Damen Shiprepair Vlissingen (DSV) heeft een uitdagend, maar succesvol en winstgevend jaar achter de rug. Het jaar begon met refits voor twee megajachten en eind 2022 zijn beide jachten weer terug voor nieuwe werkzaamheden en aanpassingen. Tussenin was er de combinatie van Midlife Update en Benoemd Onderhoud (MLU/BO) voor de Zr.Ms. Johan de Witt, een project dat DSV samen met Damen Naval uitvoert. Al met al blikt Managing Director Peter Sterkenburg terug op een goed jaar én heeft hij iets om naar uit te kijken in 2023.

“Na twee uitdagende Corona-jaren, heeft het virus het afgelopen jaar gelukkig wat minder impact gehad. Onze grootste uitdaging in 2022 waren de MLU en het BO voor de Johan de Witt. Bij dit project waren niet alleen twee verschillende Damen-bedrijven betrokken, maar ook meerdere onderdelen van de Koninklijke Marine en verschillende onderaannemers. Het was een klus om al die eindjes aan elkaar te knopen, maar het project gaat uiteindelijk succesvol worden opgeleverd. Alle lof is voor de Projectmanagers en hun teams.”

Zr.Ms. Johan de Witt in het overdekte droogdok van Damen Shiprepair Vlissingen. Zr.Ms. Johan de Witt in het overdekte droogdok van Damen Shiprepair Vlissingen.

Nadat de Johan de Witt in juli het overdekte droogdok 2 van DSV was binnengesleept, kon het schip eind november weer naar buiten. “Het was een week eerder dan in eerste instantie gepland en dat was fijn, want nog geen week later lag er alweer een megajacht in. Verder hebben we het afgelopen jaar veel reguliere reparatieklussen gehad en enkele grotere opdrachten zoals regulier onderhoud aan de door Damen gebouwde Power Play, het opknappen van brandschade op de Geoquip Elena en diverse jobs voor onder andere DEME en Van Oord.”

Ook voor 2023 staan er al verschillende opdrachten op de planning, maar er is nog iets dat in de agenda staat. Na bijna zes jaar als Managing Director te hebben gewerkt, gaat Peter eind april met pensioen. “Toen ik in september 2017 de overstap maakte van Commercieel Manager naar Managing Director, werd ik opgevolgd door Michiel de Vliegher en dat gebeurt nu weer”, vertelt hij. “We werken al jaren samen en alle belangrijk dingen bespraken we vaak gezamenlijk en met de rest van het MT. Ik heb dan ook alle vertrouwen in de overgang. Het komende jaar ziet er voor DSV ook weer goed uit. ”

In het Dokje van Perry bouwde DSV begin 2022 het nieuwe dokbed waarop nu het museumschip Mercuur rust. In het Dokje van Perry bouwde DSV begin 2022 het nieuwe dokbed waarop nu het museumschip Mercuur rust.