Met het nieuwste contract betreedt Damen Schelde Marine Services (DSMS) officieel een nieuw marktsegment: het uitvoeren van een motoronderhoudsproject voor een cruiseschip met een Scandinavische eigenaar. DSMS zal een volledige revisie uitvoeren van een 16-cilinder Sulzer ZAV40S-motor.

“Voor dit contract leveren we de volledige onderhoudsoplossing, inclusief de levering van reserveonderdelen, inzet van het serviceteam, logistiek en transport, en revisiewerk in onze werkplaats,” begint Josine Glerum, Sales Manager voor DSMS UK en Scandinavië. “De omvang van dit project mag niet worden onderschat: we hebben zes vrachtwagens nodig om alle onderdelen naar de werkplaats te vervoeren om het werk uit te voeren.”
Het feit dat het om een Sulzer-motor gaat, maakt het project bijzonder en verwijst naar de geschiedenis van DSMS als erkend bouwer van Sulzer-motoren; hoewel Koninklijke Maatschappij De Schelde nooit het ZAV40S-type motor heeft gebouwd.
"Waar mogelijk krijgt revisie de voorkeur boven vervanging. Dat verlaagt de kosten én is beter vanuit duurzaamheidsoogpunt." Josine Glerum
Vakkennis (én gevoel) aan het werk
Een van de eerste belangrijke mijlpalen van het project vond plaats op 27 juni: de voorinspectie van de motor en machinekamer aan boord van het schip. Het doel van deze voorinspectie was om een praktisch overzicht te krijgen van het werk dat eraan komt, door de staat van de motor te beoordelen, eerdere prestatierapporten door te nemen en, minstens zo belangrijk, kennis te maken met de technische bemanning en de planning verder af te stemmen.
Josine voerde de voorinspectie uit samen met een van de senior servicemonteurs van DSMS en een externe consultant. “We hebben een ervaren Sulzer ZAV40S-specialist aangetrokken om ons te ondersteunen tijdens de belangrijkste fasen van dit project. Hij werkt al tientallen jaren met deze motoren en heeft ze op tal van schepen geïnstalleerd en onderhouden”, voegt ze toe.

“De meeste mensen vertrouwen tegenwoordig op sensoren en monitors, maar hij luistert en voelt nog steeds naar trillingen; hij komt uit de generatie die praktisch met een motor kan praten. De hoofdwerktuigkundige van de klant, die al meer dan twintig jaar met deze motoren werkt, zei zelfs: ‘Ik ben benieuwd of er iemand op deze planeet is die meer van deze motoren weet dan ik’. Ik ben blij te zeggen dat wij met zo iemand werken! Natuurlijk hebben wij alle vertrouwen in de kennis en expertise van onze eigen servicemonteurs, maar het is altijd goed om een externe expert erbij te betrekken.”
Creativiteit en flexibiliteit
De voorinspectie omvatte ook het verkrijgen van een duidelijk beeld van het logistieke aspect van het project. “We hebben ervoor gekozen om al het revisie- en onderhoudswerk in onze werkplaats uit te voeren: dit verhoogt de efficiëntie en de kwaliteit van het project. Dat betekent uiteraard dat we de onderdelen uit de motor moeten demonteren en vervolgens verder demonteren in onze werkplaats: cilinderkoppen, zuigers, drijfstangen, cilinderbussen en brandstofpompen.”
Gezien het aantal en het gewicht van de onderdelen (één cilinderkop weegt alleen al 1.000 kilo) zal het verwijderen uit de machinekamer een uitdaging zijn die vraagt om creativiteit, flexibiliteit en een scherp oog voor veiligheid. Josine: “Daarom hebben we ook de kranen aan boord geïnspecteerd en alles nauw afgestemd met de bemanning van het schip.”
Duurzaam vakmanschap
DSMS is van plan het revisie- en onderhoudswerk uit te voeren terwijl het schip op zee is. De oplevering van het project staat gepland voor het begin van de herfst. “Elk onderdeel wordt gereinigd en geïnspecteerd, en de klant ontvangt volledige rapportage over de status,” aldus Josine. “We proberen de levensduur van elk onderdeel te verlengen; waar mogelijk krijgt revisie de voorkeur boven vervanging. Dat verlaagt de kosten én is beter vanuit duurzaamheidsoogpunt. Verbruiksartikelen worden uiteraard vervangen, maar onderdelen zoals cilinderkoppen kunnen meerdere keren worden gereviseerd.”

“Een mooie manier om een project te beginnen.”
Vooruitkijkend op de uitvoering van het project zegt Josine: “We kijken er echt naar uit om aan een cruiseschip te werken: een nieuw maritiem segment voor ons. De voorinspectie is goed verlopen, de bemanning is gemotiveerd en de samenwerking verloopt sterk. Het is een mooie manier om een project te starten. En persoonlijk vond ik het bijzonder waardevol om aan boord te zijn en de machinekamer met eigen ogen te zien. Dat geeft je echt een gevoel voor de logistieke uitdagingen en wat er nodig is om een project als dit tot een succes te maken.”
Tot slot is er nog één aspect dat Josine graag wil benoemen: “Onze opdracht binnen dit contract betreft slechts één ZAV40S-motor op één schip. Maar de klant heeft twee schepen, elk met vijf identieke motoren. Als dit pilotproject goed verloopt, ligt er potentieel voor aanzienlijke uitbreiding.”
Naast dit ZAV40S-project werkt DSMS momenteel aan meerdere soortgelijke projecten, waarbij nieuwe reserveonderdelen worden geleverd, onderdelen in de werkplaats worden gereviseerd en revisies aan boord worden uitgevoerd. Toevallig is een van die projecten – ook een ZAV40S – momenteel bezig in Singapore!