Sinds vorig jaar is Damen Shipyards Group opgedeeld in zes divisies, waaronder Damen Naval. We maken een kennismakingsrondje langs de bedrijven die tot deze divisie behoren. Vandaag in de eerste aflevering een portret van ingenieursbureau Multi.

Het Belgische ingenieursbureau Multi is al vele jaren een gewaardeerde partner van Damen Shipyards Group. De Groep maakt dankbaar gebruik van het vakmanschap dat Multi biedt op het terrein van het ontwerpen van schepen. Multi heeft specialisten in huis die zowel basic engineering als detailed design ter hand kunnen nemen voor scheepsbouwprojecten van Damen. “We beheersen eigenlijk het hele scheepsbouwkundige verhaal”, vertelt Design & Engineering Manager Dieter Hoeterickx. “We zijn dus breed inzetbaar. We bieden engineering expertise voor mechanical, construction en naval architecture.” Multi maakt tegenwoordig deel uit van de Divisie Damen Naval van de Damen Groep. Het is niet écht een Damen bedrijf, maar werkt er al jaren mee samen binnen de joint venture Delta Marine Engineering (DME).

Binnen DME heeft Damen – en destijds ook al De Schelde – een aandeel van 54 procent terwijl Multi een aandeel heeft van 46 procent. “Het fijne van onze samenwerking is dat Damen en DME dezelfde taal spreken, zowel letterlijk als figuurlijk”, vertelt Dieter. “We zitten dicht bij elkaar en werken zo’n beetje op dezelfde manier, met dezelfde software maar ook qua processen en ideeën over hoe je een project het beste kunt oppakken.”

“Wat ook plezierig is, is dat wij goed op de hoogte zijn van de bouwprocessen die Damen toepast. Bij ons ontwerpwerk kunnen wij al rekening houden met die specifieke processen”, vult Managing Director van Multi Niko Fierens aan.

Niko: “We doen kleine en grote opdrachten en we zijn heel flexibel, wat betekent dat we supersnel kunnen opbouwen in menskracht wanneer er een opdracht uit de lucht valt. We kunnen rap met een opdracht aan de slag.” Multi kan bogen op een breed scala aan competenties binnen haar bedrijf, dat eveneens als een groot pluspunt wordt gezien in de samenwerking. “We hebben naval architects, tekenaars en ingenieurs in dienst maar beschikken ook over behoorlijk wat mensen met een operationele achtergrond die praktijkervaring hebben bij rederijen en dus dankzij die ervaring weten hoe het is om met een schip te varen en het te onderhouden”, legt Niko uit.

Multi werkt op dit moment binnen DME voor Damen Naval, Damen Yachting, Damen Shiprepair & Conversions en Damen in Gorinchem. Bij Damen Yachting verzorgden ze recent de basic en detailed engineering voor het nieuwbouw project Wingman (YS7512) en het refit project “Here Comes The Sun”. Bij Damen Naval is Multi onder andere betrokken bij Integrated Logistic Support (ILS)-projecten – zeg maar de voorbereiding van het onderhoud dat later moet gebeuren aan een schip – en bij de bouw van het Combat Support Ship (CSS) voor de Koninklijke Marine.

Multi werd 25 jaar geleden opgericht en telt inmiddels 250 medewerkers die werken vanuit kantoren in België (Gent en Temse), Nederland en Slowakije.

"Juist omdat we elkaar al zo lang kennen, al sinds de Schelde-tijd, is de samenwerking zo goed"

Naast Vlissingen zit Multi in Nederland in Amsterdam, Zwijndrecht, Delft en Breda. Toen het bureau werd opgericht, zat de Belgische scheepsbouw in zwaar weer. Veel tekenaars en ingenieurs die in de sector hun baan dreigden te verliezen, zochten hun heil in de industrie, bij baggeraar Jan de Nul of bij Multi, zodat de opgedane kennis en knowhow niet verloren hoefden te gaan, vertellen Niko en Dieter. Binnen twee jaar na haar oprichting ging Multi al voor de Schelde-scheepswerf in Vlissingen werken als partner binnen DME. Het werk van Multi voor Damen is eigenlijk tweeledig: het ingenieurscollectief leent specialisten uit of het voert in de eigen kantoren engineering opdrachten uit.

Dat laatste gebeurt bijvoorbeeld voor Marine-projecten. Niko: “Vanwege de vertrouwelijkheid waarmee die dikwijls zijn omgeven, is het lastig om engineering werkpakketten uit te besteden. De klant verlangt dat het werk zoveel mogelijk binnen de eigen muren van Damen Naval wordt uitgevoerd.” Multi was ook intensief betrokken in het proposal traject voor de bouw van mijnenbestrijdingsvaartuigen voor België en Nederland, “een race die we uiteindelijk jammer genoeg hebben verloren”. Hoewel hun bureau wel last heeft gehad van de coronacrisis (“je ziet toch wel een pauze in investeringsbeslissingen”), zien Niko en Dieter de toekomstige samenwerking van Multi met Damen optimistisch tegemoet.

“Binnen de maritieme industrie kunnen wij elkaar versterken. Damen heeft een voorsprong in de sector omdat ze beschikken over een gecombineerde kennis binnen hun hele Groep van zowel nieuwbouw, ombouw als herstelling van schepen, en dat zijn disciplines die Multi op het vlak van engineering ook prima beheerst. We zien goede perspectieven in de militaire scheepsbouw en bij de nieuwbouw en het refitten van luxe jachten”, aldus Managing Director Niko. Maar de specialisten van Multi willen Damen ook verder ondersteunen bij onderzoek en innovatie en spelen daarin graag de rol van co-maker.

“Je kunt dan denken aan de technologie van de toepassing van alternatieve aandrijvingsbronnen zoals waterstof en methanol, en het ontwerpen van wind assisted schepen, dat zijn schepen met extra voortstuwing met behulp van windsystemen.” Dieter besluit: “Juist omdat we elkaar al zo lang kennen, al sinds de Schelde-tijd, is de samenwerking zo goed.”

“We kunnen supersnel opbouwen in menskracht wanneer er een opdracht uit de lucht valt”, zegt Niko Fierens. “We kunnen supersnel opbouwen in menskracht wanneer er een opdracht uit de lucht valt”, zegt Niko Fierens.