Iets meer dan tien jaar na de oplevering van de drie Damen SIGMA multi-missiefregatten heeft de Koninklijke Marokkaanse Marine haar servicecontract met Damen Naval verlengd. Het contract werd op 17 oktober ondertekend (op de foto hierboven: Account Manager Services Joeri Ephraim, Commercial Manager Patrick van der Heijden, en Koen Joustra, Regional Director Africa Damen Shipyards Group). “Dit is het derde servicecontract dat we hebben afgesloten met de Koninklijke Marokkaanse Marine sinds de levering van deze drie schepen in 2010, 2011 en 2012,” zegt Damen Naval Account Manager Services Joeri Ephraim. “Elk contract heeft een looptijd van drie jaar en bestaat uit technische assistentie in Marokko, het dokken voor onderhoud op een Damen-werf, onderdelen en training van de bemanning.” De drie fregatten zijn de Tarik Ben Ziyad (een SIGMA 10513), de Sultan Moulay Ismail (SIGMA 9813) en de Allal Ben Abdellah (SIGMA 9813).

Hoewel Damen Naval service verleent aan alle schepen (niet alleen de schepen die de scheepsbouwer heeft gebouwd), cultiveert de speciale Services-afdeling een bijzonder nauwe relatie met de door Damen gebouwde schepen tijdens hun levensduur. “We zijn betrokken bij de garantieperiode van een schip, die één, soms twee jaar duurt”, legt Damen Naval’s Manager Services Frank den Hollander uit. “Omdat we deze schepen hebben ontworpen, ze op proefvaart hebben genomen en alle technische tekeningen hebben, kennen we deze schepen door en door. Bovendien hebben we nog steeds contact met alle leveranciers. Dit alles stelt ons in staat om service te verlenen op een zeer hoog niveau.”

De Tarik Ben Ziyad is één van de drie SIGMA's die Damen Naval heeft gebouwd voor Marokko. De Tarik Ben Ziyad is één van de drie SIGMA's die Damen Naval heeft gebouwd voor Marokko.

De afdeling Services van Damen Naval bestaat uit een team van veertien mensen (met extra externe ondersteuning in piekperiodes). De scope van het werk is breed. “Services omvat eigenlijk inbedrijfstelling, proefvaarten, de garantieperiode en vervolgens de service tijdens de operationele levenscyclus” legt Joeri uit. “En vanuit het perspectief van de matrixorganisatie van Damen Naval omvat een service-project daarom input van inkoop, expeditie, magazijn, kantoorondersteuning, verkoop, projectcontrole en natuurlijk de betrokken scheepswerven zelf.”

Als afspiegeling van het internationale karakter van haar klanten heeft de serviceafdeling van Damen Naval personeel in het buitenland gestationeerd. “We hebben momenteel Warranty Engineers en Service Engineers in Indonesië, Mexico en Australië”, vertelt Frank. “En voor dit servicecontract voor de Koninklijke Marokkaanse Marine hebben we een ingenieur semi-permanent gestationeerd in Marokko. Hij ondersteunt de klant met de technische assistentie ter plaatse, wat over het algemeen de kleinere onderhoudstaken zijn. Het grote onderhoud bundelen we voor een bezoek aan een van onze dokken; voornamelijk Vlissingen, maar we kijken ook naar bijvoorbeeld Duinkerke of een andere scheepswerf van Damen.”