Het Combat Support Ship (CSS) dat momenteel bij Damen Shipyards Galați wordt gebouwd voor de Koninklijke Marine, zal worden uitgerust met vijf liften van Holland Marine Lifts (HML). Het CSS is eigenlijk een uitstekend voorbeeld van de verschillende liften die het bedrijf produceert, zegt HML-oprichter en directeur Emile van der Starre. “Wij zijn specialist in het ontwerpen, produceren, installeren en onderhouden van interne scheepsliften. We leveren een breed scala aan producten, van klein tot groot. Van een kleine lift die honderden kilo’s kan vervoeren tot onze grootste lift, geschikt voor het vervoeren van tienduizenden kilo’s.”

Deze diversiteit aan producten is terug te zien in de scope van HML op het CSS. Allereerst worden er twee hydraulische cargoliften geleverd, die elk tot 2.500 kg kunnen vervoeren. “Deze twee liften hebben respectievelijk twee en drie stops en zijn geschikt voor het vervoeren van gepalletiseerde lading. Bovendien zijn ze uitgerust met A60-gecertificeerde brandwerende deuren”, legt Emile uit.

Op het CSS worden de liften uitgerust met A60-gecertificeerde brandwerende deuren. Op het CSS worden de liften uitgerust met A60-gecertificeerde brandwerende deuren.

Daarnaast komen aan boord een kleine lift met twee stops en een laadvermogen van 300 kg en een bemanningslift met vijf stops, wat neerkomt op “een totale verticale hefafstand van 15 meter – dat is aanzienlijk”, aldus Emile. De HML-levering wordt afgesloten met de grootste lift van het CSS: een platformlift die zal worden gebruikt voor munitietransport. “Met zijn afmetingen van acht bij drie meter is dit een van onze grootste liften, die tot 12.000 kg kan vervoeren.” Dankzij deze afmetingen kan deze lift vorkheftrucks inclusief geladen goederen verplaatsen. “En om de extra veiligheidsniveaus te bieden die vereist zijn voor het vervoer van munitie, zal deze lift voorzien zijn van waterdichte en gasdichte deuren en explosiebestendige elektrische bedieningselementen.”

Producten op maat
Zoals alle liften die HML in haar twintigjarig bestaan aan haar klanten heeft geleverd, zijn de CSS-liften maatwerkproducten. “We zijn in oktober 2002 begonnen – letterlijk werkend vanuit een zolderkamer – en zijn uitgegroeid tot een bedrijf met 25 mensen.” HML is actief in drie belangrijke maritieme sectoren: marine, offshore en yachting. Daartoe telt HML naast Damen Naval ook Damen Yachting en Damen Shipyards Gorinchem als belangrijke klanten. “Na het afleveren van onze eerste 100 liften dacht ik dat ik alles had gezien. Dat dacht ik na 200 liften weer”, lacht Emile. “Tot nu toe heeft HML meer dan 400 liften geleverd – allemaal maatwerk. Elk project is anders, zo zijn de liften waar we aan gewerkt hebben voor het JSS en het LPD heel anders dan die van het CSS. Dat maakt ons werk leuk.”

HML-oprichter en directeur Emile van der Starre. HML-oprichter en directeur Emile van der Starre.

Emile legt uit waarom de liften van HML geen standaardproducten zijn: “Als liftfabrikant zijn we vaak vanaf het begin van een project betrokken, omdat een liftschacht vaak vanaf de benedendekken van een schip loopt. Wij hebben dan informatie nodig over die benedendekken, maar natuurlijk ook van wat er bijvoorbeeld vijf dekken daarboven gebeurt. Omdat de bovendekken van een schip vaak pas in een later stadium volledig gedefinieerd zijn, moeten we vaak wijzigingen aanbrengen in ons product. Dat is de kracht van HML; wij doen al onze engineering in eigen huis en dat zorgt ervoor dat we heel flexibel kunnen zijn.”

Het CSS-project illustreert deze flexibiliteit, vertelt Emile verder: “Het ontwerp van de eerste vier liften verliep perfect. De vijfde had wat aanpassingen nodig; het was aanvankelijk gepland als een elektrisch aangedreven tractielift [die werkt met een contragewicht], maar we moesten enkele wijzigingen aanbrengen om een hydraulische lift te leveren.”

Status van het project
Vier van de vijf HML-liften zijn geïnstalleerd in het CSS in Roemenië; de installatie van de vijfde lift is gepland voor de komende maanden. Het installatieproces wordt uitgevoerd door Damens eigen personeel, onder supervisie van één (soms twee) HML-ingenieurs. “Omdat we vanaf het beginstadium van een project betrokken raken en pas klaar zijn als het schip klaar is, is een marineproject als het CSS omvangrijk en neemt het een aantal jaren in beslag. Bovendien is de hoeveelheid vereiste ILS-gerelateerde documentatie in de loop der jaren aanzienlijk toegenomen. Onze relatie met Damen is dan ook intensief, maar ook heel plezierig.”