In Galatz, Roemenië, is onlangs een groot deel van de romp van het Combat Support Ship (CSS) voor de Koninklijke Marine zijwaarts te water gelaten. Het schip wordt in modules gebouwd en het 90,5 meter lange rompstuk is opgemaakt uit Modules 2 en 3. Deze zijn sinds juni vorig jaar afzonderlijk maar gelijktijdig op de werf gebouwd en onlangs aan elkaar gekoppeld. De tewaterlating is een belangrijke mijlpaal voor het project.

Het rompdeel gleed zonder problemen het water van de Donau in. Het rompdeel gleed zonder problemen het water van de Donau in.

Damen Naval Project Director Arjan Risseeuw keek trots toe hoe het rompdeel zonder problemen het water van de Donau in gleed. “De tewaterlating is een belangrijk moment tijdens de bouw. Het is de eerste keer ooit dat een deel van het CSS in het water drijft. Het brengt ons een grote stap dichter bij het moment dat het schip zelf zal kunnen varen. Het was een indrukwekkend gezicht het rompdeel van de helling in de Donau te zien glijden.”

"Het is dankzij de inzet van het hele CSS-team dat we deze belangrijke mijlpaal hebben bereikt en dat we nog steeds op schema liggen voor de oplevering in 2024.” Arjan Risseeuw
Damen Naval Project Director Arjan Risseeuw. Damen Naval Project Director Arjan Risseeuw.

In modules 2 en 3 zitten onder meer de machinekamers met de vier Wärtsilä W31 dieselgeneratoren. Nadat de twee modules aan elkaar waren gekoppeld, deels geschilderd en waterdicht gemaakt met tijdelijke schotten, was het rompgedeelte klaar voor de tewaterlating. “Het is een drukke tijd geweest sinds we het contract getekend hebben in februari 2020”, vat Arjan samen. “Er zijn meer dan 12.000 tekeningen en engineering documenten gemaakt en bijna 300 inkooporders geplaatst. Van de 174 secties waaruit het schip zal komen te bestaan, zitten er 80 in deze twee modules en er is ruim 3600 ton aan staal in verwerkt.”

Het 90,5 meter lange rompstuk is opgemaakt uit Modules 2 en 3, die afzonderlijk maar gelijktijdig zijn gebouwd. Het 90,5 meter lange rompstuk is opgemaakt uit Modules 2 en 3, die afzonderlijk maar gelijktijdig zijn gebouwd.

Na de tewaterlating is het rompdeel richting het droogdok gesleept waar Module 1, het achterschip met onder andere de twee Hoofd Elektro Motoren van General Electric, is gebouwd. In de komende maanden worden de twee stukken aan elkaar gekoppeld. Module 4, het boegdeel, wordt in losse delen gebouwd die ook naar het droogdok zullen gaan om samen de romp van het CSS te vormen. Module 5, het voorste deel van de opbouw inclusief de brug, wordt eveneens geplaatst terwijl het schip in het droogdok ligt.

Na de tewaterlating is het rompdeel richting het droogdok gesleept waar Module 1 is gebouwd. Na de tewaterlating is het rompdeel richting het droogdok gesleept waar Module 1 is gebouwd.

De volgende grote stap is de verplaatsing van de dan complete romp naar het natte deel van het dok in oktober. Hiervoor wordt een speciaal opdrijflichaam gebruikt om het schip met ‘even keel’ te verplaatsen. Wanneer Module 6 met de mast is geplaatst, verlaat het CSS het dok en wordt het schip aan de afbouwkade verder geoutfit. Daarna worden alle systemen in bedrijf gesteld. “Er is de afgelopen jaren ongelofelijk hard gewerkt door het hele CSS-team; een gezamenlijke effort van Damen Shipyard Galatz, Damen Naval, de Defensie Materieel Organisatie en onze onderaannemers. Het is dankzij hun inzet dat we deze belangrijke mijlpaal hebben bereikt en dat we nog steeds op schema liggen voor de oplevering in 2024”, sluit Arjan af.