Hij drijft! Bij Albwardy Damen in Sharjah in de Verenigde Arabische Emiraten werd op 7 juni 2021 het LST 100 te water gelaten. Dit op zeer uiteenlopende taken berekende landingsvaartuig voor de Marine van Nigeria begint dit najaar aan zijn proefvaarten. Project Director Sander Boost kijkt terug op een geslaagde launch, ondanks het feit dat vanwege Covid-19 er geen officials van de klant bij aanwezig konden zijn. Het honderd meter lange en zestien meter brede schip zal zeer waarschijnlijk binnen de met de klant afgesproken termijn aan de Nigerian Navy worden overgedragen. En daar is iedereen trots op, zegt Sander, gezien de uitdagingen waarmee Damen vanwege de pandemie toch wel te maken had.

Project Director Sander Boost. Project Director Sander Boost.

Het Landing Ship Transport 100 is een alleskunner. In de eerste plaats is het natuurlijk een landingsvaartuig, een schip ontworpen voor het uitvoeren van amfibische operaties waarbij het vanuit zee het strand op vaart, of andersom. Het roll-on roll-off vaartuig is daarbij zo uitgerust, dat het verschil tussen zijn diepgang voor en achter bij het vanuit zee naderen van het strand vernuftig kan worden aangepast (trimming) aan de hellingshoek van het strand. Centraal in het schip ligt tussen kont en kop wat Sander “een snelweg” noemt waarop de voertuigen staan opgesteld die bij de landingsoperatie worden ingezet.

Dat betekent dat in de zijbeuken van het LST 100 alle scheepssystemen een plek krijgen. “Dat was bij het ontwerpen van het schip best een uitdaging”, zegt Sander. “Alsof je een puzzel aan het leggen bent op een tafel die even groot is als de puzzel zelf.” Voor het strategisch vervoeren van materieel en equipment is het amfibische vaartuig naast de laadkleppen ook voorzien van een 25 tons dekkraan. Het schip kan natuurlijk ook troepen (250 man) vervoeren en beschikt over een helikopterdek. Naast het uitvoeren van amfibische operaties is het de bedoeling dat de Nigeriaanse Marine het schip ook inzet om de maritieme veiligheid in de Golf van Guinee te waarborgen en te verhogen.

Voor het strategisch vervoeren van materieel en equipment is het amfibische vaartuig voorzien van een 25 tons dekkraan. Voor het strategisch vervoeren van materieel en equipment is het amfibische vaartuig voorzien van een 25 tons dekkraan.

Het nieuwe schip gaat daarnaast assisteren bij hulpoperaties tijdens (natuur)rampen (disaster relief) en wordt ook voor andere humanitaire operaties ingezet. “Bij overstromingen zou het snel slachtoffers kunnen evacueren vanaf het strand. Ook kan vanaf het LST 100 elektriciteit worden geleverd in gebieden waar de stroomvoorziening is uitgevallen”, legt de Project Director uit. Een buitengewoon veelzijdig schip dus, ‘lichtgrijs’ en dus in feite gebaseerd op een werkschip, met relatief weinig bewapening in vergelijking met bijvoorbeeld een SIGMA – maar zeer effectief.

“Damen Naval en Nevesbu hebben in beide richtingen heel plezierig en op een natuurlijke wijze samen aan dit project gewerkt.” Sander Boost

De engineering voor het LST 100 was een gezamenlijke klus van Damen Naval en Nevesbu, waarbij het ingenieursbureau fungeerde als co-maker en de werkverhouding op ongeveer fiftyfifty lag. “Damen Naval en Nevesbu hebben in beide richtingen heel plezierig en op een natuurlijke wijze samen aan dit project gewerkt”, aldus een tevreden Project Director. De launch in Sharjah was niet alleen bijzonder omdat de klant er niet bij kon zijn. Het Landing Ship Transport was namelijk geplaatst op een installatie op rails. Dit gevaarte werd voortgetrokken naar een schepenlift in het water. Toen het schip op de lift was gereden, ging de lift naar beneden, totdat het schip dreef.

Het honderd meter lange en zestien meter brede schip is ontworpen voor het uitvoeren van amfibische operaties waarbij het vanuit zee het strand op vaart. Het honderd meter lange en zestien meter brede schip is ontworpen voor het uitvoeren van amfibische operaties waarbij het vanuit zee het strand op vaart.

Inmiddels is op de werf het setting to work-traject in volle gang: de inbedrijfstelling van het LST 100, inclusief de Harbour Acceptance Tests (HAT). In oktober volgen dan de Sea Acceptance Trials (SAT), de proefvaarten. Hopelijk verlopen die even voorspoedig als de bouw van het schip zelf, waarbij volgens Sander tot nu toe “alle kwartjes de goede kant op vielen”.

De tewaterlating was dus zonder genodigden maar via Teams hielden de Nigeriaanse Chief of Naval Staff Vice Admiral Awwal Zubairu Gambo en Managing Director van Albwardy Damen Sharjah Lars Seistrup een toespraak, waarin zij hun tevredenheid uitspraken over het succes van het project en de Vice Admiral de werf een pluim gaf voor de snelle bouw van het landingsvaartuig.