Terwijl Dok 2 voor langere tijd in gebruik is voor de Midlife Update en het Benoemd Onderhoud van Zr.Ms. Johan de Witt, is het een komen en gaan in Dok 1. Damen Shiprepair Vlissingen (DSV) is net begonnen aan de vijf jaar-survey van yacht support vessel Power Play. Het 55m lange schip is in 2018 gebouwd door Damen Shipyards Antalya en ligt sinds 8 september in het droogdok.

“Net voor ik op vakantie ging, hoorde ik dat de Power Play zou komen. Tijdens mijn vakantie in Kroatië zagen we in een baai het jacht liggen waarvoor dit schip de support doet. Dat vond ik wel een mooi toeval”, vertelt DSV Projectmanager Wesley de Marco. “Het schip ligt nu in het droogdok voor onderhoud aan het gehele onderwaterschip. We pakken de Voortstuwingslijn aan, de boegschroeven krijgen een service beurt, Stabilisers worden nagekeken en er wordt een nieuwe laag anti-fouling aangebracht. Ook aan boord worden verschillend updates gedaan aan software, elektra en bijvoorbeeld het verplaatsen van de wasmachines.”

Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de klus door Damen Yachting geklaard zou worden, maar vanwege hun drukke schema moesten ze op zoek naar een andere oplossing. “Ze vroegen of wij konden bijspringen en dat deden we graag”, legt Wesley uit. “Het is de samenwerking met de 14-koppige crew aan boord en met Damen Yachting wat dit een leuk project maakt.”

GEOSEA verliet Vlissingen-Oost in augustus in haar nieuwe blauwe jasje. GEOSEA verliet Vlissingen-Oost in augustus in haar nieuwe blauwe jasje.

Net voordat Power Play aan de kade kwam, had DSV nog een interessante klus: het onderhoud van offshore supply vessel GEOSEA. Het schip wordt momenteel gebruikt door de Nederlandse marine en heeft zijn thuishaven in Den Helder. Ze kwam naar Vlissingen voor tussentijds onderhoud en een make-over. “Dit was een leuke opdracht, waarin we ook de kleur van het schip hebben veranderd. GEOSEA kwam in het rood binnen en is in het blauw weer vertrokken. Daarnaast hebben we ook de thrusters en de voorstuwing onder handen genomen.”

De bedoeling was om de thrusters onder het schip te laten tijdens de werkzaamheden, maar de specialist van Kongsberg Maritime die hielp bij het project besloot anders, vertelt Wesley. “Alles moest ervanonder. Dat zorgde ervoor dat het project iets ingewikkelder werd dan verwacht, maar alsnog hebben we de klus in 20 dagen afgerond. Dit soort dingen maakt shiprepair voor mij zo interessant ten opzichte van bijvoorbeeld nieuwbouw; je moet heel veel on-the-spot bedenken. Je kunt minder plannen en moet vaak super creatief en snel handelen.”

GEOSEA verliet Vlissingen-Oost in augustus in haar nieuwe blauwe jasje en Power Play wordt waarschijnlijk eind oktober weer opgeleverd aan de klant.