In maart gaat hij met pensioen. Sinds 2005 was Kees de Keiser Director Business Development, oftewel Hoofd Inkoop, bij Damen Schelde Marine Services. Hij reisde elk jaar minimaal vier keer naar Azië, om de relatie met leveranciers van DSMS te onderhouden én nieuwe leveranciers aan te boren.

Kees had al veel ervaring als inkoper voor verschillende bedrijven toen hij in 2005 bij DSMS – toen nog Schelde Marine Services – aan de slag ging. Met toenmalig directeur Carel Flipse ging hij in China op zoek naar producenten die SMS van spare parts konden voorzien voor de dieselmotoren van haar klanten. “Ik was sinds 1997 inkoper geweest bij de Stork-vestiging in Schiedam”, vertelt Kees. “Rond de eeuwwisseling kwam China op als producent van scheepsdieselmotoren en de bijbehorende spare parts. In China en ook in Korea en Japan zit tegenwoordig een hele familie van leveranciers van onderdelen voor Sulzer/Wärtsilä en MAN B&W. Ik had bij Stork sinds pakweg 1999 een flink netwerk in China opgebouwd. SMS beschikte over een groot archief aan tekeningen van Sulzer motoren. De Schelde had die motoren en hun onderdelen immers zelf geproduceerd. Die technische ondersteuning in combinatie met het gezamenlijke netwerk, kon SMS volgens Carel Flipse sterker maken.” Er is toen veel productie overgeheveld van Europa naar Azië.

Het contact met mensen was het leukste aspect van mijn werk.

Inkopen, weet Kees, is veel meer dan een bestelling plaatsen en wachten tot het product wordt afgeleverd, iets dat bij zijn bedrijf soms langer dan een maand duurt. “Uiteindelijk draait het om het opbouwen van relaties. In China is dat heel belangrijk. Als je een goede verstandhouding weet op te bouwen met het bedrijf waar je zaken mee doet, staan ze altijd voor je klaar. Daarom stapte ik nooit met tegenzin op het vliegtuig. Ik werd in China altijd gastvrij ontvangen. Natuurlijk hield mijn werk ook in, dat je steeds op zoek ging naar nieuwe leveranciers en je inspande om nieuwe producten aan het assortiment toe te voegen, terwijl je tegelijkertijd onderzocht hoe je als Inkoop ook besparingen kon doorvoeren.”

Dankzij Kees ging Damen Schelde Marine Services in de loop der jaren ook spare parts verkopen voor de merken Yanmar, Daihatsu en Wärtsilä 4-stroke. “Dat was niet gelukt zonder mijn collega’s Bert Prevoo en Stephen Huisman die zich maximaal hebben ingezet voor uitbreiding van ons portfolio en het realiseren van besparingen in het inkoopplan.”

Kees besluit: “Het contact met mensen was het leukste aspect van mijn werk. Het draait niet alléén om geld verdienen. En ik heb geleerd dat de meeste mensen van goede wil zijn. Waar ter wereld je ook bent, er zijn altijd mensen die je willen helpen.” Kees is getrouwd en heeft drie zoons. Als hij straks stopt is hij 66 jaar. Hij zal zich niet vervelen. “Ik deed mijn werk altijd met plezier, maar krijg nu meer tijd voor mijn liefhebberijen, zoals het lezen van een goed boek, fietsen en wandelen.”