Het F126-project van Damen Naval is in heel veel opzichten enorm. Van het aantal mensen dat eraan werkt (meer dan 400), het aantal berichten aan de klant tot nu toe (12.000+), tot het aantal projecteisen (meer dan 10.000). Het bestaat uit zes Teilprojekten (deelprojecten), die elk groot genoeg zijn om een zelfstandig project te zijn in vergelijking met eerdere projecten van Damen Naval. Het omvat ook verschillende aspecten van projectmanagement die Damen Naval nog niet eerder (in deze mate) heeft geïmplementeerd: risicobeheer, systeemengineering, beveiliging, requirements management, verificatie & validatie en wijzigingsbeheer. Met het eerste staalsnijden op de agenda voor december 2023, geven projectdirecteur Frank Verhelst en commercieel directeur Magiel Venema en update over het F126-project.
Wat is de huidige status van het F126-project?
Frank: “Tijdens de eerste ruim drie jaar van het project ben ik blij te kunnen zeggen dat we al onze contractuele en financiële mijlpalen met onze klant hebben gehaald. Vlak voor de zomer bereikten we de enorme mijlpaal van de Critical Design Review voor de gevechtssystemen; dit vereiste intensieve samenwerking met Thales.”
Magiel: “Naast onze zichtbare mijlpalen hebben we ook veel andere interne – minder zichtbare – mijlpalen. De FAT’s (fabrieksacceptatietests) van de belangrijkste apparatuur zoals hoofdmotoren, elektromotoren en schakelborden zijn daar een goed voorbeeld van. Deze zullen allemaal in de komende periode van start gaan; de FAT van de hoofdmotor is zelfs al begonnen. De FAT’s markeren het punt in het project waarop we eindelijk dingen kunnen gaan zien en aanraken. Ideeën beginnen omgezet te worden in staal en elektronica – het wordt ontzettend spannend.”
Wie is er betrokken bij de fabrieksacceptatietests?
Frank: “De FAT’s zijn belangrijk omdat er zoveel aspecten van het project samenkomen. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen van kwaliteit, inkoop en requirements management bij betrokken. Het is een dynamische periode omdat het gebeurt in de fabrieken van onze leveranciers in Europa en over de hele wereld. En natuurlijk is de klant nauw betrokken bij de FAT’s.”
Hoe gaat de samenwerking met de Duitse klant. Zijn er cultuurverschillen?
Frank: “Wij [het team van Damen Naval] werken heel erg volgens het principe van het plannen van de eerste 80 procent van een bepaald onderdeel van het project. De overige 20 procent? Daar kijken we naar als het zover is. De Duitse manier van werken houdt in dat je elk aspect van het onderwerp tot 120 procent plant voordat je echt begint. Hoewel dit twee heel verschillende manieren van werken zijn, beseffen zowel Damen Naval als de klant dat we veel van elkaar kunnen leren. Bovendien hebben we bewust een aanzienlijk aantal Duitsers in ons eigen projectteam opgenomen. Dit heeft succesvolle resultaten opgeleverd; we waarderen onze Duitse collega’s op dit project enorm.”
Magiel: “Investeren in de relatie met onze klant BAAINBw is erg belangrijk. Dit is als voorbeeld te zien op de ‘Info Tour’. Dit is een primeur voor Damen Naval, waarbij Frank en plaatsvervangend projectdirecteur F126 Bertram Liebler het projectmanagement van de opdrachtgever begeleiden tijdens bezoeken aan belangrijke stakeholders van de opdrachtgever. Het doel is om de stakeholders te informeren over onze status, de komende mijlpalen, de uitdagingen waar we voor staan en om ze met elkaar in contact te brengen. Dit is een echte gezamenlijke inspanning met onze klant en is een heel goed voorbeeld van ons projectmotto: unser gemeinsames Ziel (Ons gezamenlijke doel).
‘We zijn eind september aanwezig geweest op de Marineworkshop marineconferentie in Linstow, Duitsland, waar onder andere de commandant van de Duitse marine ons heeft bezocht. Ik zal nog niet zo ver gaan om te zeggen dat we al een gevestigd onderdeel zijn van het Duitse maritieme establishment, maar we komen wel in de buurt. We worden langzamerhand steeds meer geaccepteerd; we worden onderdeel van het ecosysteem van de Duitse marine-industrie.”
Hoeveel mensen werken er op dit moment aan het F126-project?
Frank: “We zijn met bijna 400 mensen die elke week uren boeken en werken in Vlissingen, Schiedam, Hamburg en MEGA in Roemenië. Qua teamgrootte zitten we op ons hoogtepunt. Daarom investeren we veel tijd in teambuilding en communicatie. Naast de technische aspecten van het project is het menselijke element cruciaal.”
Het F126-team werkt in een zwaarbeveiligde en restricted omgeving. Welke uitdagingen brengt dit met zich mee?
Magiel: “Ik zie dit niet per se als een beperking. Het is een aanpassing – en we moeten ons aanpassen aan deze nieuwe realiteit. Elk project waar Damen Naval vanaf nu aan zal werken, zal zeker in een soortgelijke beveiligde omgeving zijn. Dit betekent dat dit in veel opzichten een baanbrekend project is. We werken met nieuwe regels voor beveiliging, nieuwe software en nieuwe methoden voor het beheer van projectinformatie. Ja, het is nieuw, maar vanaf nu zullen veel elementen de standaard zijn. Wij zijn de voorloper. In een ideale wereld hadden we misschien met deze nieuwe manier van werken moeten beginnen op een kleiner, minder complex project. Maar dan waren we misschien geneigd geweest om bepaalde acties en innovaties uit te stellen. Elke verandering brengt uitdagingen met zich mee, maar als we deze stappen niet nemen, lopen we het risico dat we straks niet meer in aanmerking komen voor dit soort projecten.”
Klopt het dat jullie andere Damen-bedrijven informeren over deze ‘nieuwe manier van werken’?
Frank: “Ja, ik ben bij Damen Yachting geweest om te vertellen over onze ervaringen, zodat we onze geleerde lessen kunnen delen. Ik heb het ‘hoe’ en het ‘waarom’ van het F126-project uitgelegd, omdat veel dingen die we op dit project doen zullen worden vertaald naar nieuwe projecten. Dit omvat nieuwe software, processen en informatiemanagement. Ik ben ervan overtuigd dat 3DX een zeer professioneel platform is dat past bij onze projecten, voor nu en in de toekomst. Het omvat ook requirements management, change management en projectbeheer. Dit betekent veel verandering – en verandering heeft altijd impact. Maar dit weerspiegelt de grotere veranderingen waar we als bedrijf mee bezig zijn.”
Wat is de volgende stap voor het F126-project?
Frank: “Na onze uitgebreide projectvoorbereidings- en engineeringperiode zullen we in december het eerste staal snijden voor het eerste F126-fregat. Dit is natuurlijk een belangrijke mijlpaal. Net als bij andere marineprojecten van Damen zal de engineering parallel aan de productie doorgaan, met als doel het opleveren van de laatste productie-informatie eind 2024. Een andere komende mijlpaal is de kiellegging, die gepland staat voor de eerste helft van volgend jaar. We hebben dus een aantal belangrijke mijlpalen om naar uit te kijken.”