Damen Naval is druk bezig met verschillende grote projecten. Lees hier de belangrijkste updates van de F126-fregatten voor de Duitse marine, het Combat Support Ship (CSS) Den Helder voor de Koninklijke Marine, het Landing Ship Transport 100, de NNS Kada voor Nigeria, en superjacht YN 478 dat in Vlissingen-Oost wordt gebouwd in samenwerking met Damen Yachting.

In juli wordt begonnen met de detailed engineering voor de vier F126-fregatten. In juli wordt begonnen met de detailed engineering voor de vier F126-fregatten.

F126: de laatste grote uitbreiding van het project nadert

De afdelingen van Damen Naval in Vlissingen, Schiedam en Hamburg hebben de laatste jaren een enorme groei in personeelsaantallen gezien. Dit is vooral te danken aan het grote aantal mensen dat nodig is voor het omvangrijke F126-project: de bouw van vier fregatten voor de Duitse marine. Het projectteam bestaat momenteel uit meer dan 300 mensen en dat aantal zal binnenkort nog verder toenemen. “Wij verwachten een verdere uitbreiding vanaf juli, wanneer MEGA zal beginnen met de gedetailleerde engineering”, zegt Frank Verhelst, Projectdirecteur F126 van Damen Naval. “Dit zal de laatste grote uitbreiding van het project zijn.”

Zo’n snelle groei van het aantal werknemers heeft ertoe geleid dat de F126-projectorganisatie flink heeft geïnvesteerd in trainingsprogramma’s. “We hebben veel trainingsmateriaal en werkinstructies beschikbaar”, vervolgt Frank. “We hebben een breed scala aan onderwerpen behandeld, die beschikbaar worden gesteld in de F126 Damen Academy. Zo worden de 3DX-trainingspakketten momenteel gedeeld met de engineers van MEGA.”

Naarmate de basic engineering van het F126-project vordert, gaat ook het proces van ondertekening van contracten met leveranciers door. Recent werd een contract gesloten met ABB, dat systemen zal leveren voor de opwekking en distributie van energie, met name een gelijkstroomnet. Dit DC Grid zal de Duitse marine in staat stellen zo weinig mogelijk dieselgeneratoren te gebruiken. Hierdoor zal de totale bedrijfstijd, en dus het brandstofverbruik van de stroomopwekkingssystemen, worden verminderd. Lees hier meer over het contract met ABB.

RENK CEO Susanne Wiegand en Damen Naval Managing Director Hein van Ameijden. RENK CEO Susanne Wiegand en Damen Naval Managing Director Hein van Ameijden.

Een ander belangrijk contract werd gesloten met RENK, dat de tandwielkasten en elektrische voortstuwingssystemen zal leveren. RENK is al lange tijd leverancier voor de Duitse marine en voor Damen Naval. Bijzonder is dat de F126-schepen zullen beschikken over elektrische voortstuwingsmotoren die ofwel afzonderlijk de propellers kunnen aandrijven ofwel samen met de dieselmotor; dit is een voortstuwingsconfiguratie die nog niet eerder door de Duitse marine is gebruikt. Lees hier meer over het RENK-contract.

CSS Den Helder ligt goed op schema

Na de succesvolle tewaterlating in april zijn in Galatz, Roemenië de Modules 2 en 3 van het nieuwe Combat Support Ship samengevoegd met module 1 in het droogdok. Tegelijkertijd worden de secties van module 4 aan de voorzijde aangebouwd. Deze vier modules vormen samen de romp. De werkzaamheden vorderen gestaag. “We liggen goed op schema: de modules zijn gekoppeld en we zijn druk bezig met de voortstuwingstrein”, vertelt Damen Naval Projectdirecteur Arjan Risseeuw.

Het CSS torent boven Projectdirecteur Arjan Risseeuw uit. Het CSS torent boven Projectdirecteur Arjan Risseeuw uit.

Momenteel worden de uithouders voor de schroefassen geplaatst. In de derde week van juni is er een Factory Acceptance Test voor de schroefassen bij Kongsberg Maritime in Zweden. Daarna worden ze naar Roemenië verscheept en ingevoerd. Als de schroefassen op hun plek zitten, worden de schroefbladen en roeren geïnstalleerd. Intussen zijn de engineers bezig met de detail engineering voor het opdrijflichaam dat in oktober zal helpen het schip te verplaatsen naar het natte deel van het dok. Ook het trekken van de bijna 700km aan kabels gaat gestaag door.
Het CSS wordt in 2024 opgeleverd aan DMO.

LST 100 NNS Kada bereikt thuishaven in Nigeria

De Nigeriaanse marine begroette op 27 mei het Landing Ship Transport 100, nu bekend als NNS Kada, in haar thuishaven Lagos. Het schip heeft haar eerste reis van 8.500 zeemijl voltooid na op 2 april te zijn vertrokken uit Albwardy Damen in de Verenigde Arabische Emiraten. Op weg naar huis maakte NNS Kada geplande diplomatieke stops in Oman, Kenia, Zuid-Afrika, Angola en Gabon.

Het schip vertrok de dag na haar overdrachtsceremonie op de Damen-werf uit de VAE en ging op reis langs de oostkust van Afrika met haar eigen bemanning van 65, aangevuld met negen Damen-adviseurs, die werkten in teams van drie in drie ploegen per dag. “Eén persoon op de brug en twee benedendeks,” zegt Damen’s Projectleider Sander Boost. “Dit was meer dan we normaal zouden leveren, maar aangezien ons contract met de klant geen enkele vorm van training bevatte, besloten we dat dit noodzakelijk was om de veiligheid te garanderen tijdens deze opleveringsreis van bijna twee maanden lang. Het was voor de klant dan ook vooral een ‘learning-on-the-job’-proces.

NNS Kada is gearriveerd in haar thuishaven Lagos, Nigeria. NNS Kada is gearriveerd in haar thuishaven Lagos, Nigeria.

Sander is verheugd te kunnen melden dat de NNS Kada haar eerste reis zonder grote mechanische kinderziekten heeft voltooid. Het schip kreeg onderweg te maken met flinke golven die ze goed heeft doorstaan.
Voor de resterende negen maanden van de eenjarige garantieperiode van het schip is service engineer Mario Petzer ter plaatse, legt Sander uit. “Hij is tot maart 2023 in Lagos gestationeerd om alle openstaande problemen op te lossen en indien nodig contact te onderhouden met Omar Simons in de backoffice hier in Nederland.”

Volop activiteit voor YN 478-project

Er is genoeg te melden over het Hybride Expedition Yacht-project dat plaatsvindt bij Damen Naval’s productiefaciliteiten in Vlissingen-Oost. De Productiecoördinator van het project, Stan Haag, meldt dat de sectiebouw in volle gang is en dat “de eerste sectie – #1151 – in week 27 naar de straal- en conserveerloods zal worden vervoerd”. Bovendien heeft het team van sectiebouwers meer personeel gekregen, waardoor het project op schema kan blijven.

Een van de secties van YN 478 op weg van Hal 1 naar Hal 2 op de werf in Vlissingen-Oost. Een van de secties van YN 478 op weg van Hal 1 naar Hal 2 op de werf in Vlissingen-Oost.

Ondanks de lange levertijden van de afgelopen maanden, begint het werk in de pipeshop weer op gang te komen. En in Hal 2 is het casco-aanbouwteam begonnen met de voorbereidingen voor de eerste assemblage van sectie #1151. Deze sectie zal kort na de zomersluiting op de blokkenlijn worden geplaatst. Over de samenwerking tussen Damen Naval en Damen Yachting bij dit project zegt Stan: “Beide projectteams werken nauw samen. Het is een mooie showcase van onderlinge samenwerking binnen de Damen Group!”