De nieuwe brug over het Dok in Vlissingen wordt als alles meezit 1 mei in gebruik gesteld.
De robuuste overspanning over de voormalige Dokhaven van De Schelde wordt een echte blikvanger.
“Het hele gebied dat wij destijds van Damen kochten begint inmiddels echt tot leven te komen en de nieuwe brug is de spil in dat proces”, vertelt Hans van Houdt, die projectleider Scheldekwartier is van de gemeente Vlissingen.
De medewerkers van Damen Schelde Marine Services en Damen Yachting zullen straks niet langer hun werkplek bereiken via de huidige tijdelijke brug, maar voortaan gebruik maken van de splinternieuwe Dokbrug. Deze vervangt de noodbrug dertig meter verderop.
“Die tijdelijke brug is echt versleten”, weet de projectleider. “Met de komst van de nieuwe brug wordt ook de toevoerweg verlegd. Straks rijdt men niet langer via de voorzijde van de Timmerfabriek langs de kanaalkade naar de brug toe, maar via de achterkant van de Timmerfabriek.”
Hans is erg trots op het uiteindelijke resultaat. “Deze nieuwe brug symboliseert de wederopstanding van het Scheldekwartier”, legt hij uit. “Hij past ook heel goed in het gebied door de kleur. Hij is geschilderd in donkerrood metallic, de kleur van cortenstaal, een knipoog naar het maritieme verleden van het gebied. De zware plaatwerkerij bijvoorbeeld is ook uit cortenstaal opgetrokken. In het dagelijks gebruik treedt een enorme verbetering op vergeleken met de tijdelijke brug. De Dokbrug gaat straks in een wip open en dicht. De huidige brug deed daar soms wel twintig minuten over.”
Om de bereikbaarheid van Het Eiland en de daar gevestigde Damen-bedrijven en andere bedrijven optimaal te houden, zal de Dokbrug hooguit vier tot vijf keer per dag opengaan. Over het brugregime is overleg geweest met de Koninklijke Schelde Groep (KSG), die het vastgoed beheert van de Vlissingse Damen-bedrijven.
Dat er is gekozen voor een brug die open en dicht kan heeft trouwens te maken met het feit dat in de Dokhaven een nieuwe jachthaven is voorzien. De plezierjachten varen straks via de ophaalbrug naar en van de jachthaven.
De nieuwe brug is zo ontworpen dat er met gemak zeer zware transporten overheen kunnen, weet Hans. Ook dat is in overleg met KSG besloten. “De Dokbrug kan transporten met een gewicht tot 100 ton en van maximaal 6x6x30 meter aan. In dat opzicht is het een zware en stoere brug. Maar hij oogt tegelijkertijd heel slank. Zoals gezegd hebben we geprobeerd een brug te maken die past bij het maritieme karakter van de omgeving, een brug ook met veel vlakken, waarop de lichtinval voortdurend verandert, een spel dat herinneringen oproept aan de vele kranen die hier ooit stonden.”
Met de komst van de brug wordt een nieuw Vlissings stadsdeel ontsloten waarvoor in 2004 de basis werd gelegd bij de overdracht van het uitgestrekte Scheldeterrein aan de gemeente. Hans van Houdt: “Er zijn jaren geweest dat het niet wilde vlotten met dit gebied, maar het Scheldekwartier heeft inmiddels een heuse transformatie ondergaan. De nieuwe Dokbrug als opvolger van een brug die het niet meer deed is hét teken van die transformatie. Je hoort om je heen dat Vlissingen steeds mooier wordt. Ook van nieuwe bewoners krijgen we veel complimenten. Er zijn hier op dit moment (10 febr., red.) 320 huizen in aanbouw en op 10 na zijn die allemaal al verkocht. Twintig tot dertig procent van de kopers komt van buiten de provincie. Het geeft aan hoe gewild het gebied is.”
POËZIE OP DE BRUG
Als de brug is omhoog gegaan, kunnen wachtende weggebruikers straks dit gedicht lezen op de val, de beweegbare vloer van de ophaalbrug. Het werd geschreven door de Vlissingse dichter, illustrator en kinderboekenschrijver Wim Hofman.
WAAR ZIJN ONZE SCHEPEN?
HET GEBONK VAN HAMERS OP NAGELS
HET PONSEN VAN FLENZEN HET GERAKKETAK
HET WALSEN VAN PLATEN HET GERONK
VAN MACHINES HET GELUID VAN DE STOOMFLUIT
VAN KETTINGEN EN ANKERS DE FLES
DIE STUK SLAAT HET SCHIP DAT WEGGAAT
ALLES KOMT TERUG ALS IK WACHT BIJ DE BRUG
WIM HOFMAN 2020