsbureau bij. Dit duurde tot 2005 toen de Machinefabriek werd verkocht aan MRC en verhuisde naar Schiedam. Vanaf dat moment ben ik als Hoofd Productie gestart bij Scheldepoort tot eind 2006. Toen ik begin 2008 terugkwam bij Scheldepoort, werd ik Salesmanager, later Commercial Manager en eind 2017 Managing Director.”

Hij heeft er altijd van genoten om midden tussen het werk te zitten, want hoewel zijn huidige kantoor uitkijkt over de Schelde, zit direct aan de andere kant van het gebouw de werf. “Dit is het mooiste vak. Iedere dag is anders en we zitten hier heel dicht op de business en heel dicht op de mensen. Dat heeft mij altijd erg aangesproken.” Hij voegt toe: “Ik ga de verantwoordelijkheid missen en vooral ook de mensen. Met 118 werknemers is DSV echt een ons-kent-ons-bedrijf.”

"Ik heb een prachtige carrière gehad hier en aan de ene kant kijk ik uit naar mijn pensioen, maar aan de andere kant denk ik dat ik de vele contacten wel ga missen.” Peter Sterkenburg

De afgelopen zes jaar zijn uitdagend geweest, maar Peter is er trots op dat het bedrijf in die periode ieder jaar goede resultaten heeft geboekt. “Daarnaast ben ik het meest trots op het feit dat we steeds weer grote projecten hebben weten binnen te halen en goed hebben kunnen afronden. We hebben mooie projecten uitgevoerd voor de Koninklijke Marine en ook ben ik trots op Project Blue, onze codenaam voor het eerste superjachtproject dat we hebben gedaan.”

Inmiddels ligt Project Blue voor het zevende jaar op rij bij DSV voor nieuw onderhoud en revisies en heeft het de deur geopend voor veel meer superjachtprojecten. “Project Blue arriveerde bij ons op het juiste moment”, vertelt Peter. “Toen ik begon als Managing Director deden we veel in de offshore markt, maar toen die markt bijna ineens stil kwam te liggen, stopten de orders en projecten ook. Sinds Project Blue zijn we flink in de superjachtmarkt gegroeid. We brengen zelf niets naar buiten over deze projecten, maar het superjachtwereldje is klein en ze weten steeds beter de weg naar ons te vinden.”

Michiel de Vliegher. Michiel de Vliegher.

Voor Michiel de Vliegher betekent dit dat hij zijn nieuwe functie begint met een gezond orderboek, want naast de superjachten zijn er nog veel reguliere reparatieklussen en bijzondere projecten. De 41-jarige vader-van-twee uit Axel kijkt uit naar de nieuwe uitdaging. Hij kwam in 2015 als Projectmanager bij DSV werken, maakte in 2018 de overstap naar Commercial Manager en per 20 april neemt hij de werkzaamheden van Peter officieel over. Jeroen Schotel, voorheen Area Sales Manager bij Damen Shiprepair & Conversion in Schiedam, wordt de nieuwe Commercial Manager.

Michiel: “Deze wisseling van de wacht komt precies in een erg drukke periode voor ons bedrijf. We zijn twee refits van superjachten aan het afronden, net als de mobilisatieklus voor de drijvende kraan Svanen die begin april vertrekt. En we hebben het afgelopen jaar samen met Damen Naval gewerkt aan de combinatie van Midlife Update en Benoemd Onderhoud voor Zr.Ms. Johan de Witt. Dat project is net afgesloten. En op de agenda voor het komende jaar staan verschillende commerciële reparatieklussen en er zijn nog een aantal grote projecten die dit jaar kunnen vallen.”

De afgelopen jaren heeft DSV de projectcapaciteit flink uitgebreid. Waar het bedrijf voorheen één groot project per keer kon uitvoeren, kunnen er nu drie tegelijk worden opgepakt. Als gevolg daarvan is ook de interne organisatie iets aangepast. “Voorheen hadden we in ons managementteam een Operations Manager. Omdat er nu drie projectteams zijn, hebben we de MT-rol opgesplitst tussen een Productiemanager en een Manager Projecten”, legt Michiel uit. “We hebben een platte organisatie en met deze nieuwe verdeling in het MT kunnen we dicht op alle ontwikkelingen zitten.”

Het zijn drukke tijden bij DSV met verschillende commerciële reparatieklussen op de agenda voor het komend jaar. Het zijn drukke tijden bij DSV met verschillende commerciële reparatieklussen op de agenda voor het komend jaar.

Behalve een druk orderboek, staat Michiel nog voor een andere uitdaging: het behouden van de kennis en het vakmanschap binnen het bedrijf.  “We hebben veel ervaren mensen die de komende tien jaar met pensioen zullen gaan en we moeten tijdig op zoek gaan naar opvolging zodat er genoeg tijd is om de nieuwe collega’s in te werken en de kennis over te dragen.” Hij voegt toe: “DSV is een heel dynamisch bedrijf. Als projectmanager was ik bezig met een project, als commercieel manager was ik bezig om projecten binnen te halen en nu zal ik deze puzzelstukken aan ervaring moeten gebruiken om het plaatje als Managing Director compleet te krijgen.”

Op de vraag of Peter nog advies heeft voor zijn opvolger, is zijn antwoord: “Vooral jezelf blijven en luisteren naar de mensen. Je hoeft ze niet allemaal gelijk te geven, maar het is belangrijk om naar ze te luisteren. Ook belangrijk: zorg dat je jezelf blijft ontwikkelen. Michiel gaat straks aan de slag met een bijna nieuw MT en veel jonge mensen in het bedrijf. Als je het goed doet, willen mensen voor je werken, anders ben je de hele dag aan het vechten.” Michiel sluit af: “Ik heb er in ieder geval heel veel zin in.”