Het is bijna zover: eind maart 2022 wordt het gloednieuwe Landing Ship Transport 100 overgedragen aan de Nigeriaanse Marine in Sharjah, Verenigde Arabische Emiraten. Het schip is nagenoeg klaar en Project Director Sander Boost is druk bezig de laatste dingen af te vinken op zijn to do-lijst. “De oplevering van het schip verloopt nog steeds volgens plan en ik vertrouw erop dat we eind maart gewoon gaan halen, maar het hangt vooral af van het installeren, de tests en de resultaten van de gevechtssystemen.”
Het Remote Weapons System is eind december 2021 in Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten aangekomen, waar het nu wacht om getransporteerd te worden naar de werf (Albwardy Damen), na een vertraging van bijna een jaar. Op dit moment ligt het schip nog aan de kade in Sharjah. Hier wordt het wapensysteem geïnstalleerd, terwijl ook de restpunten uit de eerste Sea Acceptance Trials (SAT) worden opgelost. De eerste SAT vond plaats van 17 tot 22 december 2021. “Door COVID hebben we nog niet alle geplande trials uit kunnen voeren”, vertelt Sander. “Ongeveer 95% van de Platform SAT is gedaan. Gelukkig hebben we nog vijf dagen aan het eind van februari en begin maart voor de overige 5% en de gehele Combat SAT. Na die tweede SAT-periode hebben we nog tijd om eventuele laatste restpunten op te lossen.”
"De grootste uitdaging was het projectmanagement van het bouwen van een schip in een ander land dan het land van de eindklant. Dat maakte het project soms wat complexer dan we gewend zijn.” Sander Boost
Het Landing Ship Transport 100 is een veelzijdig amfibisch roll-on roll-off vaartuig met laadkleppen in de voor- en achtersteven en een 25 tons dekkraan voor het laden van voertuigen en voorraad. Aan boord is ruimte voor 32 bemanningsleden en het transport van 250 manschappen. Het schip is zo ontworpen dat er centraal een ‘snelweg’ is waarop de voertuigen staan opgesteld die bij een landingsoperatie kunnen worden ingezet. Hierdoor kunnen troepen, voertuigen en hulpgoederen snel en effectief aan land gebracht worden of andersom, aan boord van het schip. De Nigeriaanse Marine is van plan het schip in te zetten bij hulpoperaties tijdens (natuur)rampen, andere humanitaire operaties en operaties om de maritieme veiligheid in de Golf van Guinee te waarborgen en te verhogen.
Met de finishlijn in zicht, kijkt Sander terug op een uitdagend maar mooi project. “We zijn erg tevreden over de vaareigenschappen van het LST100 en over hoe stabiel het schip is. De klant heeft al meerdere keren laten weten zeer tevreden te zijn met het schip en hoe het door de eerste SAT is gekomen. Daar doen we het uiteindelijk voor”, vertelt hij. “De grootste uitdaging was het projectmanagement van het bouwen van een schip in een ander land dan het land van de eindklant. Enerzijds zijn er natuurlijk altijd politieke uitdagingen, maar als je bouwt in het land van de klant, kunnen zij normaal gesproken veel papierwerk zoals vergunningen en dergelijke helpen regelen. Nu kon de klant ons daar niet bij helpen en dat maakte het project soms wat complexer dan we gewend zijn.”
Na de oplevering van het schip zal het LST 100 naar Nigeria varen. “Tijdens de reis zijn er in totaal vijf adviseurs en engineers van Damen aan boord, waaronder ook de garantie-engineer die het garantiejaar in Nigeria zal verblijven”, aldus Sander.