Sinds de aankomst van de REV Ocean bij Damen Shiprepair Vlissingen in maart van dit jaar zijn de activiteiten op de werf in een stroomversnelling geraakt. Minder dan een maand later, op 1 april, werd dit nieuwbouw onderzoeks- en expeditieschip verplaatst naar het overdekte droogdok van DSV voor een transformatie die 18 maanden zal duren. Momenteel werken er 350 mensen aan boord, maar inclusief de ondersteunende teams voor engineering, planning en logistiek loopt het totale personeelsbestand op tot bijna 500. Een half jaar na de start van het project is het tijd om de stand van zaken te bespreken met DSV Projectmanager Wesley de Marco. “We staan bij de eerste ‘drankpost’ in dit marathonproject”, zegt hij.

DSV is door Rosellinis Four-10 gecontracteerd om de definitieve inrichting van de REV Ocean te coördineren en uit te voeren. DSV is door Rosellinis Four-10 gecontracteerd om de definitieve inrichting van de REV Ocean te coördineren en uit te voeren.

Met een lengte van 194,9 meter is de REV Ocean het grootste jacht ter wereld. Het schip werd door de Noorse scheepsbouwer VARD gebouwd op diens werven in Roemenië en Noorwegen. DSV is door Rosellinis Four-10 gecontracteerd voor het coördineren en realiseren van de afbouw van zowel het exterieur als het interieur; met een ‘superjacht’-niveau van kwaliteit.

Van voorbereiding naar vooruitgang
Door DSV’s werkpakket te verdelen in exterieur en interieur legt Wesley uit dat de eerste fase van het project gericht was op de voorbereidingen. “We hebben 99% van de buitenkant van de romp en de opbouw gestraald, de laatste delen worden momenteel afgerond, om deze oppervlakken klaar te maken voor de applicatie van 10.000 vierkante meter plamuur”, zegt Wesley. “En binnenin hebben we diverse aanpassingen gedaan wat betreft de uitstraling en beleving van het interieur; zoals in high-end jachtenbouw.” Deze interieurelementen omvatten onder andere de toevoeging van een statige wenteltrap die deel zal uitmaken van de eigenaarsvertrekken en een beachclub-luik aan de zijkant van het schip, dat de bruikbare ontspanningsruimte aan de waterlijn vergroot.

Vlak na aankomst, verplaatste DSV de REV Ocean naar het overdekte droogdok. Vlak na aankomst, verplaatste DSV de REV Ocean naar het overdekte droogdok.

Ook is gestart met de afbouw van alle luxe binnenruimtes. “Deze aannemers worden aangestuurd door het team van de eigenaar, maar in de praktijk spelen wij een belangrijke ondersteunende rol: we zorgen samen dat het werk gebeurt”, voegt Wesley toe. De omvang van de binnenruimtes is een aparte vermelding waard: ze beslaan maar liefst 4.000 vierkante meter. “Ter vergelijking: het luxe interieur van een superjacht van 70 meter bevat ongeveer 600 vierkante meter.”
De technische en commerciële ruimtes, waaronder de bemanningsverblijven en de wetenschappelijke onderzoeksruimtes, waren al voltooid voordat het schip in Vlissingen-Oost arriveerde.

Coördinatie van de workforce
De enorme schaal van het REV Ocean-project vereist een uitzonderlijke en nauwkeurige planning. Een team van planners en projectmanagers coördineert gedetailleerde schema’s, gericht op het voorkomen van conflicten en het waarborgen van constante voortgang. Logistiek speelt hierbij een grote rol. Met zoveel mensen op de werf moeten zaken als beveiliging, parkeren, pauzefaciliteiten en lunchroosters zorgvuldig worden georganiseerd. Door bijvoorbeeld de diensten van de binnen- en buitenteams te splitsen, kunnen knelpunten tijdens pauzes worden verminderd. Daarnaast heeft DSV een zogenaamd ‘subcontractor park’ gecreëerd, bestaande uit kantoorruimtes, kantines en toiletten: dit helpt bij het beheren van de grote stroom aan onderaannemerspersoneel.

Er werken momenteel 350 mensen van DSV en van onderaannemers aan boord van de REV Ocean. Er werken momenteel 350 mensen van DSV en van onderaannemers aan boord van de REV Ocean.

Vooruitkijken naar een uniek project
Tot nu toe ligt het project zowel qua schema als budget op koers, waardoor DSV hoopt de REV Ocean in Q4 2026 volgens schema uit het dok te halen. Een belangrijk aspect van de werkwijze van de werf is dat DSV “dit nieuwbouw-superjacht afbouwt met een refit-mentaliteit”, aldus Wesley. “Dat betekent dat we snel kunnen reageren op eventuele wijzigingen en ad-hoc-oplossingen direct ter plekke kunnen doorvoeren.”

Tot slot een persoonlijke vraag: hoe is het om projectmanager te zijn van zo’n groot project? “Het is een uitzonderlijk schip. We zijn op een rijdende trein gestapt en ons doel is aan oord te blijven”, antwoordt Wesley. “Ik ben er erg trots op deel uit te maken van dit uitdagende maar plezierige project. Bovendien is de samenwerking met het team van de klant echt goed. We hebben allemaal hetzelfde doel: een prachtig jacht aan het einde van het project.”

De enorme schaal van het REV Ocean-project vereist een uitzonderlijke en nauwkeurige planning. De enorme schaal van het REV Ocean-project vereist een uitzonderlijke en nauwkeurige planning.