Bij de bouw van een schip komt het er heel erg op aan welke materialen je gebruikt. Welke staalsoort kies je? Hoe bescherm je het schip straks het beste tegen corrosie? Met welke verf wordt het geschilderd? Het zijn vragen waarmee Annemarie Ruitenberg, Senior Engineer bij Damen Naval, zich dagelijks bezighoudt. Ze weet alles van lassen, lijmen en conserveren. Vanaf de ontwerpfase voor de bouw van een nieuw schip wordt Annemarie er regelmatig bij gehaald om advies te geven.

Samen met collega’s bekijkt ze bijvoorbeeld of het staal waarvan het schip wordt gemaakt aan elkaar moet worden gelast of dat het misschien toch beter is om het te lijmen. “De sterkte van een schip, zeg maar: wat het aan moet kunnen als het vaart, is iets waarover onze rekenaars gaan, maar ik kan daarbij helpen door uit te zoeken of je bepaalde materialen zonder risico gecombineerd kunt toepassen”, vertelt Annemarie. “Ook kijk ik naar de hardheid van het materiaal; kun je het buigen, is het makkelijk te snijden, of juist niet?” Het kiezen van materialen is een proces waar veel bij komt kijken, weet Annemarie.

“In de eerste plaats volg je natuurlijk de wensen van de klant. Maar je moet ook omgevingsfactoren meewegen. Op welke plek op het schip wordt het materiaal gebruikt? Komt het in contact met zout water of bevindt het zich juist binnen in een airconditioned ruimte? Staat het vol in de zon of juist in een donkere ruimte? Je moet ook kijken naar de belasting waar het materiaal mee te maken krijgt. Ontstaat die belasting puur door kracht of door vermoeiing? Idealiter heb je alles in beeld en kun je de juiste keuze maken. Je hebt natuurlijk altijd standaard materialen, de vraag is alleen of die één op één zijn te gebruiken op het schip dat je bouwt.”

“Er is nooit één materiaal dat het beste is in alle situaties. Maar als je dan uiteindelijk voor een oplossing kiest die duurder uitvalt, moet je daar richting de klant wel een overtuigend verhaal bij hebben.”

“De sterkte van een schip, zeg maar: wat het aan moet kunnen als het vaart, is iets waarover onze rekenaars gaan, maar ik kan daarbij helpen door uit te zoeken of je bepaalde materialen zonder risico gecombineerd kunt toepassen.” Annemarie Ruitenberg

Annemarie heeft haar grote kennis van lassen, lijmen en conserveren mede te danken aan Bernd-Jan Bekkers, haar voorganger die helaas is overleden. “Ik heb werktuigbouwkunde gestudeerd aan de TU-Delft, met als specialisatie materiaalkunde, en ik studeerde bij Bernd-Jan af, hier bij Damen Naval, toen nog DSNS. Hij was mijn begeleider. Tegen het eind van mijn afstudeerperiode zei hij: ‘Heb je geen zin om te solliciteren? We hebben nog een vacature’. Zo ben ik erin gerold. Ik werk hier nu zes jaar met veel plezier.”

Haar werkdagen zijn zelden hetzelfde. “Dat maakt het werk ook zo leuk. Er is altijd genoeg te doen. Soms ben ik een hele dag met verschillende projecten tegelijk in de weer waarvan het ene nog moet beginnen en het andere al volop in uitvoering is. Ik probeer dan gelijk de kennis uit researchprojecten met TNO of de TU-Delft te gebruiken. Er zijn ook dagen dat ik specificaties aan het schrijven ben of met leveranciers aan het overleggen. En dan zit je de dag daarop opeens de hele dag bij Productie om mee te kijken bij lasproeven.”

Met de collega’s van Research & Technology Support heeft Annemarie een prima werkrelatie. “Er heerst een leuke werksfeer, en dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste. Er werken hier veel toffe mensen, waar je ook nog eens veel van kunt leren. Ze zijn altijd bereid om je te helpen als je ergens mee zit, en ik help een ander ook zo veel mogelijk.” Haar feeling voor techniek zat er al vroeg in. “Als kind vond ik het al interessant om uit te zoeken hoe iets werkt, om de wereld om me heen te begrijpen.”