Wouter Witzel EuroValve is wereldwijd een toonaangevende producent van afsluiters. Het in Losser, Overijssel, gevestigde bedrijf leverde honderden elektrisch-hydraulisch aangedreven vlinderkleppen voor het nieuwe bevoorradingsschip Combat Support Ship (CSS) Zr.Ms. Den Helder, dat Damen Naval voor de Koninklijke Marine aan het bouwen is. De samenwerking met de mensen van Damen Naval verliep uitstekend, vertelt Justin Bijenhof, die accountmanager is bij Wouter Witzel. “Het contact was heel open, transparant en zonder poespas. Damen was voor ons echt een kundige technische partner waar wij van leerden terwijl zij ook van ons leerden in een gezamenlijk traject naar een optimaal product.”

Wouter Witzel bestaat al sinds 1966 en produceert jaarlijks zo'n 250.000 afsluiters. Wouter Witzel bestaat al sinds 1966 en produceert jaarlijks zo'n 250.000 afsluiters.

Wouter Witzel tekende het contract voor de levering van de afsluiters in december 2020. Het bedrijf zou de elektrisch-hydraulisch bedienbare vlinderkleppen en andere afsluiters plus de bijbehorende aandrijvingen (actuatoren) leveren voor de Den Helder. Een groot deel ervan is inmiddels al ingebouwd in het schip. De afsluiters met het Wouter Witzel signatuur zijn bijvoorbeeld te vinden in de brandblus- en bluswaterinstallaties, op het helikopterdek, in de drinkwaterleidingen, het afvoersysteem voor bilge en de koelwaterinstallatie in de machinekamer.

Wouter Witzel accountmanager Justin Bijenhof. Wouter Witzel accountmanager Justin Bijenhof.

Het Overijsselse bedrijf maakte ook alle huidafsluiters voor het systeem voor het in- en uitlaten van ballastwater. “Die huidafsluiters hebben we in januari vorig jaar al uitgeleverd, het waren er zo’n honderdvijftig”, zegt Justin. “Toen was de romp nog maar net geslagen en de huidafsluiters moesten er meteen in zodat ze verder konden met de bouw. Het laatste materiaal voor het nieuwe Marineschip hebben we afgelopen december geleverd.” Wouter Witzel bestaat al sinds 1966. Het bedrijf zit op industrieterrein De Pol in Losser bij Enschede, waar het jaarlijks zo’n 250.000 afsluiters fabriceert.

“Wij doen alles zelf”, legt Justin uit. “En dat allemaal op één locatie: van het ontwerpen en ontwikkelen tot het leveren en testen van de afsluiters. Daar zijn we trots op. Je kunt dus zeggen dat wij een Nederlands product hebben geleverd aan een Nederlandse Marinebouwer voor een Nederlands Marineschip.” Lachend voegt hij eraan toe: “En dan zijn onze afsluiters ook nog oranje.” De ruwe huizen en klepbladen van Wouter Witzel komen bij het bedrijf binnen als een gietstuk, en worden vervolgens uitvoerig bewerkt tot een kwaliteits vlinderklep. Dat hele proces van draaien, frezen, vulkaniseren (berubberen) tot en met het testen en spuiten gebeurt allemaal in de grote productiehallen in Losser. Er werken dan ook zo’n 250 mensen.

Het hele proces van draaien, frezen, vulkaniseren tot en met het testen en spuiten gebeurt allemaal in de grote productiehallen. Het hele proces van draaien, frezen, vulkaniseren tot en met het testen en spuiten gebeurt allemaal in de grote productiehallen.

Ze kunnen in Losser afsluiters maken tot een diameter van maar liefst 2,2 meter. De kleinste uit het assortiment heeft een diameter van slechts 40 millimeter. Een enorm gevarieerd aanbod dus, dat in de wereld niet onopgemerkt is gebleven. Grote internationale spelers als Maersk, Boskalis, Meyer Werft, IHC Merwede, Royal Caribbean International, Jan de Nul, Equinor, Shell en Fincantieri behoren tot het klantenbestand van Wouter Witzel. “De Nederlandse Aardolie Maatschappij, NAM, was destijds onze allereerste klant”, weet Justin.

“Wij doen alles zelf. En dat allemaal op één locatie: van het ontwerpen en ontwikkelen tot het leveren en testen van de afsluiters. Daar zijn we trots op." Justin Bijenhof

“Tegenwoordig komen de meeste van onze klanten uit de maritieme sector, de industrie – denk aan olie- en gasbedrijven, (petro)chemische fabrieken en staalbedrijven – en waterbedrijven van over de hele wereld. Damen is al jaren een goede klant van ons. De afsluiters die we hebben gemaakt voor het nieuwe Marine-bevoorradingsschip moeten aan heel strenge specificaties voldoen, op een militair schip moet dergelijk materiaal namelijk onder alle omstandigheden op elk moment honderd procent betrouwbaar zijn.”

In Losser maken ze afsluiters tot een diameter van 2,2 meter. De kleinste heeft een diameter van slechts 40 millimeter. In Losser maken ze afsluiters tot een diameter van 2,2 meter. De kleinste heeft een diameter van slechts 40 millimeter.

“Als een klep aan boord bijvoorbeeld heel lang niet meer is gebruikt, moet je hem nog steeds in een wip weer kunnen opendraaien als je hem opeens nodig hebt tijdens een missie. Dat betekent dat je als leverancier maatwerk moet leveren. De Defensie Materieel Organisatie (DMO) zal pas na gedegen onderzoek en bij bewezen geschiktheid materiaal voor de Koninklijke Marine aanschaffen. Ze kijken uiterst nauwkeurig naar waar en hoe het aan boord zal worden toegepast. Omdat ons bedrijf niet alleen de leverancier, maar ook de maker was van de afsluiters voor het CSS, konden wij in dat proces prima meedenken.”

“Mijn rol was, zowel DMO als Damen Naval te adviseren om samen technisch en commercieel tot de beste oplossingen te komen.” In 2005 werd Wouter Witzel EuroValve overgenomen door de Deense AVK Group, “net als wij ook een familiebedrijf”, aldus Justin. Met Damen, eveneens een familiebedrijf, hoopt Wouter Witzel in de toekomst nog regelmatig samen op te trekken. “We hebben voor de Den Helder ontzettend goed en prettig samengewerkt met de mensen van Damen Naval. Een mooie klant. Het ging echt twee kanten op. De samenwerking over en weer was echt goud waard.”