Allereerst felicitaties aan Damen Shiprepair Vlissingen (DSV) voor het binnenhalen van het grootste project in de geschiedenis van het bedrijf. “Dit was echt een teamprestatie van veel mensen die hier minstens een jaar aan hebben gewerkt”, zegt commercieel manager Jeroen Schotel van DSV. “Er waren verschillende afdelingen bij betrokken: het juridische team dat ons bijna dagelijks hielp, de projectmanagers en hun team die aan de planning van het project werkten, naast de inkoop- en compliance-teams.”
Het project in kwestie is de interne en externe outfitting van de REV Ocean: een ultramodern onderzoeks- en expeditieschip. Het 194,9 meter lange schip is gebouwd door VARD in Noorwegen en arriveerde op 8 maart bij DSV. Begin april is het schip verplaatst naar het overdekte droogdok. “Dit project zal minstens 18 maanden duren en in die tijd verwachten we dat er op het hoogtepunt van de activiteiten zo’n vier- tot vijfhonderd mensen aan het schip zullen werken. Naast ons eigen team zullen dit de vele onderaannemers en leveranciers zijn, die samenwerken om het interieur en exterieur van het schip in jachtkwaliteit af te werken”, aldus Jeroen.

De REV Ocean is het grootste jacht ter wereld. Dit betekent dat het werk van DSV de komende tijd ongetwijfeld indrukwekkende statistieken zal opleveren. “Het schip is van de werf afgeleverd als een commercieel platform met, uiteraard, een stalen romp”, vervolgt DSV Managing Director Michiel de Vliegher. “Dus een groot deel van ons werk zal bestaan uit het spiegelglad afwerken van de REV Ocean; over elk centimeter van de 10.000 vierkante meter grote romp.”
Het is een groot en langdurig project, dus hoe benadert het DSV-team de enorme omvang van het werk? “We gaan een marathon lopen met dit project, terwijl we gewend zijn om in sprints te werken. We zullen hier rekening mee houden in onze werkmethoden en organisatie voor dit langetermijnproject,” zegt Michiel. Hij gaat verder met te zeggen dat het binnenhalen van zo’n high profile en kwalitatief hoogwaardig project “ons stevig op de kaart heeft gezet en onze zichtbaarheid in de markt van jachtuitrusting en refits heeft vergroot”. Dit roept opnieuw de vraag op of er geïnvesteerd moet worden in een tweede overdekt dok bij DSV. “De vraag uit de markt laat zien dat we met ons ene overdekte dok al volgeboekt zijn. Een tweede overdekt dok is meer dan wenselijk; het is bijna een noodzaak”, besluit Michiel.

Meer weten over de REV Ocean?
De Schelde Schakels houdt de komende anderhalf jaar contact met DSV voor meer nieuws over de details van het omvangrijke REV Ocean project. Het schip heeft ook een eigen website en in de tussentijd zijn hier de belangrijkste specificaties:
Lengte: 194,9 meter
Breedte: 22 meter
Diepgang: 5,7 meter
Vermogen: 13 MW
Bijzondere details van REV Ocean zijn onder andere:
Een driekoppige onderzeeër van acryl die diepten van 2.300 meter kan bereiken
Een vastgemaakte ROV van 6.000 meter diep
Airbus ACH145 helikopter
Een breed scala aan akoestische sensoren
Laboratoria aan boord voor conservering, verwerking, analyse en opslag van monsters.
7,7 x 5 meter moon pool