In minder dan drie weken tijd heeft Damen Shiprepair Vlissingen (DSV) de LNG-tanker en bunkerschip New Frontier1 haar eerste vijfjaarlijkse onderhoudsbeurt gegeven. Het 119,94 meter lange en 19,4 meter brede schip is gebouwd in 2017 en vaart onder de vlag van Panama. Een team van dertig man werkte in twee ploegendiensten om het schip zo snel mogelijk weer inzetbaar te kunnen maken.

Projectmanager Wim van de Velde van DSV. Projectmanager Wim van de Velde van DSV.

Het schip werd helemaal nagekeken en opnieuw in de verf gezet, vertelt Projectmanager Wim van de Velde van DSV. “Ze had wat huidschade die we gerepareerd hebben, we hebben de elektromotoren overhaald en assistentie verleend bij het vervangen van de schroefas seals. Ook hebben we de ‘lifesaving appliances’ zoals de vrije val boot helemaal nagekeken en beladingstesten gedaan voor de reddingsboten en scheepskranen.”

Omdat het schip al was ingeroosterd voor bunkeringklussen in Europa moest er een hoop werk in korte tijd verricht worden. Wim: “De eigenaar wilde het schip graag zo snel mogelijk weer aan het werk hebben, dus hebben we ervoor gezorgd dat hij in minder dan drie weken weer weg kon.” Het schip heeft ongeveer twee weken in het droogdok gelegen en een week langs de kade. “Dit was handen uit de mouwen en doen. Een klus die aan DSV wel is toevertrouwd.”

LNG-tanker en bunkerschip New Frontier1. LNG-tanker en bunkerschip New Frontier1.