Ze waren er jaren mee bezig en werken nu onderling beter samen dan ooit. Een groep engineers van Damen-bedrijven van over de hele wereld voerde in de voorbije vijf jaar op afstand van elkaar een reeks simulaties uit in een virtual towing tank, een digitaal waterbassin.

Andrea op het werk Andrea op het werk

Ook Damen Schelde Naval Shipbuilding was bij het project betrokken in de persoon van Andrea Mikelic. Het initiatief werd bekostigd vanuit het fonds van Damen Cooperate Research (DCR), en had als doel om in de ontwerpfase het gedrag en de prestaties van schepen nog accurater te kunnen voorspellen.

Bij dit soort virtuele proeven draait het allemaal om Computational Fluid Dynamics (CFD), oftewel numerieke stromingsleer. Een aantal Damen-collega’s, van Singapore tot Hamburg en van Vlissingen tot Gorinchem, ging er samen mee aan de slag.

Met behulp van CFD-solvers en/of modelling software deden de deelnemers in de virtual towing tank allerlei proeven met digitaal vormgegeven schepen uit de Damen-portfolio.

"Er werken veel talentvolle collega’s bij Damen".

Andrea deed simulatieproeven met onder meer een denkbeeldig PKR-fregat (Perusak Kawal Rudal). “De simulaties die ik uitvoerde waren feitelijk een herhaling van de fysieke proeven met een echt model die voorafgaand aan de bouw van dit SIGMA-fregat bij MARIN in Wageningen waren gedaan”, vertelt ze. “Met mijn simulaties kon ik de uitkomsten van die fysieke tests feitelijk virtueel valideren.”

Een schip en zijn golfsysteem virtueel in beeld gebracht. Een schip en zijn golfsysteem virtueel in beeld gebracht.

“Al met al wilden we met dit project de toepassing van Computational Fluid Dynamics nog verder verfijnen en accurater maken”, vult Andrea aan. “De uitkomsten van het project konden dan worden benut voor een upgrade van het gebruik van CFD door Damen en de aanschaf van nieuwe hardware die daarop aansloot.”

Het was volgens Andrea “een uitdagend project”. “Op zeker moment hebben we ‘work packages’ samengesteld. Eerst vroegen we elke deelnemer wat hij of zij vaktechnisch het liefste deed, zodat er uiteindelijk teams ontstonden die prima konden samenwerken en ook een sterke eenheid vormden. Er werken veel talentvolle collega’s bij Damen, en nu waren die eens in de gelegenheid om samen te werken, onderling kennis te delen en hun vakkennis nog verder uit te bouwen. Het was een mooie kans om jezelf nog verder te verbeteren.”

Andrea, die bij DSNS werkt als Specialist Hydrodynamics, noemt de resultaten van het project “erg sterk”. “We hebben de mogelijkheden, maar ook de beperkingen ontdekt van CFD. Maar een ding is zeker: dankzij dit project gaan we nóg betere schepen ontwerpen.”