Ze ligt er! Na een bijna zeven wekende durende tocht vanuit Vlissingen is RSV Nuyina op 16 oktober aangekomen in haar thuishaven Hobart, de hoofdstad van Tasmanië. Het geavanceerde onderzoeksschip waaraan Damen Naval vijf jaar bouwde, zal vlak voor de Kerst haar eerste bevoorradingsreis maken naar Antarctica. Project Director Joop Noordijk en zijn team zijn supertrots.

De Australische autoriteiten hadden de aankomst van RSV Nuyina graag luister willen bijzetten met festiviteiten voor de bevolking. Na geduldig wachten zou ‘hun’ poolonderzoeksschip, waaraan in Australië zelfs een serie postzegels was gewijd, dan eindelijk afmeren aan de kade in Hobart. Maar COVID-19 gooide roet in het eten. Eén dag voor aankomst was het eiland Tasmanië namelijk in lockdown gegaan. “Alle geplande publieke festiviteiten moesten daardoor op het laatste moment worden geschrapt. Heel jammer, maar niets aan te doen”, blikt Project Director Joop Noordijk terug.

Project Director Joop Noordijk (midden) en zijn team zijn trots op de succesvolle afronding van het project. Project Director Joop Noordijk (midden) en zijn team zijn trots op de succesvolle afronding van het project.

“Er was zelfs sprake van dat minister-president Scott Morrison bij de aankomst van het schip aanwezig zou zijn. Maar ook die is uiteindelijk vanwege de lockdown niet gekomen.” Er staan volgens Joop wel wat kleinere festiviteiten op het programma in de aanloop naar de start van de eerste echte werkreis van Nuyina. Het Antarctic Supply Research Vessel (ASRV) vertrekt namelijk op 20 december 2021 voor de allereerste keer vanuit Hobart naar Antarctica om in dit immense poolgebied als een varende levenslijn wetenschappelijke onderzoeksstations van de Australian Antarctic Division (AAD) te bevoorraden en er mensen af te lossen.

En volgend jaar is er misschien, als alles meezit, ook nog een formele festiviteit waarvoor mensen van Damen Naval uitgenodigd kunnen worden. “Op dit moment gaat dat echt niet, omdat er heel strenge regels zijn voor mensen die vanuit het buitenland naar Australië reizen”, zegt Joop.

ASRV Nuyina komt aan in Tasmanië en vaart richting de haven van Hobart. © Alison Herbert / Australian Antarctic Division. ASRV Nuyina komt aan in Tasmanië en vaart richting de haven van Hobart. © Alison Herbert / Australian Antarctic Division.

Het was tegen de zomer van 2015 dat Joop voor het eerst betrokken raakte bij het ASRV-project. Dat was dus nog in het aanbestedingstraject, want pas in april 2016 tekende Damen Naval het contract voor de bouw van het onderzoeksschip voor de AAD als opvolger van het bestaande, verouderde onderzoeksschip RSV Aurora Australis.

Nu zes jaar verder kan Damen Naval terugkijken op een huzarenstukje: de bouw van het meest complexe schip dat het bedrijf ooit construeerde. Op het hoogtepunt van de bouw van de 160 meter lange en 50 meter brede Nuyina werkten er meer dan duizend mensen aan het schip, dat een combinatie is van onderzoeks- en bevoorradingsschip en ijsbreker. Wat doet het na zes intensieve jaren met Joop persoonlijk om dit majeure project te hebben aangestuurd? Bescheiden en nuchter als hij is, zegt de Project Director dat vooral het hele team er trots op mag zijn dat ze dit bijzondere schip hebben mogen bouwen. “Als je het schip dan weg ziet varen, denk je toch wel bij jezelf: we hebben met z’n allen dit schip toch maar mooi gebouwd. Daar zijn wij even trots op als de Australiërs er fier op zijn dat de Nuyina nu in Hobart ligt.”

Het onderzoeksschip is het meest complexe schip ooit gebouwd door Damen Naval. © Mark Horstman / Australian Antarctic Division. Het onderzoeksschip is het meest complexe schip ooit gebouwd door Damen Naval. © Mark Horstman / Australian Antarctic Division.

Inmiddels is de garantieperiode voor de Nuyina ingegaan. Michiel Schittekat, die op de 24.000 kilometer lange reis van Vlissingen naar Hobart namens Damen Naval is meegereisd aan boord van de Nuyina, is nu in Hobart gestationeerd om namens de bouwer op te treden voor het afwikkelen van eventuele garantiepunten.

RSV Nuyina is voor Australië een zeer belangrijk schip, benadrukt Joop. “Het land ziet zichzelf als hoeder en behoeder van Antarctica”, zegt hij, “en dit schip stelt Australië de komende dertig jaar in staat om nadrukkelijk aanwezig te blijven in dit uitgestrekte gebied. De ijsbreker zal een grote rol spelen bij klimaat- en milieuonderzoek. Niet alleen de wetenschappelijke onderzoeksstations die zich op Antarctica bevinden, maar ook de laboratoria aan boord van het schip zelf zijn onmisbaar voor het uitvoeren van deze onderzoeken.”

Vanwege de strenge corona-maatregelen moesten de geplande feestelijkheden rondom de aankomst afgezegd worden. © Nisha Harris / Australian Antarctic Division. Vanwege de strenge corona-maatregelen moesten de geplande feestelijkheden rondom de aankomst afgezegd worden. © Nisha Harris / Australian Antarctic Division.

Op de website van de AAD steken de directeur en de Australische minister-president hun vreugde over de historische thuiskomst van Nuyina dan ook niet onder stoelen of banken. AAD-directeur Kim Ellis omschrijft de ijsbreker als “het Zwitserse zakmes onder de Antarctische schepen” en premier Scott Morrison zegt tegen de toekomstige bemanningen en onderzoekers aan boord: “Jullie dragen de ontdekkingen van het verleden, de vragen van vandaag en de dromen van de toekomst met jullie mee. Ik wens jullie een kalme zee en heldere luchten.”

Het hoofdstuk-Nuyina is dus voor Damen Naval zeer succesvol afgesloten. Maar het schip zal nog wel even in the picture blijven, verwacht Joop. “Zeker vanwege de activiteiten die het gaat ontplooien in het kader van klimaatonderzoek verwacht ik dat RSV Nuyina de komende jaren nog regelmatig internationaal in de belangstelling zal staan. En het blijft natuurlijk een uniek schip. Van dit soort schepen zijn er op de hele wereld maar een paar gebouwd.”

RSV Nuyina met Hobart op de achtergrond. © Adam Reibel / Australian Antarctic Division. RSV Nuyina met Hobart op de achtergrond. © Adam Reibel / Australian Antarctic Division.