De romp van het Hybride Expeditie Jacht dat Damen Naval bouwt in Vlissingen-Oost voor Damen Yachting heeft zijn volgende cruciale mijlpaal gepasseerd: de kiellegging op 22 maart. Volgens eeuwenoude maritieme traditie laste de toekomstige eigenaar van het schip een muntstuk op de kielplaat van het eerste deel van de romp dat in Hal 1 wordt gebouwd.

Dit was een belangrijk moment, zegt productiecoördinator Stan Haag van het project. “Het leggen van de kiel wordt gezien als de geboorte van een schip.” Behalve dat het zo’n symbolische gebeurtenis is, is de kiellegging ook belangrijk omdat dit het substantiële begin van de fabricage markeert. “De kiellegging kan niet op een willekeurig moment plaatsvinden; er zijn regels opgesteld door het classificatiebureau over wanneer dat mag gebeuren”, legt Stan uit. “Een van die regels is dat het deel van de kiel waaraan je werkt minstens één procent van het gewicht van de scheepsromp moet zijn.”

De toekomstige eigenaar van het schip last een muntstuk op de kielplaat van het eerste deel van de romp. © Tom van Oossanen De toekomstige eigenaar van het schip last een muntstuk op de kielplaat van het eerste deel van de romp. © Tom van Oossanen

De bouw van de romp van het 75-meter-lange jacht begon in december 2021 en moet twaalf maanden later klaar zijn. “We huren voor dit project behoorlijk veel mensen in van onze zusterwerf in Roemenië; hierdoor zijn we in een goede positie om deze vrij krappe deadline te halen. En we hebben veel ervaren voormannen hier in Vlissingen. Zij weten hoe je een schip bouwt en ze weten hoe je een team leidt. Hun enorme ervaring helpt ons om alles soepel te laten verlopen.”

Momenteel werken er zo’n 70 mensen aan het project. Naast het productieteam (dat nu in 2 ploegen van 8 uur werkt) en 8 stagiairs, omvat dit ook het werkvoorbereidingsteam en andere ondersteunende afdelingen.

Productiecoördinator Stan Haag staat naast het planningsdocument voor de bouw van het Hybrid Expedition Yacht YN 478. Productiecoördinator Stan Haag staat naast het planningsdocument voor de bouw van het Hybrid Expedition Yacht YN 478.

De bouw van de romp vindt momenteel plaats in Hal 1. Voltooide secties worden naar Hal 2 overgebracht, waarbij onderweg de gritstraal- en verfhallen zullen worden gepasseerd. Naarmate het jaar vordert, zal in Hal 2 de assemblage en afbouw van de romp plaatsvinden. Stan: “We hebben in totaal 17 secties te bouwen. De werkzaamheden zullen na de zomersluiting echt in een stroomversnelling komen, wanneer we van plan zijn om elke twee weken een blok af te maken.”

Hoewel de fabricage van de romp van het Hybrid Expedition Yacht voor Damen Yachting in volle gang is, zijn er nog zo veel interessante aspecten om naar te kijken. Hoe zal bijvoorbeeld het aanstaande ERP-pakket het project beïnvloeden? Hoe zorgt het team ervoor dat de bouwwerkzaamheden volgens specificatie en kwaliteitsnormen worden uitgevoerd? Hoe worden 3D-scans van het schip gebruikt om de voortgang van de bouw bij te houden? In toekomstige nummers van de Schelde Schakels wordt er verder op deze onderwerpen ingegaan.