De aankondiging van Damen Shipyards Group CEO Arnout Damen dat het bedrijf de ambitie heeft om de meest duurzame leverancier van maritieme oplossingen ter wereld te worden, was een cruciaal moment voor de wereldwijde scheepsbouwindustrie. Damen zou opnieuw het voortouw nemen. Als we echter kijken naar het brede toepassingsgebied van de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties, betekent het stellen van dit doel zoveel meer dan alleen het bouwen van zogenaamde ‘groene’ schepen. Damen Sustainability Manager Laure Jacquier vertelt over de duurzaamheidsdoelstellingen van Damen.

Het Corporate Social Responsibility-rapport. Het Corporate Social Responsibility-rapport.

Wat betekent duurzaamheid voor Damen?
“Het draait allemaal om de balans tussen de economie en de impact die het bedrijf heeft op de maatschappij en het milieu. Daarom hebben mensen het over de drievoudige bottom line van ‘planet, people en profit’ – je kunt niet duurzaam zijn als je alleen aan je winst denkt, maar je kunt ook niet duurzaam zijn als je alleen aan het milieu denkt. En het is belangrijk om realistisch te zijn; ik denk dat het beter is om stapsgewijze, maar realistische veranderingen door te voeren waarbij mensen anders gaan denken en anders gaan handelen in plaats van alleen maar te zeggen ‘over een paar jaar zijn we net zero emissions’. Voor Damen is duurzaamheid een reis.”

Heeft Damen een doelstelling om ‘net zero’ te zijn?
“We zeggen dat we in 2050 ‘net zero’ willen zijn, wat in feite hetzelfde is als de Europese doelstellingen. Het verschil is dat we zeggen dat we dit willen bereiken in al onze activiteiten wereldwijd: niet alleen in Europa. Dit is erg ambitieus, maar dit is een ander aspect van de filosofie achter duurzaamheid: dat niemand achterblijft. We willen de hele Damen Shipyards Group en onze toeleveringsketen meenemen op die reis.”

Hoe groot wordt de uitdaging?
“Het zal overal een uitdaging zijn; we moeten niet verwachten dat het in Europa makkelijker zal zijn. Niet alleen heeft bijna elk land ter wereld zich gecommitteerd aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, maar ook hebben we enorme activiteiten in Europa. Kijk bijvoorbeeld naar Roemenië: we zullen meer moeten doen dan alleen overstappen op groene stroom; we zullen moeten nadenken over een aanzienlijke verlaging van ons elektriciteitsverbruik. Dit vergt echt grote investeringen.”

In het Sustainability Compass zijn de belangrijkste sustainability doelstellingen van de Damen Shipyards Group verwerkt. In het Sustainability Compass zijn de belangrijkste sustainability doelstellingen van de Damen Shipyards Group verwerkt.

Hoe is de ambitie om ‘de meest duurzame maritieme solution provider ter wereld te worden’ gestructureerd in een organisatie zo groot als Damen?
“We hebben de afgelopen jaren al heel wat stappen gezet op het gebied en de organisatie van het onderwerp duurzaamheid, maar ook op het gebied van onze scheepswerven, producten en medewerkers. Elke divisie in de Groep heeft drie Sustainability Leads, dit zijn mensen die tot taak hebben de duurzaamheidsstrategie en -ambitie van Damen te vertalen binnen de divisie.”

Hoe ga je om met het feit dat de Damen Shipyards Group zo’n breed productportfolio heeft? Fregatten zijn bijvoorbeeld totaal anders dan sleepboten.
“De wereldwijde uitdaging van Damen Naval is heel anders dan die van Damen Workboats. Ze hebben niet hetzelfde type klant, dus hun prioriteiten zijn anders. Maar hoewel ze totaal verschillende strategieën hebben op het gebied van duurzaamheid, kunnen we toch samenhang creëren binnen de verschillende Damen divisies door de Sustainability Leads bij elkaar te brengen om uit te wisselen wat ze doen. Op deze manier kan wat ze leren in Damen Naval worden toegepast op de andere divisies in Damen.”

“Ik denk dat de grootste uitdaging voor alle Damen-entiteiten is om een waardepropositie voor de klant te hebben die kan helpen om onze duurzame oplossingen te verkopen." Laure Jacquier

Kun je een voorbeeld geven van wat andere Damen divisies zouden kunnen leren van Damen Naval?
“Een belangrijk gebied waar Damen Naval zich op kan richten is innovatie; geluid bijvoorbeeld. Het verminderen van geluid is belangrijk in een marineschip, maar heeft ook invloed op de mensen op het schip en het leven onder water. Dit is iets wat klanten erg belangrijk vinden.”

En hoe ga je om met het feit dat de 17 SDG’s van de VN zo veelomvattend zijn?
“Het feit dat we zo’n sterke steun van de CEO hebben, betekent dat we een aantal echt moeilijke onderwerpen aanpakken – dingen die we een paar jaar geleden binnen Damen niet hadden kunnen aanpakken. Bijvoorbeeld diversiteit en inclusie, het wordt nu steeds normaler om hierover te praten. Ik heb het niet over gendergelijkheid; ik heb het over echte diversiteit. Het is echt mooi om aan deze onderwerpen te werken; dit is de magie van Damen.”

Een groot deel van jouw werk bestaat uit het verbeteren van de ‘betrokkenheid van werknemers’. Hoe gaat het daarmee?
“Om een zo breed mogelijk publiek te bereiken, werken we samen met onze duurzaamheidsambassadeurs om onze communicatiebehoeften te identificeren en om te helpen het woord te verspreiden. Er zijn er meer dan 100 binnen de hele organisatie – ook bij de Damen-bedrijven in Vlissingen.”

 

Damen bouwde Sparky, een bekroonde volledig elektrische RSD-E sleepboot voor de haven van Auckland in Nieuw-Zeeland. Damen bouwde Sparky, een bekroonde volledig elektrische RSD-E sleepboot voor de haven van Auckland in Nieuw-Zeeland.

Wat zijn de grootste duurzaamheidskwesties in Vlissingen?
“Ik denk dat de grootste uitdaging voor alle Damen-entiteiten is om een waardepropositie voor de klant te hebben die kan helpen om onze duurzame oplossingen te verkopen. Omdat onze schepen 30 tot 50 jaar in bedrijf zullen zijn, is dit de grootste impact die we hebben. We moeten dus begrijpen hoe we onze klanten kunnen helpen hun duurzaamheidsagenda te realiseren; we moeten begrijpen waar onze klanten naar op zoek zijn. Dus hoewel Damen Naval niet kan komen met een ‘zero-emissie’ schip, denk ik dat de grootste winst die ze kunnen behalen is om na te denken over de levenscyclus van hun schepen.”

En ook al zijn de Damen-bedrijven in Vlissingen allemaal verschillend, ze hebben allemaal het gemeenschappelijke thema ‘supply chain’. Hoe denk je daarover?
“Duurzaamheid is meer dan ervoor zorgen dat je eigen activiteiten onder controle zijn; alle bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun toeleveringsketens transparant en duurzaam zijn. Dit omvat ook aspecten met betrekking tot mensenrechten en moderne slavernij. De Europese Unie publiceert op dit moment twee richtlijnen die betrekking hebben tot de verantwoordelijkheid van internationale bedrijven in de toeleveringsketen. Dit is echt belangrijk.”

In je eerste antwoord vertelde je dat duurzaamheid voor Damen een reis is. Kunnen we terugkomen op dat concept om ons gesprek af te ronden?
“Duurzaamheid is inderdaad een reis, maar het is een reis te voet. Soms is het mogelijk om een grote sprong te maken, zoals we hebben gedaan met Sparky [Damens bekroonde volledig elektrische RSD-E sleepboot] of met de ijsbreker Nuyina, maar meestal gaat het om het nemen van kleine stappen. Naast het kijken naar de hoeveelheid water die wordt gebruikt, de hoeveelheid afval die wordt geproduceerd en het verminderen van de hoeveelheid elektriciteit die wordt gebruikt, gaat het ook om het creëren van een cultuur waarin iedereen zich welkom voelt en met een grote glimlach naar het werk kan komen. We kunnen niet alles tegelijk doen en we mogen trots zijn op de kleine dingen die we doen. Wat belangrijk is, is dat we de goede kant op gaan.”

Wil je meer lezen over de prestaties en ambities van Damen op het gebied van duurzaamheid? Het Corporate Social Responsibility-verslag is hier te downloaden.
Wil je weten hoe je Damen Sustainability Ambassador kunt worden? Stuur dan een e-mail naar sustainability@damen.com voor meer informatie.

>> Sinds het interview voor dit artikel heeft Laure de Damen Shipyards Group verlaten. We houden je op de hoogte over haar opvolging.