Sinds de laatste update in februari is er een hoop gebeurd op de projecten van Damen Naval. Het casco van YN 478 begint steeds meer vorm te krijgen, het waren “spannende” tijden voor het Combat Support Ship en het einde nadert voor het Colombia-project, al is er goede hoop op een uitbreiding en vervolg. 

Eindstreep in zicht voor YN 478 project voor Damen Yachting

Tijdens een bezoek aan Productiehal 2 in Vlissingen-Oost was goed te zien dat het YN 478-rompbouwproject de afgelopen maanden aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt en een aantal belangrijke mijlpalen heeft bereikt. Het team van Damen Naval heeft de boegsectie van het schip in elkaar gezet zodat “het er nu echt uitziet als een schip” aldus Stan Haag, de productiecoördinator van het project.

De toename van de hoeveelheid mensen die aan de afbouw werken is ook merkbaar: “Het is erg druk aan boord met pijpfitters, staalwerkers, schilders en onderaannemers,” voegt Stan toe. “Het meest spectaculaire is dat we de grote apparatuur in de machinekamer hebben geplaatst: de tandwielkasten en de hoofdmotoren aan weerszijden. Dit is altijd een belangrijke mijlpaal voor een project en we hebben dit met zijn allen met Zeeuwse Bolussen gevierd.”

De YN 478 krijgt vorm - achter de steigers kun je zien dat de boegsectie in elkaar is gezet. De YN 478 krijgt vorm - achter de steigers kun je zien dat de boegsectie in elkaar is gezet.

Ook de sectie fabricage-activiteiten in Hal 1 draaien in de hoogste versnelling; de een-na-laatste sectie gaat medio april naar de spuitloods en de laatste sectie einde april. “Dit is goed nieuws – het markeert het einde van de sectiefabricage,” zegt Stan.

In de vorige projectupdate werd melding gemaakt van de aankomst van de drie secties aluminium bovenbouw van Bloemsma Aluminiumbouw in Makkum. “We maken ons nu klaar om de bovenbouw op de romp te plaatsen,” vertelt Stan. Het proces van het plaatsen van de bovenbouw op de romp kent meerdere stappen, allemaal gebaseerd op het feit dat de bovenbouw 3,5 cm overlengte heeft. Deze overlengte biedt de cruciale speelruimte voor de fijnafstemming van deze operatie.

De machinekamer is nog steeds een werk in uitvoering, maar nu met de versnellingsbakken en hoofdmotoren op hun plek. De machinekamer is nog steeds een werk in uitvoering, maar nu met de versnellingsbakken en hoofdmotoren op hun plek.

“Nadat de bovenbouw op de romp is gehesen, meten we hoeveel overlengte er is over de lengte van de romp”, legt Stan uit. “Vervolgens tillen we de bovenbouw weer op en verwijderen we de overlengte waar nodig – dit is precisiewerk waarmee we de perfecte pasvorm kunnen bereiken voordat we de twee delen weer bij elkaar brengen voor permanent lassen.” Om een optimale structurele integriteit van het afgewerkte schip te garanderen, wordt de aluminium bovenbouw aan de stalen romp gelast met behulp van ‘triclad’ bimetaalstrips.

In de komende maanden zal Stan de productiecoördinatie overdragen aan Damen Yachting zodra de assemblage van de romp door Damen Naval is voltooid. “Dit zal rond half juli zijn. We werken hier als team hard aan en de gesprekken die we voeren met onze collega’s bij Damen Yachting zijn zeer constructief. Iedereen werkt samen om met slimme en pragmatische oplossingen te komen voor alle uitdagingen waar we voor staan – het ziet er goed uit!”

Met een druk op de knop werd de spanning aan boord van het Combat Support Ship aangezet. Met een druk op de knop werd de spanning aan boord van het Combat Support Ship aangezet.

“Spanning” op het Combat Support Ship-project

In Galatz, Roemenië is begonnen met de inbedrijfstelling van het Combat Support Ship Den Helder en de eerste stap was het aanzetten van de spanning aan boord. “De eerste keer dat een nieuw schip wordt aangesloten op de wal-aansluitkasten is altijd een spannend moment”, vertelt Projectdirecteur Arjan Risseeuw van Damen Naval. “Twee van de vier distributie switchboards aan boord worden nu gevoed vanaf de wal.”

Op dinsdag 10 april werd geheel volgens schema begonnen met de inbedrijfsstelling. “Mission accomplished! Het is een belangrijke mijlpaal die we op tijd hebben gehaald”, zegt Arjan trots. Nu is het zaak om de inbedrijfstelling op schema te houden en dat is nog een uitdaging want het team is nog steeds bezig met het aansluiten van de 780 kilometer kabel die in het schip verwerkt wordt. “Normaal als je begint met de inbedrijfstelling, is zo’n 75% van de kabels aangesloten. Wij zaten op 10 april op 25%. We willen natuurlijk voorkomen dat de inbedrijfstelling stagneert omdat niet alles is aangesloten, dus er zit behoorlijk wat druk op de werkzaamheden.”

Onder toeziend oog van Arjen Poortvliet, Laurentiu Rugina en Joaquin Castellano werd begonnen met de inbedrijfsstelling. Onder toeziend oog van Arjen Poortvliet, Laurentiu Rugina en Joaquin Castellano werd begonnen met de inbedrijfsstelling.

Het schip in aanbouw ligt nog in het diepe deel van het dok, maar zal op 29 april verplaatst worden naar de kade op de werf. “Op dit moment wordt de uitlijning van de schroefassen afgerond en als dat klaar is, kan de mast worden geplaatst”, aldus Arjan. “Dat is ook nog best een exercitie, want het is een complexe, grote mast. Zodra de mast geplaatst is, wordt hij gehecht en gaat het schip het dok uit. Eenmaal aan de kade wordt de mast verder afgelast.”

De inbedrijfstelling signaleert ook het begin van een nieuwe fase van het project waarvoor het veiligheidsniveau aan boord moest worden aangepast. “Er staan nu dingen aan boord onder spanning en dat is gevaarlijk. De mensen die aan boord werken, kunnen niet zomaar overal meer aanzitten. We hebben ons HSSE-plan daarop aangepast en iedereen geïnformeerd. Ook zijn er kaarten geplaatst die aangeven welke delen onder spanning staan.”

De komende maanden worden de losse systemen in bedrijf gesteld en zodra alles naar behoren werkt, worden de klant en classificatie-instelling DNV uitgenodigd voor de Harbour Acceptance Tests (HATs). Ook is Defensie bezig met het vormen van de aanloopbemanning die dit jaar mee zal lopen tijdens de inbedrijfsstelling om het schip zo goed mogelijk te leren kennen. Hierover lees je meer in één van de volgende edities van Schelde Schakels.

Damen Navals ontwerpstudie naar een nieuwe generatie fregatten voor Colombia is bijna ten einde. Damen Navals ontwerpstudie naar een nieuwe generatie fregatten voor Colombia is bijna ten einde.

Colombia-project gaat laatste fase in

Het team van Simon Delva is toe aan een belangrijke fase van het project: op 31 mei aanstaande wordt het laatste pakket ontwerpdocumenten aangeleverd bij de klant COTECMAR. Dat betekent dat de ontwerpstudie met COTECMAR waarin Colombia een nieuwe generatie fregatten onderzoekt bijna ten einde is.

Nu de laatste fase is ingegaan, wordt er ook al gewerkt aan het vervolg: de contractonderhandelingen voor een mogelijk bouwproject. Simon: “Het team is een werkbaar contract aan het voorbereiden voor de bouw van het schip. Dus het blijft nog even spannend hoe het zal gaan verlopen.”

Ondertussen gebeurde er meer. Zo werd op 1 maart de tweede fase ontwerpdocumenten opgeleverd. “Wederom naar tevredenheid van de klant”, vertelt Simon. “Het hele team heeft er keihard aan gewerkt, dus dan is het altijd fijn om te weten dat onze inspanningen goed ontvangen zijn.”

Een Colombiaanse delegatie was tijdens hun bezoek aan Nederland aanwezig waren bij de modeltesten in Wageningen. Een Colombiaanse delegatie was tijdens hun bezoek aan Nederland aanwezig waren bij de modeltesten in Wageningen.

Afgelopen maand was er ook een delegatie uit Colombia op bezoek in Nederland waar ze aanwezig waren bij de modeltesten in Wageningen. Daarnaast werden er meetings gevoerd met het Damen Naval-team over ontwerpbeslissingen. “Er moeten een aantal moeilijke beslissingen worden gemaakt door de klant, dus het was fijn dat we hen face-to-face konden ontmoeten om hen te adviseren”, aldus Simon.

Van de modeltesten bij het Maritieme Research Instituut Nederland (MARIN) in Wageningen, waar je alles over kon lezen in de vorige update, worden de resultaten in mei verwacht. Parallel loopt er een Approval in Principle (AIP). Het scheepsontwerp wordt door de externe partij Lloyd’s Register beoordeeld op naleving van zogenaamde ‘naval rules’. Dat zijn speciaal voor marineschepen opgestelde regels ten behoeve van de classificering van het schip.