Het zijn drukke tijden geweest voor Project F.A.S.T. waarin veel evenementen zijn bezocht en plannen zijn gemaakt voor komende werkzaamheden. Zr.Ms. Johan de Witt heeft de eerste proefvaart er opzitten en heeft zelfs een bezoek gebracht aan Londen. En het YN478-cascoproject is officieel overgedragen aan Damen Yachting.

Project F.A.S.T. heeft de vaart erin

Damen Navals F.A.S.T. (Fieldlab Autonomous Sailing Technology) project vordert gestaag. De afgelopen maanden heeft F.A.S.T.-projectleider Jochem Nonhebel veel tijd gestoken in het vergroten van de zichtbaarheid van het project. Dit betekende onder andere een bezoek aan het Damen Maritime Festival in Gorinchem in oktober waar Jochem geïnteresseerden informeerde over de tweeledige doelstelling van het F.A.S.T.-project: het bereiken van volledige autonomie (“van A naar B varen zonder een mens aan het roer”) en het ombouwen van een 30 jaar oude dieselboot tot een 100% emissievrij schip (“met elektriciteit als enige energiebron”).

In november woonde Jochem verschillende evenementen bij, waaronder bezoeken aan ministeries, autonoom varen-experts en EU-financieringsorganisaties. Hij presenteerde ook de tussentijdse resultaten van het project op de International Conference on Maritime Autonomous Surface Ships (ICMASS) die begin november plaatsvond tijdens de Europort-beurs in Rotterdam. “Dit evenement werd bijgewoond door onderzoekers, experts op het gebied van autonome schepen en praktijkmensen van over de hele wereld”, zegt Jochem. “Met presentaties vanuit de academische wereld, de industrie en overheden was het een geweldige kans voor iedereen om hun perspectieven op dit fascinerende onderwerp te delen.”

De F.A.S.T.-boot was te zien op het Damen Maritime Festival in Gorinchem in oktober. De F.A.S.T.-boot was te zien op het Damen Maritime Festival in Gorinchem in oktober.

Het F.A.S.T.-project verwelkomde ook drie nieuwe studenten: Wout Geuze (Avans Hogeschool), Matthijs Dirksen (HZ University of Applied Science) en Godert Notten (TU Delft). “Wout heeft een ICT-achtergrond en zal werken aan een data-acquisitiesysteem voor testen aan boord. Matthijs richt zich onder supervisie van Miltiadis Kalikatzarakis op de fusie van de verschillende sensoren (AIS, RADAR & camera). En Godert zal zich inzetten voor het verbeteren van de algoritmen voor het vermijden van botsingen, die worden gebruikt tijdens de proefvaarten.”

Vooruitkijkend naar de komende maanden is Jochem verheugd te kunnen melden dat er een aantal belangrijke upgrades zullen worden geïmplementeerd in het F.A.S.T.-schip. “Dit omvat een infraroodcamera waarmee we ’s nachts kunnen varen, een hightech radar voor het verzamelen van nog nauwkeurigere radargegevens en de installatie van sensorfusiesoftware waarmee we meerdere sensorfeeds kunnen combineren tot één platform”, vertelt hij.

Jochems laatste update voor dit nummer van de Schelde Schakels is dat hij ernaar uitkijkt om volgend jaar te beginnen met proefvaarten met de Koninklijke Marine. “Hopelijk begint dit in januari vorm te krijgen, maar later dit jaar zullen we meer weten.”

Zr.Ms. Johan de Witt maakt eerste proefvaart na MLU

Eind oktober is Zr.Ms. Johan de Witt uitgevaren voor haar eerste proeftocht (SAT) na de gecombineerde Midlife Update (MLU) en de derde periode van het Benoemd Onderhoud (BO3). Het Landing Platform Dock heeft meerdere beproevingen op de Noordzee uitgevoerd en arriveerde op 10 november in Londen voor een kort bezoek aan Engeland.

Zr.Ms. Johan de Witt vaart de Theems op. Foto: Andrew Christy Photography. Zr.Ms. Johan de Witt vaart de Theems op. Foto: Andrew Christy Photography.

Volgens Projectdirecteur Fer Tummers zijn de proeven goed verlopen. “Vanwege de zware herfststorm Ciarán besloot de Johan de Witt wel even terug naar Den Helder te keren, maar verder zijn de proeven zonder grote problemen verlopen; in elk geval voor wat de scope van Damen betreft. Inmiddels ligt het schip weer in Den Helder voor een laatste onderhoudsperiode waar ook wij nog een aantal kleine restpunten weg te werken hebben, maar daarna kan het schip de vloot weer in.”

In maart 2022 arriveerde de Johan de Witt in Vlissingen voor de MLU/BO3. Van juli tot november 2022 lag het schip in het droogdok van Damen Shiprepair Vlissingen voor onder andere de conserveringswerkzaamheden van het onderwaterschip, de opbouw en van alle tanks. Begin april 2023 werd het schip naar Den Helder gesleept, voor restwerkzaamheden en meerwerk.

YN 478: Projectleiding overgedragen aan Damen Yachting

Op 16 oktober is de coördinatie van het cascobouwproject YN 478 officieel overgedragen van Damen Naval aan Damen Yachting. Dit betekent dat het management van het project dat plaatsvindt in Vlissingen-Oost zal worden overzien door het eigen team van Damen Yachting. Praktisch gezien “is een groot deel van het productie- en kwaliteitscontrolepersoneel van Oost integraal overgeplaatst naar Damen Yachting om het project te voltooien”, zegt Damen Naval Production Coordinator Stan Haag.

Damen Yachting heeft nu het YN478-project overgenomen van Damen Naval. Damen Yachting heeft nu het YN478-project overgenomen van Damen Naval.

In wat Stan’s laatste YN 478 Project Update is voor de Schelde Schakels (hij stapt over naar het ASWF-project), beschrijft hij wat de status van het jacht was op 16 oktober. “Het roer was geïnstalleerd, de machinekamer werd voorbereid voor de installatie van de generatoren en de centrale corridor werd voorbereid voor het afronden van het leidingwerk”, vertelt hij. “En wat de aluminium bovenbouw betreft, hoopt de nieuwe onderaannemer Bayards Yacht Structures het structurele werk tegen het einde van het jaar af te hebben.” Andere voltooide werkzaamheden omvatten de installatie van “een behoorlijk uitdagende trap op het achterschip en de hydraulische luiken aan de zijkant van het schip”.

Hoewel Stan officieel “klaar is” met het project, blijft hij graag op de hoogte van de voortgang; zo was hij half november aanwezig bij de start van het trekken van de kabels. “Dit was weer een belangrijke mijlpaal voor dit project.”