Damen Schelde Naval Shipbuilding zoekt nieuwe wegen om toekomstige medewerkers aan te trekken. Nu de markt van carrièrebeurzen en job events door corona is ingestort, werft het bedrijf nu vooral online nieuwe collega’s. Maar ook de eigen medewerkers kunnen hierin een rol spelen; en dat wordt beloond.

Esther van Oorschot en Jeroen van Mierlo, beiden Senior HR Advisor bij DSNS, houden zich in hun werk onder andere bezig met recruitment, het werven van nieuwe medewerkers. Tussen september en begin dit jaar zijn er ongeveer 70 nieuwe collega’s begonnen.  Op dit moment staan er nog zo’n 60 vacatures open.

Tachtig procent van de vacatures is voor Engineering, leggen Esther en Jeroen uit. Die zijn grotendeels nodig voor het MKS180-project, dat zich op dit moment in de opstartfase bevindt.

Het is een uitdaging om nieuwe mensen te vinden, vooral nu DSNS vanwege de coronacrisis niet meer kan werven door universiteiten, hogescholen, jobbeurzen en careerevents te bezoeken. “Door Covid-19 zijn al die activiteiten stilgevallen”, zegt Jeroen.

"We kunnen de hulp van onze eigen collega's heel goed gebruiken."

Maar collega’s op de werkvloer kunnen ook hun steentje bijdragen aan de gewenste uitbreiding. Die ontvangen namelijk een referral bonus als ze met succes een nieuwe collega werven. Dat werkt zo: een DSNS-medewerker krijgt een brutobedrag van € 1.000, als een sollicitant een DSNS contract getekend heeft en in zijn (of haar) sollicitatiebrief had aangegeven dat de betreffende DSNS-medewerker hem of haar op de vacature heeft gewezen.

Overigens, zo benadrukken de twee Senior HR Advisors, zijn de gezochte nieuwe mensen niet uitsluitend voor MKS-180. “We zoeken ook specialisten voor het CSS project, de opvolging van de M-fregatten, een project dat nog in de proposalfase zit, en logischerwijs ook om natuurlijk verloop door pensionering op te vangen.”

Vanwege Covid-19 hanteert DSNS nu andere methoden om gekwalificeerde nieuwe krachten binnen te halen. Net als anders wordt vooraf een profiel opgesteld en bekijken Esther en Jeroen aan welke eisen kandidaten moeten voldoen, wat voor professionele uitstraling ze moeten hebben en voor welke projecten ze nodig zijn. Het daadwerkelijke zoekproces voltrekt zich in deze tijd voornamelijk online via onder meer de carrièrepagina van Damen, detacheringsbureaus, social media, hogescholen/universiteiten en vacatureplatforms zoals de Zeeuwse Vacaturebank.

Deze digitale werving leidt er ook toe dat veel kandidaten gedurende hun sollicitatie online worden gesproken.

Esther: “Dit vraagt een hele andere manier van arbeidsmarktcommunicatie” Haar collega Jeroen vult aan: “Recruitment is op dit moment een uitdagende job in uitdagende tijden, daar kunnen wij onze eigen medewerkers heel goed bij gebruiken. Daarom is er ook die bonusregeling. Collega’s kunnen ons helpen door vacatures van de carrièrepagina te delen met hun eigen netwerk en op hun eigen social mediakanalen. Elke medewerker is daarmee een ambassadeur van onze organisatie.”

Kijk voor een actueel overzicht van alle vacatures op career.damen.com