Het zijn drukke weken geweest voor de Zr.Ms. Johan de Witt, zowel aan boord als op de kade. Het 15-jaar-oude schip ondergaat momenteel een combinatie van het Benoemd Onderhoud (BO) dat iedere vijf jaar plaatsvindt en een omvangrijke Midlife Update (MLU). De afgelopen tijd zijn de eerste kabels getrokken, zijn er nieuwe consoles voor de brug geplaatst, is het oude sprinklersysteem al deels vervangen en zijn de kantoor- en kantinefaciliteiten op Kade E officieel geopend.

Schout-bij-Nacht Jan Willem Hartman en Directeur Naval Sales Support Richard Keulen openen de nieuwe faciliteiten op Kade E. Schout-bij-Nacht Jan Willem Hartman en Directeur Naval Sales Support Richard Keulen openen de nieuwe faciliteiten op Kade E.

Project Directeur Fer Tummers van Damen Naval is tevreden over de gang van zaken. “We maken lange dagen en er is behoorlijk wat druk om het schip op tijd op te leveren, maar vooralsnog loopt het project naar wens. De samenwerking met Damen Shiprepair Vlissingen (DSV) is goed en we hebben samen al verschillende mijlpalen bereikt.”

De eerste recente mijlpaal was de start van het kabeltrekken. “In totaal wordt ongeveer 40 kilometer kabel verwijderd en ongeveer evenveel nieuwe kabel getrokken”, legt Fer uit. Begin mei werd de eerste kabel ceremonieel getrokken door Plaatsvervangend Projectleider Jeffrey Vader namens Damen Naval en Projectleider Olaf van Kampen namens Defensie Materieel Organisatie (DMO).

De nieuwe consoles worden aan boord gehesen van de Zr.Ms. Johan de Witt. De nieuwe consoles worden aan boord gehesen van de Zr.Ms. Johan de Witt.

Eind mei werden de eerste nieuwe consoles op de brug geplaatst. Twee dagen later werden de nieuwe faciliteiten op Kade E officieel geopend. Met een speciale gouden schaar knipte Schout-bij-Nacht Jan Willem Hartman, Plaatsvervangend Directeur DMO, een lintje door en verklaarde de gebouwen voor geopend. In de nieuwe kantine volgde daarna een receptie waarin in verschillende toespraken werd stilgestaan bij het belang van het project en de goede samenwerking tussen Damen Naval en de DMO. Ook werd de gelegenheid aangegrepen voor het belluiden om de opdracht voor de uitvoeringsfase van de MLU en het BO te vieren.

DMO Projectleider MLU/BO-3 Olaf van Kampen, BO Projectleider Chris van Leeuwen, Damen Naval Project Directeur Fer Tummers en DSV Projectmanager Vincent van Rulo luiden de bel. DMO Projectleider MLU/BO-3 Olaf van Kampen, BO Projectleider Chris van Leeuwen, Damen Naval Project Directeur Fer Tummers en DSV Projectmanager Vincent van Rulo luiden de bel.

Tijdens de gecombineerde MLU en BO krijgt het schip zo’n vijfenzeventig aanpassingen die variëren van het aanbrengen van nieuwe wapensystemen tot structurele verbeteringen. Hieronder vallen ook zaken zoals het upgraden van automatiseringssystemen, de netwerken, het aanbrengen van hedendaagse sportvoorzieningen en het moderniseren van de medische faciliteiten. “In juli gaat het schip het droogdok in voor onder andere de schilderwerkzaamheden en momenteel zijn we druk bezig met de voorbereidingen daarvoor”, aldus Fer. “Ook hebben we inmiddels 15 secties van het oude sprinklersysteem verwijderd en bijna 5 secties van het nieuwe systeem geïnstalleerd.”