In Vlissingen-Oost zijn medewerkers van Damen Schelde Naval Shipbuilding druk doende met het staalwerk voor de verlenging van een superjacht van Damen Yachting.
Het gonst van de activiteiten in Hal 1 in Vlissingen-Oost. Tientallen medewerkers van DSNS zijn daar bezig met een klus voor Damen Yachting. Het langste jacht dat Amels ooit bouwde, Here Comes the Sun, wordt op verzoek van zijn nieuwe eigenaar aan de achterkant zes meter langer gemaakt.
DSNS doet het benodigde staalwerk voor deze operatie. We spreken Productiecoördinator Ronald de Baar en Project Manager Martin Wattel begin november in het kantoor bij Hal 1 op ‘Oost’. “Juist deze week zal de stalen sectie voor het nieuwe zwemplatform waarmee het jacht wordt uitgerust, naar Het Eiland worden versleept”, vertelt Ronald enthousiast. “We zetten de sectie op een ponton dat klaarligt op een zandbed bij de ro-ro kade hier in Oost. Bij hoog water wordt het ponton dan opgedreven en kan het staal naar Dokloods 2 op Het Eiland in Vlissingen worden gesleept, waar de Here Comes the Sun ligt te wachten.”
Het staalwerk is een welkome klus voor DSNS, zeggen Ronald en Martin, maar is tevens een mooi samenwerkingsproject tussen DSNS en Damen Yachting waarin de twee bedrijven elkaars activiteiten prima aanvullen.
“Als DSNS doen we nu weer eens wat productiewerk op locatie”, aldus Martin. “Maar dit karwei ligt ook nadrukkelijk in lijn met het beleidsplan van het MT, waarin de wens is uitgesproken om weer te gaan werken aan een volwassen productieafdeling.”
Het 83 meter lange jacht wordt aan de achterzijde uitgebreid met een zwembadsectie. Dit nieuwe deel zit straks tegen de beachclubsectie aan. De beachclub, met aan elke zijde een uitklapbaar zonnebalkon, is nu tijdelijk van het jacht af gehaald om groter te worden gemaakt en wordt daarna teruggeplaatst. Helemaal aan het uiteinde van het achterschip komt het nieuwe zwemplatform.
We zijn erg trots dat we Here Comes the Sun terug op de werf hebben.
Het staalwerk dat DSNS voor het project doet, betreft de nieuwe zwembadsectie, de vergrote beachclub en het zwemplatform. Daarnaast bouwt DSNS nog twee lower deck secties. Het totaal aan nieuw sectiegewicht zit al op ruim 100 ton. Uiteraard wordt de verdere luxe afwerking van Here Comes the Sun helemaal door Damen Yachting gedaan.
Zoals gezegd, in de week van ons interview zou de stalen sectie voor het zwemplatform naar Het Eiland vertrekken. Ronald: “Met een kraan wordt de sectie Dokloods 2 binnengehesen, dat wordt een precisieklus, want er zit maar tien centimeter tussen de spanten van de loods en het stellingwerk.” Deze operatie werd op 5 november succesvol afgerond.
Voor Damen Yachting is de refit van het relatief nieuwe Amels-vlaggenschip zeker geen klein project. Sales Manager Michel Coens: “We zijn erg trots dat we Here Comes the Sun terug op de werf hebben. Het feit dat we DSNS met hun cascobouw expertise zo dicht bij de werf hebben, voegt een nieuwe dynamiek toe aan deze omvangrijke en complexe refit. De samenwerking loopt erg goed en aan boord begint het nu echt vorm te krijgen, aangezien de nieuwe secties op hun plaats worden gepuzzeld, wat allemaal te danken is aan het vlotte teamwork tussen beide bedrijven.”