Het offshore survey-schip Geo Ocean III meerde onlangs aan bij Damen Shiprepair Vlissingen (DSV) voor een 5-jarige special survey. De omvang van het werk was divers, waardoor een aantal mechanische werkzaamheden en schilderwerk tegelijkertijd moesten worden uitgevoerd.
“De belangrijkste uitdaging in dit project was tijd”, zegt projectmanager Maarten Oele. “Het schip arriveerde op 13 maart en moest uiterlijk 29 maart uit het droogdok zijn, wat ons slechts 16 dagen gaf. We hebben echter alles uit de kast gehaald, inclusief het inzetten van 2 teams zodat er de klok rond gewerkt kon worden. Dankzij het harde werk en de toewijding van iedereen hebben we de klus volgens verwachting geklaard.”
In het dok heeft DSV het verouderde brandbestrijdingssysteem van het schip gesloopt, waardoor er extra ruimte in de ER ontstond voor de bemanning om onderhoud te plegen. Het systeem raakte verouderd omdat het schip een ander doel kreeg. De werf voerde ook onderhoud uit aan de verswatertanks, schilderde ze opnieuw en voorzag ze van een nieuwe coating.
Een andere taak die werd uitgevoerd was het reinigen van het HVAC-systeem in de accommodatie, om zo te zorgen voor een aangename werkomgeving voor de bemanning. DSV voerde ook onderhoud uit aan de survey-apparatuur van het schip, waarbij antennes en meetapparatuur werden vernieuwd.
Een van de belangrijkste taken tijdens het project was de revisie van de boegschroeven van het schip, waarvoor Damen ondersteuning bood aan onderaannemer Kongsberg. De boegschroeven werden van het schip gehaald en naar de werkplaats gebracht waar nieuwe lagerafdichtingen en assen werden gemonteerd.
De aankomst van de Geo Ocean III in Vlissingen was de eerste keer dat de eigenaar van het schip, het in België gevestigde GEOxyz, een van zijn schepen bij de Vlissingse werf heeft aangemeerd. Commercieel manager Jeroen Schotel van DSV: “We waren erg blij Geo Ocean III bij Damen te mogen verwelkomen. We zijn altijd in voor een uitdaging bij DSV en dit project, met zijn strakke tijdschema, gaf ons zeker iets om ons in vast te bijten! Bovendien zijn we altijd blij als we een lokaal gevestigde klant kunnen ondersteunen. We zijn GEOxyz dankbaar voor het in ons gestelde vertrouwen en kijken ernaar uit om onze relatie in de toekomst verder uit te bouwen.”