Het is gelukt! De uit 1957 stammende Scheldekraan 526-00 is begin juni op de kade van Damen Yachting ontmanteld en vervolgens naar Rotterdam vervoerd. Daar wordt hij weer terug in elkaar gezet om tot hotelaccommodatie te worden verbouwd. Bovenin de toren van de historische kraan worden drie luxe hotelkamers gemaakt. Een nieuwe bestemming dus voor een oude kraan, die echter verder geheel intact blijft. Davy van Reijmersdal was met een groepje collega’s een van de mensen van het eerste uur bij het project. De verplaatsing van de 48 meter hoge torenkraan naar de Maasstad heeft een lange voorgeschiedenis, legt hij uit.

Aanvankelijk zou de kraan worden overgenomen door een stichting die ijvert voor behoud van historische kranen (Stichting NedSEK), maar uiteindelijk kwam ondernemer Edwin Kornmann Rudi in beeld, de eigenaar van het Faralda Crane Hotel in Amsterdam. Die wilde de kraan graag overnemen om boven in de toren van het gevaarte drie luxe hotelkamers in te richten. Hij had datzelfde kunstje al in Amsterdam gedaan met een antieke kraan van de NDSM-werf. Damen Naval besloot voor dat doel de kraan te schenken aan Kornmann Rudi en zo startten in Vlissingen de voorbereidingen voor de verplaatsing van de kraan, een megaklus die uiteindelijk werd gegund aan heavy lifting specialist HEBO.

“Eerst werd de giek, inclusief het contragewicht, losgebrand. Dat deel van de kraan is zo’n zeventig meter lang en weegt al gauw 100 ton”, vertelt Davy. “Om dat deel los te krijgen moest vanaf een hoogwerker op 40 meter hoogte nét onder de giek het vakwerk boven in de toren met branders worden losgesneden. Vervolgens werden het bedieningshuis plus de machinekamer en de bovenste helft van de toren – samen 50 ton – losgebrand. Uiteindelijk is ook het resterende deel van de toren van maar liefst 150 ton losgemaakt.” De kraandelen werden elk met een drijvende bok op een klaarliggend ponton getakeld, dat naar de Waalhaven in Rotterdam is versleept.

De HEBO-LIFT 7 naast de Hensenkraan aan de Outfittingkade van Damen Yachting. De HEBO-LIFT 7 naast de Hensenkraan aan de Outfittingkade van Damen Yachting.

Daar wachten de kraanstukken nu om weer terug in elkaar te worden gezet. Het duurde drieënhalve dag om de kraan in Vlissingen uit elkaar te halen en af te voeren. “Het was een mooi tafereel om het ponton met de kraandelen door de sluizen te zien varen”, vertelt Davy. Torenkraan 526-00, gebouwd door Hensen, werd aanvankelijk door De Schelde ingezet bij afbouwactiviteiten in het Dokje van Perry “toen het hier nog helemaal vol stond met kranen”, aldus Davy. Later werd hij verplaatst naar de huidige Jan Weugkade om in 2006 opnieuw verplaatst te worden naar de nieuwe outfittingkade op Het Eiland. De 526-00 deed van 2010-2012 dienst bij de afbouw van de Marokkaanse fregatten.

“Het was een mooi tafereel om het ponton met de kraandelen door de sluizen te zien varen." Davy van Reijmersdal

Ook werd hij ingezet bij de afbouw van de Ocean Patrol Vessels (OPV’s) voor de Koninklijke Marine die tussen 2012 en 2014 in dienst zijn gesteld, en bij de afbouw van het Sail Training Vessel Shabab Oman II (2014). Uiteindelijk heeft de kraan nog tot 2018 dienst gedaan, het laatst bij de afbouw van jachten van Damen Yachting (Amels). Davy van Reijmersdal is Yard & Transport Engineer bij Damen Naval.

vlnr: Davy van Reijmersdal, Maarten Glerum, Luuk van der Heijden en Ricardo van Lunteren. vlnr: Davy van Reijmersdal, Maarten Glerum, Luuk van der Heijden en Ricardo van Lunteren.

De spectaculaire klus met de kraan werd uitgevoerd onder leiding van Projectleider Frans Voerman met hulp van Maarten Glerum, collega’s van Inkoop en Legal, en Dennis Geertse van de Facilitaire Dienst van Damen Yachting. Davy nam de operationele kant qua engineering voor zijn rekening.
“Ik heb gekeken waar de snijlijnen lagen, wat het exacte gewicht was van alle onderdelen, waar de zwaartepunten lagen, hoe we de kraan het beste konden vervoeren en in welke delen dat zou zijn.”

Hij kijkt tevreden terug op de operatie. “Veel Vlissingers vinden het wel jammer dat de kraan uit de skyline van de stad verdwijnt. Het is de enige kraan van dit type die er nog over is. Een identieke Hensen-kraan met nummer 526-01 ging rond de eeuwwisseling naar Vlissingen-Oost en is daar nog een tijdje gebruikt, maar is inmiddels gesloopt. De 526-00 blijft in ieder geval behouden, of dat nu in Vlissingen of Rotterdam is maakt dan op zich niet zo veel uit.”

Davy voegt toe: “Weet je, mijn overgrootopa is nog kraandrijver geweest op zo’n kraan bij De Schelde. Straks als de 526-00 klaar is, hoop ik ’m een keer in Rotterdam te mogen bewonderen.”

Lees hier een interview met ondernemer Edwin Kornmann Rudi over zijn plannen voor het tweede kraanhotel in Rotterdam.

Aankomst van het ponton met de kraanonderdelen in de Waalhaven in Rotterdam. Aankomst van het ponton met de kraanonderdelen in de Waalhaven in Rotterdam.