De oplevering en officiële overdracht van het Landing Ship Transport (LST) 100 aan de Marine van Nigeria komt snel dichterbij. Inmiddels zijn de meeste systemen aan boord in bedrijf gesteld en tijdens de Harbour Acceptance Tests succesvol beproefd. De maand december staat helemaal in het teken van de proeftochten van dit geavanceerde multi-purpose landingsvaartuig. Het LST 100 zal dan op volle zee worden uitgetest. Als er geen gekke dingen gebeuren, kan het militaire roll-on roll-off vaartuig op 9 maart 2022 aan de Nigerian Navy worden overgedragen.

Project Director Sander Boost heeft er alle vertrouwen in dat die overdracht volgens planning op die datum kan plaatsvinden. “Maar ik juich natuurlijk pas als we over de finishlijn gaan”, vertelt hij lachend. Inmiddels zit het project volop in de afrondende fase. De inbedrijfstelling van het LST 100 en de daaraan gekoppelde Harbour Acceptance Test (HAT) – het setting to work traject – is voor 95 procent succesvol afgerond, aldus Sander. “Bij de inbedrijfstelling werd er uitvoerig gecheckt of alle systemen aan boord goed waren geïnstalleerd en de HAT moest vervolgens uitwijzen of die systemen ook echt naar behoren functioneerden, wat gelukkig het geval was.”

Het LST 100 tijdens de launch op de werf Albwardy Damen in Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten. Het LST 100 tijdens de launch op de werf Albwardy Damen in Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten.

Het Project Team richt nu de focus op de aankomende proefvaarten op zee, die vanaf 12 december zullen plaatsvinden. Op die datum moeten inbedrijfstelling en HAT compleet zijn afgerond. “Deze proeftochten op volle zee, de Sea Acceptance Trials (SAT), gaan we opknippen in twee delen”, vervolgt Sander. “Vóór de Kerst worden alle platformsystemen getest, en ná de Kerst krijgt de SAT nog een vervolg, waarbij de meeste wapensystemen aan boord worden beproefd.” De proefvaarten van het honderd meter lange en zestien meter brede landingsvaartuig voor Nigeria zullen plaatsvinden in de Arabische Golf binnen de twaalfmijlszone van de Verenigde Arabische Emiraten, het land waar het schip is gebouwd bij de Damen-werf in Sharjah.

“Er zullen tijdens de SAT zo’n vijftig mensen aan boord zijn”, zegt Sander. “Naast de toekomstige crew van het schip zijn dat onder anderen vertegenwoordigers van de leveranciers van diverse cruciale systemen aan boord. Mocht er zich onverhoopt een probleem voordoen, dan kunnen deze specialisten direct in actie komen.” Sander zelf vaart natuurlijk ook mee. Hij heeft er zin in, zegt hij. “De proefvaart is immers een cruciaal onderdeel van het project. Dan moet het schip namelijk laten zien dat het vlot de afgesproken maximumsnelheid van 15 knopen kan halen of zonder haperen een superkorte draaicirkel kan maken en probleemloos een noodstop kan uitvoeren, om maar enkele punten te noemen die buitengaats afgevinkt dienen te worden.”

“Het werk ligt mooi op schema en hoewel Covid-19 nog steeds op de loer ligt, wijst alles erop dat de oplevering op 9 maart 2022 nog steeds gerealiseerd kan worden.” Project Director Sander Boost

In aanloop naar de oplevering volgt na de SAT nog een periode, waarin eventuele restpunten die de proefvaarten aan het licht hebben gebracht worden opgelost. “Het werk ligt mooi op schema en hoewel Covid-19 nog steeds op de loer ligt, wijst alles erop dat de oplevering op 9 maart 2022 nog steeds gerealiseerd kan worden”, besluit Sander. “De Nigeriaanse Chief of Naval Staff, Vice Admiral Awwal Zubairu Gambo, zal waarschijnlijk bij dit bijzondere moment aanwezig zijn.”

Het LST 100 is op zeer uiteenlopende taken berekend. Het schip is ontworpen voor het uitvoeren van amfibische operaties waarbij het vanuit zee het strand op vaart, of andersom. Het kan daarbij 250 man aan troepen vervoeren. Maar de Nigeriaanse Marine wil het landingsvaartuig ook inzetten om de maritieme veiligheid in de Golf van Guinee te verhogen. Het met een helikopterdek uitgeruste LST 100 gaat daarnaast assisteren bij hulpoperaties tijdens (natuur)rampen (disaster relief) en wordt ook voor andere humanitaire operaties ingezet.