Hij is weer van de drukpers gerold: de prachtige Sulzer-kalender die Damen Schelde Marine Services al sinds 2006 jaarlijks uitgeeft. De kalender is een eerbetoon aan de Sulzer-dieselmotoren, die De Schelde sinds 1921 tot in de jaren tachtig zelf in Vlissingen bouwde. Rémy Quist, die de uitgave traditiegetrouw weer begeleidde, is supertrots op het resultaat. “Ik vind hem zelfs een van de betere van de laatste jaren”, aldus het MT-lid van DSMS.

Elk jaar speurt DSMS in het Zeeuws Archief in Middelburg tussen de 60.000 glasnegatieven uit het Schelde-fotoarchief naar foto’s die voor de kalender gebruikt kunnen worden. Ook dit keer mag het resultaat van die zoektocht er zijn. In zwartwit zijn niet alleen de imposante motoren te zien, maar ook onderdelen van de Sulzers, of details, zoals het bekende KMS-logo of een motornummer. Er staan ook mensen op de foto’s; en dan ziet men pas hoe machtig groot zo’n motor is. De werkmannen zijn, afgezet tegen de kolossale gevaartes, nietige schepseltjes… “Die verhouding tussen mens en machine proberen we altijd weer in beeld te brengen”, zegt Rémy.

Op het voorblad van de kalender 2022 is het persen van een shaft in een krukas te zien met op de achtergrond de Machinefabriek. De kalender is zoals ieder jaar gedrukt in een oplage van vijfhonderd exemplaren die zijn gestuurd naar relaties van DSMS over de hele wereld, tot in Vietnam, Maleisië en Zuid-Korea toe. “Dit jaar hebben we zelfs meer exemplaren dan vorig jaar naar die drie landen gestuurd, omdat we steeds blijven streven naar verdere uitbreiding van ons klantenbestand. Zo is er ook een kalender naar Mexico gegaan dit jaar”, legt Rémy uit.

De kalender is voor het eerst vormgegeven in de nieuwe huisstijl van Damen, met een ander lettertype, wat andere kleuren en twee gestileerde oranje golfjes op de cover. Rémy: “Hij oogt wat frisser en moderner, maar heeft tegelijkertijd nog de vertrouwde uitstraling.” Wat opvalt, is dat er meer focus ligt op Sulzers die werden gemaakt in de jaren veertig en vijftig, voorheen lag het accent meer op de jaren zestig en zeventig. Zo is er een Sulzer uit 1951 voor het Argentijnse schip Alberto Dodero te zien en een exemplaar uit 1947 voor het Nederlandse schip Karaton van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij.

“De kalender oogt wat frisser en moderner, maar heeft tegelijkertijd nog de vertrouwde uitstraling.” Rémy Quist

De Sulzer-diesel, die De Schelde sinds 1921 in licentie bouwde, blijft tot de verbeelding spreken, en er zijn er nog steeds in gebruik. “Over de hele wereld varen nog semi-overheidsschepen op een Sulzer. Wij leveren daar ook nog steeds onderdelen voor”, aldus Rémy. “En energiecentrales in bijvoorbeeld Mexico, Corsica, Mauritius, Griekse eilanden en de Canarische Eilanden zijn uitgerust met landmotoren van Sulzer. Die zijn nog volop in bedrijf.” Sulzer is dus nog steeds een bekende naam in de wereld.

Managing Director Arnold Suykerbuyk van DSMS vult aan: “Vaak associëren mensen ook ons bedrijf nog met de naam Sulzer, erg leuk.” Rémy sluit af: “Ze worden niet meer zo genoemd – tegenwoordig is de merknaam WIN GD – maar bij de meeste mensen in de industrie gaat er meteen een belletje rinkelen bij de naam Sulzer.”