Werken voor Damen Naval betekent niet per se dat je in Vlissingen of zelfs in Nederland werkt. Op dit moment werken er behoorlijk wat mensen van Damen Naval in het buitenland. In dit artikel spreken we met Erik Walraven, die momenteel als Manufacturing Engineer Structures werkt voor het F126-project in Wolgast, Duitsland.
In de 36 jaar dat Erik Walraven bij Damen Naval werkt, heeft hij aan veel projecten meegewerkt, waaronder de SIGMA-fregatten voor Indonesië, de POLA voor Mexico, de Nuyina-ijsbreker voor Australië, en de LC-fregatten, Zr.Ms. Karel Doorman en de Midlife Update van Zr.Ms. Johan de Witt voor de Koninklijke Marine. Ondanks de wereldwijde reikwijdte van deze projecten, had Erik tot nu toe altijd zijn standplaats in Vlissingen-Oost. Maar dat is nu wel anders. Zijn nieuwste opdracht is het F126-project voor de Duitse marine, waarvoor hij op de Peene-Werft scheepswerf in Wolgast werkt.

Eriks eerste werkbezoek aan de werf in Wolgast was in mei 2023; dat was slechts voor een week. Het doel van die trip was “om te zien hoe men hier werkt en welk soort output zij nodig hebben om een schip te kunnen bouwen”. Het was ook belangrijk om eventuele verschillen in werkwijzen op elkaar af te stemmen. “In het algemeen is het bouwproces van een schip hetzelfde op elke werf, maar natuurlijk zijn er kleine verschillen tussen bedrijven.”
In oktober 2023 keerde Erik terug naar de Peene-Werft met een klein team collega’s; een paar maanden voor het eerste staal werd gesneden voor het project. Dit keer werkten zij gedurende vier weken samen met het lokale productieteam om de processen te optimaliseren, zodat de productie kon worden opgestart.
"Het is leuk om in een nieuwe omgeving te werken, nieuwe mensen te leren kennen, en meer inzicht te krijgen in de bouw van dit schip. Ja, ik ben weg van huis en familie, en die mis ik soms, maar dat hoort erbij. Dat is waarvoor ik ‘ja’ heb gezegd.” Erik Walraven
“En vanaf januari 2024 werk ik hier vast; drie weken werken, één week vrij”, vertelt Erik. “Mijn rol is de staalwerkvoorbereiding – de manufacturing engineering – voor de romp en opbouw van het eerste F126-fregat. Hier in Wolgast bouwen we het achterschip; een ander team bouwt het voorschip in Kiel.” Het grootste deel van de werkvoorbereiding vindt plaats in Vlissingen; Eriks taak is om als schakel te fungeren tussen het productieteam in Wolgast en het engineeringteam in Vlissingen, en om wijzigingen en aanpassingen af te stemmen.
Een belangrijk onderdeel van Eriks taak is het werken met het nieuwe engineering softwarepakket 3DX. “Dat levert wel wat uitdagingen op – bijvoorbeeld om de juiste informatie uit het systeem te halen – maar het implementeren van een nieuw systeem kost nu eenmaal tijd.” Hoe belangrijk is zijn jarenlange ervaring bij het oplossen van deze uitdagingen? “Ik werk nu zo’n 15 jaar in de werkvoorbereiding. Toen ik begin bij Damen Naval in 1989 werkte ik eerst in Productie. Die praktijkervaring is heel belangrijk voor mijn werk; het geeft me inzicht in alle stappen van het productieproces.”

Als je Wolgast en de omgeving op Google Maps bekijkt, doet het qua maritieme sfeer denken aan Zeeland. “Net ten oosten van hier ligt het eiland Usedom, dat erg mooi is en heel toeristisch in het zomerseizoen,” zegt Erik. Hij woont in een appartement in Wolgast. “Het ligt direct aan het water, dus ik heb mooi uitzicht. En omdat ik hier inmiddels al meer dan een jaar zit, voelt het echt als mijn eigen plek.”
Hoe ervaart Erik zijn eerste project in het buitenland? “Het is leuk om in een nieuwe omgeving te werken, nieuwe mensen te leren kennen, en meer inzicht te krijgen in de bouw van dit schip. Ja, ik ben weg van huis en familie, en die mis ik soms, maar dat hoort erbij. Dat is waarvoor ik ‘ja’ heb gezegd.”

Erik organiseert zijn werkschema zo dat hij tijdens zijn vrije week teruggaat naar huis in Oost-Souburg. En ook al is hij dan officieel vrij, hij maakt wel tijd om een paar uur langs te gaan op het kantoor in Vlissingen. “Het is goed om mijn collega’s in het echt te zien, om ideeën uit te wisselen en te zorgen dat we op één lijn zitten. Persoonlijk contact is vaak makkelijker dan een Teams-vergadering”, merkt hij op.
Damen Naval gaat in totaal zes F126-fregatten bouwen voor de Duitse marine, dus hoelang denkt hij in Wolgast te blijven werken? “Ik wil in ieder geval blijven tot het achterschip van schip nummer één klaar is om naar Kiel te worden vervoerd. Daarna hangt het af van de prioriteiten; misschien ben ik dan ergens anders nodig.”