Damen Naval leverde in 2021 het Antarctic Research and Supply Vessel Nuyina op. Sindsdien is er veel gebeurd. Hier volgt een terugblik op enkele belangrijke gebeurtenissen, verdeeld in drie hoofdstukken: de ijsbreekproeven, het einde van de garantieperiode van Damen Naval en de voortdurende service die wordt geleverd door Damen Australia.

1. IJsbreekproeven

Het doel van de ijsbreekproeven was om te verifiëren hoe goed de Nuyina kon opereren onder Antarctische zee-ijsomstandigheden. De proeven bestonden uit de volgende tests: vooral de snelheid en manoeuvreerbaarheid van het schip in ijs, maar ook afmeren in ijs, bereik en uithoudingsvermogen. De tests vonden plaats in de Prydzbaai in Antarctica. Dit is dicht bij Davis Station, een van de drie permanente onderzoeksstations in Antarctica die worden beheerd door de Australian Antarctic Division (AAD).

In het volgende fragment uit zijn verslag van de ijsbreekproeven beschrijft Gerry O’Doherty, de kapitein van de Nuyina, de omstandigheden: “De zee-ijsomstandigheden waren suboptimaal wat betreft de dikte van het ijs, waarbij de meeste metingen minder dan de gewenste 1,65 meter aangaven. Daarentegen was de sneeuwdiepte vaak groter dan de vereiste 0,3 meter. Sneeuw vermindert aanzienlijk het vermogen van een ijsbreker om zee-ijs te breken. Wat betreft het testen van de ijsbreekcapaciteit werd elk tekort in ijsdikte ruimschoots gecompenseerd door de grotere sneeuwdiepte.”

Uitzicht vanaf de brug terwijl de Nuyina haar weg baant door het ijs. Uitzicht vanaf de brug terwijl de Nuyina haar weg baant door het ijs.

Tijdens de ijsbreekproeven werden de ijskarakteristieken gemeten door een gespecialiseerd team van het Hamburg Ship Model Basin (HSVA), met ondersteuning van Damen Naval Supervisor Mechanical Maikel Moerings. HSVA was al bij het project betrokken sinds de ijstestmodellen tijdens de ontwerpfase.

De resultaten van de ijsbreekproeven waren positief, aldus het rapport van Gerry O’Doherty: “De effectiviteit van de uitbraakmanoeuvre, in combinatie met de goede prestaties van de Nuyina in een rechte lijn, betekent dat de Nuyina door een combinatie van deze twee eigenschappen gemakkelijk scherpe bochten in zwaar vast ijs kan nemen. Buiten de SST-protocollen kon de Nuyina gemakkelijk draaien in zwaar pakijs.” Gerry’s rapport concludeert: “De Nuyina heeft bewezen een zeer capabele ijsbreker te zijn en ik heb er alle vertrouwen in dat ze de AAD veiliger dan ooit tevoren verder het Antarctische zee-ijs in zal brengen.”

Bekijk hieronder de foto’s van de ijsbreekproeven en de inspectie van de ijslaag.

2. Einde van de garantieperiode

De contractuele garantieperiode van Damen Naval voor de ijsbreker Nuyina liep af eind 2024. Sinds de oplevering zijn er een aantal garantieclaims behandeld. Garantiespecialist Michiel Schittekat van Damen Naval had nog enkele laatste punten op zijn lijst. “Dit betrof specifieke wetenschappelijke systemen, wat klein werk aan de AFC en diverse onderdelen die met langere levertijden moesten worden geleverd. Eén punt stond nog open: een nieuwe set brugramen”, zegt hij. Het einde van de garantieperiode “was een symbolisch moment waar we allemaal naar uitkeken en dat we vierden met een paar drankjes met het lokale team”.

De ijsbreekproeven en buitenactiviteiten, zoals het meten van de dikte van de ijslaag, waren goed te volgen vanaf de brug. De ijsbreekproeven en buitenactiviteiten, zoals het meten van de dikte van de ijslaag, waren goed te volgen vanaf de brug.

3. Voortdurende service

Damen is nog steeds betrokken bij de Nuyina, met voortdurende service die wordt geleverd door lokale collega’s van Damen Services in  Australië. Deze service kan volgens Michiel in drie categorieën worden verdeeld. “Allereerst zijn er de reserveonderdelen,” zegt hij. “Daarnaast is er aanvullende engineering voor het upgraden van diverse systemen: LO-opslag, Praxis-scope, fitnessruimte, zoeklichten en echolood. Ook upgraden we het bunkersysteem zodat er voortaan ook aan de achterzijde kan worden gebunkerd. Op dit moment is dat alleen aan de boeg mogelijk.”

Michiel Schittekat. Michiel Schittekat.

Het derde aspect van de voortdurende service is een adviserende rol. “We geven dagelijks operationeel advies. We ondersteunen bij grote reparaties die nodig zijn, zoals de schroefas, de reparatie van het gekoelde watersysteem en motorrevisies. Ook bouwen we gegevens op voor een speciale Nuyina-simulator.”
Hoewel het Damen Australia-team deze service coördineert en al het fysieke werk plaatsvindt in Hobart, Tasmanië, “spelen zowel MEGA als Alewijnse een cruciale rol bij de engineeringaanpassingen”, voegt Michiel toe. “En ten slotte staat er volgend jaar een onderhoudsdokking van de Nuyina gepland in Singapore. Het Damen Services-team in Australië is gevraagd om hiervoor de voorbereidingen te treffen.”