De afgelopen maand is er vooruitgang geboekt bij de Damen Naval-projecten. Lees hier de belangrijkste updates van de Midlife Update/Benoemd Onderhoud van Zr.Ms. Johan de Witt, het autonoom varen-project F.A.S.T., de F126-fregatten voor de Duitse Marine en Superjacht YN 478.

Met behulp van drie sleepboten werd het schip langzaam achterwaarts het droogdok in gevaren. Met behulp van drie sleepboten werd het schip langzaam achterwaarts het droogdok in gevaren.

MLU/BO Johan de Witt: schip ligt in het droogdok

Zr.Ms. Johan de Witt is op 2 juli verplaatst naar het overdekte dok van Damen Shiprepair Vlissingen voor de volgende fase van het gezamenlijke Midlife Update en Benoemd Onderhoud- project. Met behulp van drie sleepboten werd het schip langzaam achterwaarts het droogdok in gevaren.

“Het dokken van de Johan de Witt is een belangrijke mijlpaal, omdat het project daarmee weer een geheel nieuwe fase ingaat”, vertelt Project Directeur Fer Tummers. “Gezien de afmetingen van het schip blijft het indokken altijd spannend, maar het hele proces is vlekkeloos verlopen. De hele operatie is ‘s ochtends om 6:00u gestart en even na 12:00u kon het team de eerste inspecties in het dok uitvoeren.”

Het Dok & Haven-team van projectpartner Damen Shiprepair Vlissingen was verantwoordelijk voor het dokken. “Het verliep heel goed”, aldus Project Manager Rosan Schulp van DSV. “Het team heeft al zo veel dokkingen gedaan, maar het blijft een uitdaging, zeker met zo’n groot schip. Maar ze is goed naar binnen gegaan en stond meteen goed op de blokken.”

De komende maanden worden verschillende dok-gerelateerde werkzaamheden uitgevoerd. De komende maanden worden verschillende dok-gerelateerde werkzaamheden uitgevoerd.

Rosan prijst de goede coöperatie tussen DSV en Damen Naval. “Het is een mooie samenwerking waarbij we veel om en na elkaar aan het werk zijn. Goede afstemming en samenwerking is hierbij cruciaal. Damen Naval heeft het schip schoongewassen en is bezig de huid te stralen. Wij volgen dan met onze metingen, inspecties en waar nodig reparaties. Hierna wordt het schip weer door Naval in de verschillende lagen verf gezet.”

De komende maanden worden verschillende dok-gerelateerde werkzaamheden uitgevoerd, zoals het stralen van het complete onderwaterschip en het behandelen van alle tanks, het demonteren en inspecteren van alle buitenboordafsluiters en de zogenaamde tubelures. Ook wordt het schip opnieuw in de verf gezet. Intussen gaan de werkzaamheden aan boord ook door en werkt DSV onder andere aan de verschillende liften pompen, kranen, hangaardeur, ramps en andere installaties. Nu het schip op de blokken ligt, kan ook worden begonnen met de werkzaamheden aan de achterklep, de PODS en de boegschroeven.

De Stan Patrol 900 van Project F.A.S.T. is klaar om als veerbootje gebruikt te worden. De Stan Patrol 900 van Project F.A.S.T. is klaar om als veerbootje gebruikt te worden.

Veerdienst Project F.A.S.T. van start

Juli was een belangrijke maand voor Project F.A.S.T. Het Stan Patrol 900-bootje werd na uitgebreide werkzaamheden weer te water gelaten en tijdens een feestelijke presentatie overgedragen aan Heen en Weer BV. Het bedrijf gaat de komende maanden de veerdienst tussen Station Vlissingen en het stadcentrum verzorgen. Ook is de nieuwe website live gegaan: projectfast.nl.

Technical Specialist Autonomy Karine Jansen. Technical Specialist Autonomy Karine Jansen.

De afgelopen maanden is de Stan Patrol 900 grondig opgeknapt in Vlissingen-Oost, vertelt Damen Naval Technical Specialist Autonomy Karine Jansen. “We hebben de boot helemaal leeggehaald, de elektra deels vervangen, het wc’tje weggehaald en de maten opgenomen en alvast de benodigde aanpassingen gemaakt voor de elektromotoren die komen de winter zullen worden geplaatst. Voor nu zijn de dieselmotoren gereviseerd en teruggeplaatst.”

De boot is ook opnieuw ingericht met oog op de nieuwe functie als veerpontje. De banken zijn hergebruikt, maar zo neergezet dat er in de toekomst ruimte is voor het accupakket van de nieuwe elektromotoren. “Ook zijn er een hoop sensoren geïnstalleerd, een zestal camera’s en de radar. Hiermee gaan de we de komende maanden heel veel data verzamelen waarmee we de autonoom varen-modellen kunnen ontwikkelen, zodat we de boot om kunnen bouwen naar zelf-varend.”

Op dinsdag 12 juli werd de boot weer het water in getakeld en op donderdag 21 juli volgde een feestelijke receptie ter ere van de officiële ingebruikname van de boot door Heen en Weer BV. Dit gebeurde in aanwezigheid van Gedeputeerde Harry van der Maas van Provincie Zeeland die eind vorig jaar het Europese subsidiegeld overhandigde aan het project.

De eerste sectie (1151) van het superjacht in de straal- en conserveringshal. De eerste sectie (1151) van het superjacht in de straal- en conserveringshal.

YN 478-project in een stroomversnelling

De werkzaamheden van Damen Naval aan het YN 478 jacht-project te Vlissingen-Oost zijn de afgelopen maand in een stroomversnelling gekomen. In aanwezigheid van vertegenwoordigers van de opdrachtgever, Damen Yachting en het classificatiebureau is op vrijdag 8 juli de eerste sectie (1151) van het schip succesvol geïnspecteerd.

De eerste sectie is succesvol door de inspectie van Damen Yachting en het classificatiebureau gekomen. De eerste sectie is succesvol door de inspectie van Damen Yachting en het classificatiebureau gekomen.

Op maandag 11 juli is deze sectie naar de straal- en conserveringshal getransporteerd. ” Dit transport betekent dat de productie van het casco voor Damen Yachting een belangrijke mijlpaal heeft behaald”, zegt de productiecoördinator van het project, Stan Haag. “Het team op Vlissingen-Oost heeft hard gewerkt om tot dit punt te komen.” Dit deel zal in week 31 klaar zijn om de schildersloods te verlaten voor hull assembly in Hal 2.

Op andere onderdelen van het project wordt intensief samengewerkt tussen de afdelingen productie, planning en engineering. “Het resultaat hiervan is te zien in Hal 1, waar Sectiebouw druk bezig is met de constructie van 9 van de 13 stalen secties, en in Hal 2, waar de cradles voor de casco-aanbouw worden geplaatst en gepositioneerd”, vervolgt Stan. Een ander belangrijk detail is de betrokkenheid van Bloemsma Aluminiumbouw, die de eerste secties van de aluminium bovenbouw van het schip assembleert.

Het F126-engineeringteam heeft de constructietekeningen naar classificatiebureau DNV gestuurd. Het F126-engineeringteam heeft de constructietekeningen naar classificatiebureau DNV gestuurd.

F126: constructietekeningen, testen en een 'menselijke focus'

Met een voortdurende focus op de basis engineering fase van het project, heeft het F126 project een aantal belangrijke stappen voorwaarts gezet in de afgelopen maand. Het engineeringteam stuurde de constructietekeningen van de Duitse fregatten naar DNV, het classificatiebureau van het project. “Deze tekeningen bevatten de basis-gridstructuur van het schip,” legt Damen Naval’s F126 Project Director Frank Verhelst uit. “Zodra ze zijn goedgekeurd, hebben we een goede basis waarop we de apparatuur aan boord kunnen integreren.” Het project maakt zich ook op voor de gedetailleerde engineeringfase en contractuele mijlpalen, zoals de goedkeuring door de klant van 40 procent van de engineeringdocumenten en de berekeningen van de signaturen.

Het F126-project nam ook deel aan twee belangrijke bezoeken. Het eerste betrof een reis met vertegenwoordigers van de klant naar Den Helder om onderzoek te doen naar de semi-opblaasbare gevechtsboten die Damen Naval als onderdeel van dit project aan de Duitse marine zal leveren. “Dit bezoek leverde ons en de klant waardevolle informatie op voor de verdere ontwikkeling en goedkeuring van deze gevechtsklare speedboten en de integratie ervan in het ontwerp van de F126-fregatten”, aldus Frank. Het tweede bezoek was aan Schotland om onderwatertests uit te voeren om de schokbestendigheid van kleppen en leidingondersteuningen aan te tonen. Deze tests leverden positieve resultaten op; de steunen kwamen door de inspectie en het team ontdekte een paar verbeterpunten met betrekking tot de kleppen.

Frank heeft nog meer goed nieuws te melden: het Efficiency Programme van het project, dat in maart werd opgezet, is goed van start gegaan. Dit nieuwe initiatief helpt bij het identificeren en oplossen van problemen die de voortgang van het project kunnen belemmeren. “Dit programma kijkt niet alleen naar tooling, werkprocessen en training, maar heeft ook een duidelijke ‘menselijke focus’; we besteden veel aandacht aan het welzijn van het team”, zegt Frank. “De resultaten zullen niet alleen waardevol zijn voor de uitvoering van het F126-project – we creëren ook werkmethoden voor toekomstige projecten.”