Terwijl het Anti-Submarine Warfare (ASW) fregattenproject op stoom komt, bereiden collega’s in Roemenië zich voor op de productiefase. De ASW-fregatten zijn de eerste fregatten waarin een nieuw type materiaal wordt gebruikt voor de explosiebestendige schotten. Om vertrouwd te raken met de materialen en de benodigde lastechnieken te oefenen, is het team begonnen met het maken van een oefensectie.

“Voor deze fregatten zullen de explosiebestendige schotten bestaan uit zeer dikke driedubbele sandwichwanden”, legt Damen Shipyards Galati Projects Director Aurelian Nistor uit. “Een andere uitdaging is dat we werken met zeer dunne stalen platen. Dit is een nieuwe werkwijze en we wilden het eerst uitproberen.”
Door een oefensectie te maken kon het team hun lastechnieken testen en nieuwe mensen opleiden. Aurelian: “Deze sectie laat ons zien welke uitdagingen we mogelijk tegenkomen wanneer de daadwerkelijke productie begint. Dit helpt ons te bepalen welke oplossingen nodig zijn. Deze oefensectie levert ons ontzettend veel kennis op, zowel voor productie als engineering.”
Volgens Aurelian ziet het Roemeense team de oefensectie als een mooie uitdaging, nu het Combat Support Ship de werf heeft verlaten en de ASWF-productie officieel nog niet is gestart. Het snijden van het eerste staal staat gepland voor 1 juli. “Ik werk al 26 jaar bij Damen; Scheepsbouw zit in ons DNA. Het team is enthousiast om iets nieuws te proberen en dit is een geweldig project.”
Contracten getekend voor ASWF
In de afgelopen maanden zijn er veel contracten getekend met leveranciers voor het ASWF-project. Veel van de bedrijven waar Damen Naval mee samenwerkt, zijn Nederlands, zoals Van Halteren Technologies, dat de Replenishment at Sea (RAS)-systemen en Helicopter Transfer Systems (HTS) gaat leveren.

In navolging op de samenwerking aan het Combat Support Ship (CSS) Den Helder levert het Groningse bedrijf Newthex ook de speciaal voor het ASWF ontworpen scheepsdeuren. Zij verzorgen het volledige traject van ontwerp tot integratie, inclusief de bijbehorende hydraulische en elektrische systemen. VABO Composites, gevestigd in Emmeloord, gaat deuren en luiken leveren. Hun componenten zijn corrosiebestendig, vergen weinig onderhoud en ondersteunen het streven om duurzame, hoogwaardige schepen te ontwerpen en te bouwen.
Op 1 december 2024 nam Fer Tummers de taak van Project Director over van Joop Noordijk. Hij was eerder Project Director voor de Midlife Update van Zr.Ms. Johan de Witt en betrokken bij de afronding van het CSS-project. “Het was natuurlijk fantastisch om het telefoontje te ontvangen met de vraag of ik deze rol op me zou willen nemen. Ik ben enorm enthousiast om te mogen bijdragen aan dit uitdagende project. Het is als voetballen in de Champions League.”