Damen Naval heeft een nieuwe Commercieel Directeur: Harm Kappen. De 58-jarige marineofficier is geen nieuwkomer in de wereld van marine scheepsbouw, want hij heeft hiervoor ruim 13 jaar bij RH Marine gewerkt en is 11 jaar lang de voorzitter geweest van het Dutch Underwater Knowledge Centre (DUKC). “Ik vind het heel eervol dat Roland Briene me heeft gevraagd om hier te komen werken. Ik ken al veel van de nieuwe collega’s”, vertelt hij.

Harm is getrouwd met Bianca en samen hebben ze drie kinderen: tweeling Thom en Veerle van 27 en de 25-jarige Julia. Ze wonen in het buitengebied tussen Oisterwijk en Moergestel samen met hun Friese stabij Leia. “Ik loop graag hard, hou van een rondje golf, ben aanhanger van Ajax en ben druk bezig met het project van onze aanstaande verbouwing. Oh, en ik ga na de verbouwing ook van tuinieren houden.”

Marineschepen zijn niet nieuw voor hem, want hij heeft erop gevaren en kent als gebruiker de systemen die aan boord worden gebruikt. “Ik heb een heel leuke tijd gehad bij de marine en heb heel veel gevaren. Ik ben begonnen als jongste officier bij de mijnendienst en heb later op fregatten gevaren. Daar ben ik onder andere naar Joegoslavië en de Cariben geweest voor NATO-oefeningen en counterdrugsoperaties.”

Harm Kappen. Harm Kappen.

Na zijn marinetijd werkte Harm ruim tien jaar in de ICT-sector, maar in 2010 merkte hij dat hij de maritieme wereld miste en solliciteerde hij bij het toenmalige Imtech Marine, het bedrijf dat in 2015 RH Marine werd. En nu is hij klaar voor de volgende stap. “Na me al die jaren bezig gehouden te hebben met de systemen aan boord, leek het me een mooie stap om te werken voor een bedrijf dat verantwoordelijk is voor het eindproduct. Daarnaast heeft innovatie altijd als een rode draad door mijn carrière gelopen. Ik heb altijd gewerkt bij bedrijven die technisch gezien toonaangevend zijn en dat gaat ook zeker op voor Damen Naval.”

Een andere reden waarom hij het aantrekkelijk vindt om voor Damen Naval te werken, is het huidige Time for Change-programma om het bedrijf toekomstbestendig te maken. “Ik werd geprikkeld door het proces, want Time for Change betekent dat er beweging zit in het bedrijf en het lijkt me een leuke klus om te helpen klaren”, legt Harm uit. “Mijn doel is om onze klanten nog dichter bij te brengen en ze nog beter te leren kennen – en zij ons. Time for Change heeft de ingrediënten om dit te realiseren en gaat ons helpen om onze commerciële processen te stroomlijnen en te helpen bij onze klant- en projectkeuzes. Ondanks de sterke groei die we doormaken is onze kennis, kunde en ervaring een hoogwaardig en ook schaars goed. Daar moeten we zuinig op zijn.”

Tijd om rustig in te werken was er niet, want meteen op zijn eerste werkdag stapte Harm het vliegtuig in naar de IMDEX in Singapore. “Ik was al eerder op de IMDEX geweest, maar niet in deze functie. Het was leuk om zo kennis te kunnen maken met collega’s en te kunnen zien hoe Damen Naval zich profileert in het buitenland. De beurs was niet heel druk, maar daardoor was er tijd om met klanten en collega’s te kunnen praten.”

"Ik kijk ernaar uit om samen met mijn team een nieuwe order binnen te halen en op een grote taart te kunnen trakteren.” Harm Kappen

Inmiddels heeft Harm al wat weken op kantoor achter de rug en begint hij het bedrijf steeds beter te kennen. “Wat ik er tot nu toe van heb gezien, is dat er heel veel kennis en kunde aanwezig is en veel gepassioneerde en gemotiveerde mensen. De maritieme wereld is besmettelijk; je ziet dat mensen ernaar terugkeren. Kijk maar naar mij. En Damen Naval is ook besmettelijk. Mensen zijn trouw aan het bedrijf. Er hangt een beetje dezelfde sfeer als onder de bemanning van een schip. En ik kijk ernaar uit om met dit schip naar mooie oorden te varen.”

Volgens Harm wordt een van de grootste uitdagingen voor het bedrijf en ook voor hem persoonlijk het creëren van een gebalanceerde werkdruk. “Er mag best hard gewerkt worden, maar het moet in balans blijven. Dat wordt een uitdaging, want succesvol aan de buitenkant betekent druk aan de binnenkant. Mijn doel voor de lange termijn is een prettig werkklimaat en daar de voorwaarden voor scheppen. Die aanpak is pas echt succesvol als we onbezorgd blij kunnen zijn met de volgende opdracht.”

En op die volgende opdracht zit Harm zich al een beetje te verheugen. “We hebben natuurlijk een aantal grote orders binnengehaald, maar daar was ik nog geen deelgenoot van. Ik kijk ernaar uit om samen met mijn team een nieuwe order binnen te halen en op een grote taart te kunnen trakteren.”