Damen Shiprepair Vlissingen bereidt zich voor op het volgende grote onderhoudsproject. Begin 2026 gaat DSV van start met de coördinatie van het onderhoud en het Instandhoudingsprogramma (IP) van het Joint logistic Support Ship (JSS) Zr.Ms. Karel Doorman. DSV legt momenteel de laatste hand aan de contractuele afspraken met de Directie Materiële Instandhouding (DMI). “We hebben het engineering-deel al vastgelegd en zijn bezig met de laatste fase van het onderhoudscontract”, zegt DSV Commercial Manager Jeroen Schotel.

Naast standaardonderhoudswerkzaamheden aan het schip, zoals een grootschalige schilderbeurt, revisie van de afsluiters en het bijbehorend staalwerk, omvat het IP-gedeelte van het project ook de vernieuwing van het torpedoafweersysteem, het RHIB-davitsysteem, het gevechtsbeheersysteem en de deksproei-installatie van het schip, evenals tal van andere technische onderdelen.

De door Damen Naval-gebouwde Zr.Ms. Karel Doorman werd op 24 april 2015 indienstgesteld door de Koninklijke Marine. De door Damen Naval-gebouwde Zr.Ms. Karel Doorman werd op 24 april 2015 indienstgesteld door de Koninklijke Marine.

Het onderhouds- en IP-project van de HNLMS Karel Doorman zal naar verwachting ongeveer veertien maanden duren, inclusief een dokperiode van drie tot vier maanden bij Damen Shiprepair Rotterdam.

Het project laat zien hoe belangrijk goede samenwerking is. “Een belangrijk onderdeel van het binnenhalen van dit project was onze sterke band met DMI”, zegt Jeroen. “Dit Karel Doorman-project wordt begeleid door hetzelfde DMI-projectmanagementteam dat ook met ons aan de Johan de Witt heeft gewerkt. Toen was er een goede synergie en veel vertrouwen tussen de teams. In dat opzicht kijken we ernaar uit om weer met DMI samen te werken.”

Jeroen Schotel. Jeroen Schotel.

Naast de samenwerking met DMI is dit project een mooi voorbeeld van hoe Damen-bedrijven kunnen samenwerken. Als hoofdaannemer leidt DSV het projectmanagement, Damen Naval levert technische ondersteuning, Damen Shiprepair Rotterdam verzorgt de dokperiode en een door DSV gespecificeerde reeks werkzaamheden, en Damen Shipyards Den Helder is betrokken bij andere aspecten.
“Dit is een heel mooie samenwerking tussen vier verschillende Damen-bedrijven – je krijgt echt het ‘Damen-landschap’ te zien in dit project. Het is vooral geweldig dat Damen Naval zo dicht bij ons in de buurt is. Als we technische problemen tegenkomen, kunnen we bij hen aankloppen en om hun ondersteuning vragen”, concludeert Jeroen.