Sinds vorig jaar is Damen Shipyards Group opgedeeld in zes divisies, waaronder Damen Naval. We maken een kennismakingsrondje langs de bedrijven die tot deze divisie behoren of er partner van zijn. In de derde aflevering een portret van ingenieursbureau MEGA in Galati, Roemenië, dat in 2004 werd opgericht door het toenmalige Damen Schelde.

Al zeventien jaar doen de engineers van MEGA in Galati ontwerpwerk ten behoeve van de scheepsbouwprojecten van Damen Naval. Het Roemeense ingenieursbureau, volle dochter van Damen Naval, verzorgde de detailengineering voor Zr.Ms. Karel Doorman en de ijsbreker RSV Nuyina, om maar een paar spraakmakende schepen te noemen. Nu zijn ze de bouwtekeningen aan het uitwerken voor de nieuwste aanwinst van de Koninklijke Marine, het Combat Support Ship Den Helder. Begonnen als een bescheiden bureautje met slechts zes werknemers, telt MEGA tegenwoordig inmiddels 150 medewerkers. En de groei gaat door…

Jean-Paul Claassen, MT-lid van Damen Naval. Jean-Paul Claassen, MT-lid van Damen Naval.

“We zijn eigenlijk nog op zoek naar additionele ruimte”, vertelt Jean-Paul Claassen, MT-lid van Damen Naval, die namens Damen Naval samen met Willem Jan Moens de board van MEGA vormt. “We gaan uitbreiden in menskracht en dan ligt het voor de hand dat we ook meer plek nodig hebben. In het huidige kantoor zit het al aardig vol.” Jean-Paul is zeer tevreden over de prestaties van MEGA door de jaren heen. “Het zijn stuk voor stuk vakmensen die er werken”, zegt hij. Het ingenieursbureau zit op loopafstand van de Damen-werf in Galati, een stad aan de Donau met 211.000 inwoners.

De engineers van MEGA – voluit Marine Engineering Galati – verzorgen alle detail engineering voor de schepen die Damen Naval bouwt. Dat houdt in dat ze het basisontwerp nader uitwerken tot allerlei productietekeningen voor staalwerk, de outfitting etc. Daarnaast bieden ze ook ondersteuning aan de engineers in Vlissingen die de basisontwerpen maken. Ook verzorgt MEGA waar nodig de engineering voor Integrated Logistic Support (ILS). Dan heb je het over zaken als: reserveonderdelen, logistieke analyses, technische documenten en trainingen.

Het Roemeense ingenieursbureau is tevens een belangrijke partner van Damen Yachting bij de bouw van superjachten. Op dit moment doen ze de detail engineering voor een superjacht van maar liefst 120 meter lang. En geregeld doen ze klussen voor nog andere business units binnen de Damen Groep. Florin Rascanu is al vijftien jaar Managing Director van MEGA. “Ik kwam in april 2006 bij het bedrijf”, vertelt Florin. “MEGA telde toen 22 medewerkers. Wat is begonnen als slechts een groepje mensen dat voor DSNS werkte, heeft zich stap voor stap ontwikkeld tot een ingenieursbureau van formaat met inmiddels 150 medewerkers dat de laatste jaren aan heel grote projecten voor Damen mocht werken.”

Het team van MEGA met in het midden vooraan Managing Director Florin Rascanu. Het team van MEGA met in het midden vooraan Managing Director Florin Rascanu.

“We zijn echt een groot bedrijf geworden. Ik ben een bescheiden man, maar ik denk dat ik kan zeggen dat ik het bedrijf heb opgebouwd, uiteraard samen met mijn team in Galati en met de steun van het moederbedrijf Damen Naval. MEGA is een beetje mijn kindje”, lacht Florin. MEGA werd in 2004 opgericht door het toenmalige Damen Schelde, vier jaar nadat Damen de Schelde-scheepswerf had overgenomen. Het was de periode dat Damen begon met scheepsbouw in Roemenië. “We hadden toen mensen nodig die bovenop de bouw zaten en die ook vragen vanuit de werf in Galati over de tekeningen konden beantwoorden, maar ook zelf tekeningen konden maken”, blikt Jean-Paul terug op die beginperiode.

In de afgelopen jaren verzorgde MEGA de detail engineering voor onder meer het 205 meter lange en 30 meter brede Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman (grootste schip van de Nederlandse Marinevloot), de 160 meter lange en 25 meter brede RSV Nuyina, en een viertal patrouilleschepen voor de Koninklijke Marine; allemaal projecten die er qua omvang niet om logen. “In de vijfendertig jaar dat ik nu in de scheepsbouw zit, heb ik nog nooit voor zo’n complex schip ontwerpwerk gedaan als voor de ijsbreker Nuyina”, zegt Florin met trots.

“We zijn helemaal volgeboekt tot minstens 2024, dus de toekomst ziet er gunstig uit voor ons bedrijf. We zijn er vooral ook trots op een betrouwbare partner van Damen te mogen zijn." Florin Rascanu

Het Antarctic Supply Research Vessel zoals dit schip voluit heet werd bijna volledig gebouwd bij Damen Shipyards Galati, dat zich op een steenworp afstand bevindt van het kantoor waar de mensen van MEGA werken. De afbouw van de Nuyina vond in Vlissingen-Oost plaats. Zr.Ms. Karel Doorman werd deels gebouwd op de Roemeense Damen-werf en van de vier patrouilleschepen zijn er twee zelfs volledig in Galati gemaakt. Op dit moment zijn ze bij MEGA volop bezig met de detail engineering voor het 180 meter lange en 26 meter brede Combat Support Ship Den Helder, dat Damen Naval bouwt voor de Koninklijke Marine

MEGA Managing Director Florin Rascanu. MEGA Managing Director Florin Rascanu.

“We zijn helemaal volgeboekt tot minstens 2024”, aldus Florin. “Dus de toekomst ziet er gunstig uit voor ons bedrijf.” Florin zegt er vooral ook trots op te zijn een betrouwbare partner van Damen te mogen zijn. “Dat is denk ik mede te danken aan een aantal succesfactoren. We werken hier met een team dat uitstekend onderling communiceert en onze klanten zijn doorgaans heel tevreden over de procedures die wij hanteren voor het project management en de prima kwaliteit van de geleverde documentatie. We zijn bovendien erg flexibel en kunnen het ontwerp doen voor de meest uiteenlopende scheepstypen.”

“En er is bij MEGA een goede balans tussen de wat oudere medewerkers en de jongere. De oudere hebben enorme vakkennis, terwijl de jongere collega’s hun vakkennis nog aan het uitbouwen zijn, maar ondertussen ontzettend bedreven zijn op de computer. Zo kunnen beide groepen elkaar nog het een en ander leren. We zijn, kortom, een volwassen, competitieve en zeer gemotiveerde club mensen. Ik voel mij persoonlijk erg verbonden met het bedrijf en de collega’s.”

De engineers van MEGA verzorgen alle detail engineering voor de schepen die Damen Naval bouwt. De engineers van MEGA verzorgen alle detail engineering voor de schepen die Damen Naval bouwt.

Jean-Paul roemt de samenwerking tussen de engineers in Vlissingen en die in Galati. “Ik ben erg tevreden dat die zo goed en intensief is”, zegt hij. “Je merkt echt dat ze samen als één team opereren en er eensgezind de schouders onder zetten in het besef dat ze elkaar nodig hebben om onze projecten succesvol te laten verlopen.” Galati is een grote stad met een eigen universiteit. Een flink deel van de medewerkers van MEGA komt van deze universiteit af. Jean-Paul: “Toen ik in 2009 in de board kwam, werkte er vijftig à zestig man bij MEGA. We willen nu de huidige groep van 150 mensen verder gaan uitbreiden.”

“Dat heeft alles te maken met de werkbelasting. De basic engineers in Vlissingen krijgen het drukker en dus krijgen ze het dan in Galati logischerwijs ook drukker.” Als lid van de board moet Jean-Paul toezien hoe alles reilt en zeilt op het kantoor van MEGA in Roemenië. “Florin en ik spreken elkaar regelmatig via Teams en ik bezoek MEGA drie tot vier keer per jaar. Florin komt ook een paar keer per jaar naar Vlissingen. We hebben een prima onderling contact.”