Werken voor Damen Naval betekent niet persé dat je in Vlissingen of zelfs in Nederland gevestigd bent; er werken op dit moment een flink aantal mensen van Damen Naval in het buitenland. Twee belangrijke gebieden waar deze mensen werken zijn Productie en Services; deze afdelingen worden geleid door Martin Wattel en Frank den Hollander. Dit artikel is de eerste in een reeks waarin we meer te weten komen over wie er op dit moment in het buitenland werken, wat hun rol is en wat hun motivatie was om deze taak op zich te nemen. Maar eerst is het tijd om met Martin en Frank te spreken om een breed overzicht te krijgen van Damen Naval’s Productie en Services activiteiten die over de hele wereld plaatsvinden.

Op het gebied van productie zijn er tal van redenen waarom Damen Naval haar eigen teams op buitenlandse werven plaatst. “Natuurlijk is het belangrijk om de kwaliteit in de gaten te houden”, zegt Martin. “Maar we helpen deze partnerwerven ook met de complexiteit van projecten. We hebben processen om marineschepen te bouwen en die hebben we zo ontwikkeld om het voor andere landen mogelijk te maken om daarmee te werken.”

Martin Wattel. Martin Wattel.

Als Hoofd Productie coördineert Martin momenteel teams in verschillende landen. “We hebben de bouwteams voor Wolgast en Kiel in Duitsland samengesteld voor het F126-project. En we hebben mensen in Galați die aan de CSS werken. We lenen ook mensen uit aan andere Damen-entiteiten als ze specifieke kennis nodig hebben; zo hebben we op dit moment een supervisor die werkt aan een project voor Damen Shipyards Cape Town. In grote lijnen bieden deze teams on-site ondersteuning en begeleiding op de werven, waarbij ze de lokale teams ondersteunen in onze manier van werken.”

Het toezicht op de productie op buitenlandse werven kan worden onderverdeeld in verschillende niveaus. “Op het F126 project bijvoorbeeld hebben we een Subcontract Manager en twee Site Managers in Wolgast en Kiel”, voegt Martin toe. “En dan hebben we de Supervisors die onder hen werken. Deze zijn voor de verschillende disciplines zoals lassen, stalen rompbouw, pijpleidingen, mechanica en productie-engineering, waarbij het erom gaat de productie-informatie klaar te krijgen en af te stemmen met de werf.”

Als het Productieproces ten einde loopt, komt het onderwerp Services om de hoek kijken. Frank den Hollander definieert de rol van de serviceafdeling als “verantwoordelijk voor de inbedrijfstelling van het schip, de proefvaarten, de garantieperiode en de serviceondersteuning gedurende de levensduur van het schip”. Gezien het internationale karakter van de klanten van Damen Naval is het niet verwonderlijk dat veel van dit werk in het buitenland plaatsvindt. De inbedrijfstelling van het Mexicaanse POLA-fregat en de Nigeriaanse marine LST 100 vonden beide plaats in het land van bouw. Het Mexicaanse POLA-fregat werd lokaal gebouwd in Mexico en de LST 100 werd gebouwd bij Damen Shipyards Sharjah. Afhankelijk van de behoeften van het project werken inbedrijfstellingsteams over het algemeen op basis van een rotatie van zes weken op locatie, gevolgd door twee weken thuis.

Frank den Hollander. Frank den Hollander.

Tijdens de garantieperiode is het volgens Frank “belangrijk dat we direct contact hebben met de mensen die daadwerkelijk op deze schepen varen en met hun ondersteuningsteams aan de wal”. Daarom zijn de Warranty Engineers van Damen Naval gestationeerd in (of dicht bij) de thuishaven van het schip. “Op dit moment ronden we de garantie af voor het Nigeriaanse landingsschip, hiervoor werken we samen met de Damen service Hub in Nigeria. En voor de ijsbreker Nuyina hebben we een toegewijde engineer die in Tasmanië woont.” Lees meer over het werk van de Nuyina’s Warranty Engineer Michiel Schittekat in dit eerdere Schelde Schakels-artikel.

Naast het fungeren als eerste aanspreekpunt voor de klant, draait het inzetten van een Warranty Engineer ook om het verkrijgen van waardevolle informatie over het schip in kwestie. “We vragen veel van de mensen die we in het buitenland hebben werken; ze hebben veel verantwoordelijkheid”, legt Frank uit. “Dit is een belangrijk onderdeel van onze manier van werken. Zo komen we te weten hoe onze schepen werken en of we onze ontwerpen kunnen verbeteren.” Deze band met de klant kan worden voortgezet na de garantieperiode wanneer de klant zijn relatie met Damen verlengt in de vorm van een servicecontract. “Ons werk in Marokko is een actueel voorbeeld van een servicecontract, waarbij we een engineer ter plaatse hebben die het eerste aanspreekpunt voor de klant is.”

De tijd die mensen in het buitenland doorbrengen varieert; sommige mensen besluiten om voor de duur van het hele project naar het buitenland te verhuizen, anderen kiezen voor de karweiregeling waarbij ze bijvoorbeeld ‘drie weken in het buitenland/één week in Nederland’ werken. “Het hangt af van hun persoonlijke situatie; we dwingen niemand om in het buitenland te werken. Maar sommige mensen vinden het geweldig om hun ervaring en kennis naar een ander land te brengen”, sluit Martin af.

Of ze nu in Tasmanië, Indonesië, Nigeria, Duitsland of een ander land werken, de ‘ex-pat’ werknemers van Damen Naval hebben zeker interessante verhalen te vertellen. In volgende edities van de Schelde Schakels kun je er meer over lezen.