Goed onderhoud van je eigen machines en gereedschap is een fundamenteel aspect van veilige en effectieve werkzaamheden op elke scheepswerf. In 2023 besloot Damen Shiprepair Vlissingen tot de renovatie en revisie van twee cruciale infrastructuuronderdelen.

Het eerste project was het onderhoud van de dokdeur in droogdok Nr. 1 van DSV. De werkzaamheden begonnen met het ‘uitdrijven’ van de dokdeur uit zijn positie in het droogdok op 7 juni. Een belangrijk uitgangspunt: het water in het droogdok moet op hetzelfde niveau staan als buiten het dok.

Onderhoudscoördinator Lennard Sturm van DSV legt het proces van het verwijderen van de dokdeur uit: “Door de niveaus in de interne luchtkamers en watertanks aan te passen, kunnen we beginnen met de dokdeur te laten drijven. Op een gegeven moment leunen we de deur naar buiten op de scharnieren tot een hoek van 40 graden. Vanuit deze positie kunnen we het geheel naar het wateroppervlak laten drijven – op dit punt lijkt het een beetje op een ponton”, vertelt Lennard. Opmerkelijk aan dit hele proces is dat, hoewel de dokdeur ongeveer 200 ton weegt, er slechts ongeveer 30 ton extra hefvermogen voor nodig is om de deur op te tillen en uit positie te manoeuvreren.

De dokdeur werd naar buiten gekanteld en van daaruit die positie kon de deur naar het wateroppervlak worden gedreven. De dokdeur werd naar buiten gekanteld en van daaruit die positie kon de deur naar het wateroppervlak worden gedreven.

Toen de dokdeur eenmaal dreef, kon het DSV-team (onder leiding van projectmanager Wim van de Velde) het 26 bij 10 meter lange gevaarte verplaatsen naar het overdekte droogdok Nr. 2, waar er in droge omstandigheden aan kon worden gewerkt. Volgens Lennard viel de toestand van droogdokdeur #1 mee, zeker in vergelijking met een eerdere onderhoudsbeurt aan de dokdeur van droogdok #2. In 2021 moest deze worden ontdaan van maar liefst 55 kubieke meter aangroei zoals zeepokken, schelpen en zeewier (klik hier om er meer over te lezen). “Er was minimale aangroei waardoor we snel aan de slag konden met het vervangen van de zinkanodes en het stralen en conserveren van de hele constructie. Bovendien vervingen we de verticale houten zijbalken en hun rubberen afdichtingen.” Na een vlot werkproces werd de dokdeur op 20 juni terug op zijn oorspronkelijke plaats gezet.

Het tweede project betreft het onderhoud van een van de mobiele havenkranen van DSV. “We hebben hier bij DSV drie havenkranen”, vertelt projectmanager Bas de Klerk. “We zagen dat één ervan – de ruim 40 jaar oude Takraf die we in 1991 hebben aangeschaft – toe was aan een revisie. En toen we het project begonnen te bespreken, kwamen we al snel tot de conclusie dat dit een uitgebreide revisie zou worden. We willen de kraan klaarstomen voor nog eens 15 tot 20 jaar gebruik.”

Eenmaal drijvend leek de dokdeur meer op een ponton en kon het gevaarte naar Dok #2 gesleept worden. Eenmaal drijvend leek de dokdeur meer op een ponton en kon het gevaarte naar Dok #2 gesleept worden.

Vanaf mei was een van de eerste dingen die gedaan moest worden het verwijderen van de 86-meter-lange en 26,5-ton-zware giek van de kraan: een taak die werd uitgevoerd door twee gecontracteerde mobiele kranen. Het DSV-team verplaatste de giek vervolgens naar dok #2 voor de hoognodige staalreparaties, het stralen en conserveren. In de machinekamer van de kraan, die tijdens het project op zijn plek bleef op ongeveer 35 meter hoogte, werd begonnen met het demonteren van alle bewegende delen. “Dit omvatte de hijslieren, de tandwielkasten, de bedieningselementen; afgezien van de lierspoelen hebben we het grootste deel van de machinekamer verwijderd”, licht Bas toe.

Er is één specifiek aspect van dit kraanonderhoudsproject dat erg lijkt op DSV’s kernactiviteit, het repareren van schepen. “Ja, de verborgen verrassingen”, lacht Bas. “Je weet dat je ze gaat vinden bij een klus als deze, maar je weet niet precies waar en wanneer. De tandwielkasten van deze kraan bijvoorbeeld: je weet dat er wat slijtage zal zijn, maar totdat je alles openmaakt, weet je gewoon niet hoe erg het zal zijn.” Voor het project was dan ook een aanzienlijke hoeveelheid nieuwe onderdelen nodig, zoals lagers en (pas)bouten.

Projectmanager Bas de Klerk (links) en Maintenance Coördinator Lennard Sturm in de machinekamer van de Takraf havenkraan. Projectmanager Bas de Klerk (links) en Maintenance Coördinator Lennard Sturm in de machinekamer van de Takraf havenkraan.

Het onderhoudsproject van de Takraf-kraan moet aan het eind van de zomer klaar zijn. Op dat moment zullen de overdekte steigers worden verwijderd en zal er een volledig gerenoveerde mobiele havenkraan te zien zijn, fris geschilderd in het blauw en wit van de andere kranen van DSV. De kraan is dus niet alleen nieuw gecertificeerd, maar ziet er ook zo goed als nieuw uit. “Het schilderen is een belangrijk onderdeel van de klus – per slot van rekening zijn deze kranen onze visitekaartjes”, merkt Bas op.

Lennard voegt eraan toe dat voor beide projecten de nauwe coördinatie van een groot aantal teams bij DSV nodig was. “Bij deze interne onderhoudsprojecten waren teams betrokken van onderhoud, staalwerk, het dokkingteam, werkvoorbereiding en de monteursafdeling. Daarom zijn deze twee projecten een echt voorbeeld van het teamwork dat we hier hebben.”

Het huidige onderhoud aan de kraan moet ervoor zorgen dat hij nog 15 tot 20 jaar mee kan gaan. Het huidige onderhoud aan de kraan moet ervoor zorgen dat hij nog 15 tot 20 jaar mee kan gaan.