“Naast de coronacrisis, die ons allen zowel op het werk als privé heeft geraakt, hebben we in 2020 ook een gewaardeerde collega verloren na een langdurig ziekbed. Een heftige periode voor iedereen, waarin we gelukkig als werf onze sociale kant hebben kunnen laten zien”, zegt Managing Director Peter Sterkenburg van Damen Shiprepair Vlissingen, terugkijkend op het voorbije jaar.

“Het toont de kracht van de collega’s dat we stil staan bij zo’n emotioneel moment, maar daarna de knop kunnen omzetten om het werk weer op te pakken. Dankzij deze inzet en flexibiliteit hebben we 2020 positief kunnen afsluiten.”

DSV had het afgelopen jaar te maken met een forse omzetdaling. “Maar door heel goed op de kosten te letten, hebben we het jaar toch met winst kunnen afsluiten”, vertelt Peter. DSV merkte dat grote klussen aan onder andere megajachten door opdrachtgevers vanwege corona werden uitgesteld tot 2021. “De markt is enigszins verschoven”, weet Peter. “Echt grote opdrachten uit het buitenland kregen we in 2020 wat minder. Als gevolg van de internationale reisbeperkingen konden vertegenwoordigers van rederijen niet naar Nederland vliegen, waardoor reders dan toch maar besloten hun schip in eigen land te laten repareren. Onze orderportefeuille uit Nederland nam daarentegen juist iets toe.”

Echt grote opdrachten uit het buitenland kregen we in 2020 wat minder

DSV heeft in 2020 in overleg met Damen Schelde Naval Shipbuilding een Covid-19 protocol opgesteld om de coronacrisis zo goed mogelijk het hoofd te bieden. “Het protocol werd natuurlijk gedeeld met onze klanten en onze subcontractors. Het was voor ons ook allemaal nieuw, het was een situatie waarin je door de elkaar snel opvolgende ontwikkelingen soms niet meteen wist wat je moest doen. Het crisisteam dat we in allerijl hebben samengesteld wist gelukkig steeds snel en accuraat te reageren als er vanuit het kabinet weer nieuwe maatregelen werden bekendgemaakt. Van onze circa 110 medewerkers is minder dan twee procent ziek geworden. En er waren enkele collega’s die thuis zaten omdat bijvoorbeeld hun partner ziek was geworden.”

Volgens de Managing Director zal “zolang corona ons niet te veel in de wielen rijdt” ook 2021 weer een goed jaar worden voor DSV, met onder meer opdrachten in het verschiet aan megajachten en de komst van het Portugese ex-M-fregat Don Francisco de Almeida, dat zo’n vijf maanden in Vlissingen-Oost in Dok 2 zal gaan voor een uitgebreide refit. “Hopelijk wordt het een jaar waarin we allemaal weer in goede gezondheid aan de bak kunnen!”